Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Prof. Molnár2 Motto outsourcingu:
Prof. Molnár3 Outsourcing je Smluvní vztah s externí firmou za účelem přenesení odpovědnosti za určitou funkční oblast, která většinou nepatří k hlavní podnikatelské činnosti podniku V oblasti IS/IT se jedná o převzetí (nebo poskytování vlastních) potřebných IT zdrojů (HW, SW, PW) poskytovatelem outsourcingu a následné poskytování jejich funkcí formou služby
Prof. Molnár4 Varianty outsourcingu podle vlastnictví a umístění zdrojů Prostředky vlastněné zákazníkem, umístěné u zákazníka (poskytovatel poskytuje pouze službu řízení prostředků) Prostředky vlastněné zákazníkem, umístěné u poskytovatele Prostředky vlastněné poskytovatelem, umístěné u zákazníka Prostředky vlastněné poskytovatelem, umístěné u poskytovatele
Prof. Molnár5 Náklady outsourcingu
Prof. Molnár6 Výhody a nevýhody outsourcingu snížení odpovědnosti za soubor činností, které jsou odsunuty na vnějšího poskytovatele snížení investic do oblastí, které nesouvisejí s hlavním posláním společnosti uvolnění finančních prostředků na hlavní investiční činnost zajištění světové úrovně nakupovaných služeb rychlý nástup nejnovějších technologií přínosy nelze snadno a přesně ocenit závislost na poskytovateli informace se dostávají mimo podnik nutnost kontroly a řízení vztahu s poskytovatelem rizika plynoucí z nečekaného ukončení vztahu
Prof. Molnár7 Outsourcing z hlediska postavení partnerů Inhouse Outsourcing, kdy poskytovatel služby je součástí organizační struktury zákazníka (např. formou samostatné divize) Subordinate Outsourcing, kdy zákazník má určitou kapitálovou účast ve společnosti poskytovatele, který je samostatným právním subjektem (např. dceřinná společnost či joit-venture), Independent Outsourcing, kdy se jedná o spolupráci dvou skutečně nezávislých partnerů.
Prof. Molnár8 Motivace k outsourcingu Z hlediska GŘ (CEO): koncentrace na jádro podnikání na obchodní procesy, zlepšení konkurenceschopnosti. Z hlediska FŘ (CFO): snížení investic, lepší plánování nákladů, snížení počtu zaměstnanců Z hlediska ITŘ (CIO): nové technologie, smluvně zaručená úroveň služeb, žádné problémy s rozvojem (řízením) lidí, obnova po katastrofě.
Prof. Molnár9 Application Service Provider Cílem ASP operátora je poskytnutí placeného přístupu k používání aplikačního software, přičemž standardním mediem je internet. ASP operátor pronajímá nezbytnou IS/IT infrastrukturu („hostingové“ centrum) a podpůrné služby (servis, správa dat a pod.)
Prof. Molnár10 Oblasti využívání ASP Základní služby internetu jako jsou individualizované portály, správa www STRÁNEK, jednoduché B2C aplikace („můj“ e-shop) „Horizontální“ aplikační řešení, např. dokument management, správa zákaznických vztahů (CRM) Podnikové aplikační služby (ERP) zejména pro malé a střední podniky (mySAP.com) Specializované „vertikální“ aplikace (zejména veřejná správa, školství, zdravotnictví)
Prof. Molnár11 Přínosy a rizika ASP okamžité získání potřebné funkčnosti snížení rizikovosti investic v rychle se měnícím prostředí ztráta kontroly nad důležitými podnikovými aplikacemi a jejich kvalitou včetně dat ohrožení bezpečnosti podnikových dat nutnost integrace se stávajícími (interními) podnikovými aplikacemi