Vedení organizace a vedení lidí 31. října 2007 Vedení Jak byste definovali pojem „vedení“?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
V e d e n í l i d í.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Řídící struktury v organizaci
Vedení organizace a vedení lidí
PERSONÁLNĚ VZDĚLÁVACÍ AGENTURA  10 LET NA TRHU  VÍCE JAK UMÍSTĚNÝCH KANDIDÁTŮ  OD ROKU 2009 ČLEN ČESKÉHO INSTITUTU PRO FRANCHISING.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Zdravá škola.
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
Vedení lidí, styly vedení, efektivnost vedení lidí
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
1 Týmová práce TYMP 2/ C6 Styly vedení lidí/ 2. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA.
Rozhodovací procesy.
Řídící struktury, malé a velké organizace
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MANAGEMENT - Pojetí managementu
1 Týmová práce TYMP 1/ C6 Styly vedení lidí Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Styly vedení lidí Pavla Kotyzová
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Vedení organizace a vedení lidí
Manager nebo leader? Management je pozice
Nábor a výběr zaměstnanců
1 Komunikační a prezentační dovednosti / C2 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Vůdcovství - leadership
Styly vedení.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová 1 UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Nábor a výběr zaměstnanců
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Assessment centrum.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
VOLBA STYLU ROZHODOVÁNÍ
Management - Ovlivňování
Asertivita.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2a
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Vedení organizace a vedení lidí 2. část
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Nábor a výběr zaměstnanců
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Transkript prezentace:

Vedení organizace a vedení lidí 31. října 2007

Vedení Jak byste definovali pojem „vedení“?

Vůdcovství (leadership) Proces neboli umění ovlivňovat lidi tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení skupinových cílů Interpersonální vliv zam ěř ený na dosahování cíl ů Vztah mezi těmi, kdo vedou a těmi, kdo jsou vedeni

Prvky vůdcovství schopnost využívat efektivně a odpovědně svou moc schopnost pochopit, že motivace lidí závisí na čase a situaci schopnost inspirovat schopnost rozvíjení příznivého klimatu

Max Weber a typy vůdcovství 1. tradiční – určováno jasným pravidlem následnictví 2. charismatické – spočívá v „daru“ vládnout (vyšší moc/schopnosti) 3. byrokratické (legální) –zákonné ustanovení legitimní (oficiální zmocnění) nelegitimní (samozvanec, usurpace)

Klíčové vlastnosti lídrů Jaké vlastnosti by měl mít dobrý vůdce? –Rozdělte se na skupinky a na příkladu konkrétního člověka, který dokázal dosahovat cílů prostřednictvím jiných, demonstrujte tyto vlastnosti.

Klíčové vlastnosti lídrů SebeprosazeníSebedůvěra Důraz na vztah Tah na branku Čestnost, poctivost Odborné znalosti a dovednosti

1. Rysové pojetí vůdcovství Osobní, sociální, dokonce i fyzické charakteristiky typické pro vůdce Např. : výkonově orientovaný, sebevědomý… Problém: dá se vůdcovství naučit?

Co vůdce dělá snaží se zatahovat do hry vybízí a žádá si reakci prezentuje věc tak, aby byla individuálně zajímavá „chytlavá“ ukazuje směr nabízí příležitost a umí ji „prodat“ přijímá na sebe konečná rozhodnutí a bere za ně zodpovědnost rozděluje práci a určuje pravomoci organizuje a strukturuje umí říci, že nesouhlasí jeho rozhodnutí je respektováno

2. Behaviorální teorie Nikoli rysy, ale chování Tréninkové programy Styly vedení –Orientace na lidi –Orientace na výsledky  Manažerská mřížka(R. Blake, J. Mouton)

Manažerská mřížka (Blake, Mouton)

3. Situacionistické teorie Od 60. let Není universální styl vedení

3. Situacionistické teorie Hersey a Blanchard (1977) existují 4 základní vůdcovské styly –nařizování (vysoce nařizovací + málo podporující) –koučování (vysoce N + vysoce P) –podporování (málo N + vysoce P) –delegování (málo N + málo P) největší vliv na volbu vůdcovského stylu mají následovníci největší vliv na volbu vůdcovského stylu mají následovníci

3. Situacionistické teorie

Vůdcovství jako kontinuum Robert Tannenbaum a Warren H. Schmidt O vhodnosti stylu vůdcovství rozhodují Tři faktory –leader –následovatelé –situace – hodnoty a tradice organizace, efektivnost pracovníků, charakter problémů, časový tlak

4. Transakční řízení a transformační vedení Transakce – výměna mezi manažerem a pracovníkem Používá tradiční prostředky motivace –Management výjimkami („Toto jsi udělal špatně a nesmí se to opakovat“) –Podmíněné odměny

4. Transakční řízení a transformační vedení Transformace – založena na emocích –Jasná a přitažlivá vize –Charisma –Důvěra –Respekt –Myšlenková stimulace

4. Transakční řízení a transformační vedení Transakční manažer –Okamžité výsledky –Determinuje strukturu a podmínky práce –Řeší problémy osobně –Plánuje, organizuje –Formální pozice –Systematický, efektivní Transformační leader –Zaměřen do budoucnosto (vize, strategie) –Deleguje –Učí lidi řešit problémy –Koučování –Osobní vliv –Charisma

Moc a autorita Jak byste definovali rozdíl mezi mocí a autoritou?

Typy autority Autorita formální (poziční) Autorita expertní Autorita osobní (charisma) Tři styly vedení Kdo nezná, doučí se…

Typologie osobnosti a vůdcovství (dle: Leary) vůdčí typ : touha po moci iniciativa orientace na cíl motivuje sám sebe vztahový typ : starost o druhé důvěra vřelost citlivost k potřebám druhých podřízený typ : závislý nerozhodný pasivní přenechává vedení věcný typ : soustředění na sebe nedůvěra emocionální chlad necitlivost k druhým

přátelský podřízený tendence vyhovět bez iniciativy podřizuje své cíle přáním skupiny problémy při rozhodování potřeba akceptace potřebují pevné vedení potřebují být v oblibě zaměření na popularitu, bezpečí, „bez rizika“ vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ sociabilní typ

potřebují podporu a jistotu nutný čas na rozmyšlení nenaléhat nutná trpělivost pevné a jemné vedení zdůrazňovat „tradice“, „osvědčenost“, „bez rizika“ nepřátelští podřízení odmítají vedení málo riskují nedůvěřiví vyhýbaví podezíraví problémy s rozhodováním vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ byrokrat

nepřátelský, vůdčí snaha se prosadit touha po moci opovrhují druhými útoční předvádějí se, prosazují rádi přejímají rizika potřebují vypadat lépe než ostatní je důležité projevit jim upřímný zájem při jednání zdůrazňovat aspekty k posílení sebeúcty a nezávislosti nekličkovat nedopustit, aby nás vyvedli z míry nejlepší taktikou je asertivní jednání vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ diktátor

přátelští vůdčí respektují pocity a názory jiných nezávislí upřímní v kontaktu s nimi být asertivní nemanipulovat s nimi vyjadřovat respekt vůdčí typ přátelský typ podřízený typ věcný typ výkonný typ

Techniky managementu Management by objectives Management by Exception Management by Delegation Management by Motivation

Management by objectives (řízení podle cílů) P. Drucker, 1954 –Zformulování konzistentní soustavy cílů –Realizace každého cíle přispívá k naplnění strategie organizace –Detailní plánování

Management by objectives (řízení podle cílů) 1. Seznámení s řízením podle cílů (MBO) 2. Stanovování cílů (SMART) 3. Hodnocení výkonu 4. Organizace podpory MBO (výcvikové programy, zpětná vazba) 5. Monitorování MBO (postoje lidí, jejich výkon, vliv na vztahy)

Management by Exception (MbE) rozdělení problémů na běžné a výjimečné řešení běžných problémů kompletně a samostatné zajišťují spolupracovníci výjimečné – řeší vedoucí v souvislosti s definicí běžných činností se stanoví rozsah odlišností - tzv. limit odchylek vedoucí se tak zbavuje rutinní práce

Management by Delegation (MbD) Delegace rozhodnutí Co může být uděláno na nižší úrovni, emělo by se přenášet na vyšší Úkol manažera - kontrola Rozdělení činností na výkonné a řídící

Management by Motivation (MbM) Identifikace motivarních faktorů lidí Motivace vs. stimulace Soulad mezi cíli členů organizace a cíli organizace jako takové Prvotní činností vedoucího je poznání motivačních faktorů pracovníků

Koučování Specifická metoda vedení Termín převzatý ze sportu Koučovi jde o to, aby sportovec sám našel nejlepší způsob, jak dosáhnout lepšího výkonu Manažer autokrat vs. manažer – kouč

Základní techniky koučování otevřené otázky aktivní naslouchání

Pravidla koučování (Hroník) 1.podejte informace (zpětnou vazbu, reflexi), ale neinstruujte 2.nechte podřízeného, aby sám našel řešení, vhodnou formulaci 3.klaďte podřízenému takové otázky, které by ho vedly k zamyšlení nad problémem 4.projevujte zájem, ale ne přímou kontrolu 5.akceptujte, že i chybami se člověk učí 6.možné počáteční zpoždění se vykompenzuje vyšší angažovaností a motivací podřízených

FormulaceCílPříklady POVZBUZOVÁNÍ Projevit zájem. Povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru Můžete mi o tom říci něco víc ? Zkuste mi to víc přiblížit. OBJASŇOVÁNÍ Objasnit to, co vám druhý říká. Získat více informací. Pomoci mluvčímu, aby viděl i další hlediska situace, problému. Jak se závada projevuje ? Jak na to reagujete ? PARAFRÁZOVÁNÍ Ukázat, že nasloucháme a mluvčímu rozumíme, co říká. Ověřit, zda jeho slova správně chápeme Takže vy byste rád … Takže vy byste uvítal … Jestli tomu dobře rozumím… ZRCADLENÍ POCITU Projevit, že chápete a rozumíte tomu, co mluvčí cítí. Můžeme napomoci při přehodnocení pocitů. Mám pocit, že vám to hodně vadí…. Cítím, že jste teď rozzlobený... Cítím z vás nejistotu, nespokojenost …. REKAPITULACE Zhodnotit dosažený pokrok Shrnout důležité myšlenky, fakta a dohody Nabídnout další diskusi Takže jsme se dohodli na tom, že …. Já nyní udělám … Vy se postaráte o.. Techniky aktivního naslouchání

Zpětná vazba Tři podmínky účinné zpětné vazby : Partnera informujte o jeho chování a nehodnoťte toto chování. Prvek hodnocení je silně manipulativní. Vyvolává např. závislost, vysvětlování, obhajování, neodpovídající obranu nebo protiútok. Popisujte chování, nikoli partnera jako takového. Základem zpětné vazby je vždy jen informace o partnerově chování, které se vám líbí, nebo se vám zdá nepřiměřené. Cílem není změnit partnera, převychovávat ho, tomu by se asi vytrvale bránil. Poskytujte specifické informace, nikoli zobecňující tvrzení.

Pozitivní zpětná vazba Bylo zjištěno, že optimální poměr pochval a kritiky je 2,5 až 3,5:1 Kritika a trest spíše zabrání opakování nežádoucího chování, ale nemá tu moc „vytvořit“, nové, žádoucí chování Ocenění jako součást koučování

Způsoby neasertivního podávání ocenění a pochvaly Obecný a hodnotící ocenění a pochvala –pane Nováku, jste slušný člověk. Negativně formulované nebo „zabržděné“ ocenění – dnes jsem se už nezhrozil nad tvým nemožným vkusem, dnes to docela ujde. Ocenění a pochvala zároveň obsahuje nedostatky –líbí se mi na tobě tvé šaty, nejsi v nich tak tlustá jako já. Ocenění a pochvala s nesouvisejícím a „otupujícím“ dodatkem –mám radost, že jsi mi už teď donesl uzávěrku, ale neměl bys tolik kouřit. Sarkastické ocenění, avšak mimoslovně jde o sdělení protikladné – ten tvůj účes se mi líbí, avšak mimo slova je řečeno ty máš ale ránu! Pseudoocenění a pochvala se silně manipulativním obsahem –určitě nikdo tě nepochválil za ten nápad tak pěkně jako já. Falešné lichocení, které poslouží jako „vějička“.

Kritika "Já jazyk" Vyjádření pocitu Zpětná vazba Požadavek změny (eventuálně) Reakce na oprávněnou a neoprávněnou kritiku

Vůdce světa Je čas zvolit vůdce světa a váš hlas může být rozhodující. Jsou vám dostupná fakta o 3 nejslibnějších kandidátech: Kandidát A: Spolčuje se s politiky, kteří ne vždy hrají čistou hru. Svoje činy konzultuje s astrologem. Měl dvě milenky. Kouří a pije 8-10 martini denně. Kandidát B: Dvakrát ho vyhodili ze zaměstnání. Spí do oběda. Během univerzitních studií bral opium. Pije každý večer čtvrt lahve whisky. Kandidát C: Byl vyznamenán jako vojenský hrdina. Je vegetarián. Nekouří. Pije jen příležitostně. Neměl žádné mimomanželské aféry. Ve své kariéře měl několik neúspěchů, ale nevzdal se.

Koučování a vedení Jak si představuji správného vůdce?

Transplantace Zadání Jste tým chirurgů. Musíte učinit důležité rozhodnutí. Šest pacientů čeká na transplantaci srdce. Momentálně je k dispozici jen jeden dárce. Všichni níže uvedení pacienti jsou připraveni na transplantaci, kterou naléhavě potřebují. Kterého pacienta vyberete a proč? Světoznámý chirurg neurolog, na vrcholu své kariéry, svobodný, 35 let Dvanáctileté děvče cikánského původu, talentovaná hudebnice Katolický kněz, 39 let Těhotná mladá žena, 17 let, svobodná Muž, dělník, 23 let, živitel rodiny Vědecká pracovnice úspěšná v léčbě AIDS, 35 let, lesbicky orientovaná