Kurz právnických dovedností II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Výběrové řízení a přijímací pohovor – vybrané rady a tipy
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Akademický rok 2011/12 1. ročník – LS 1. cvičení
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Konference projektu APSYS Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe ODBORNÁ JAZYKOVÁ.
Management a rozvoj obcí
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
Jak se stát dobrým právníkem?
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jak se stát dobrým právníkem?
Prezentační dovednosti
Jak efektivně komunikovat s klientem?
(komentovaný přehled)
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Úvod do managementu 1. seminář
Úvod do studia.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
1. Co chápete pod pojmem formát testu? délka testu (doba trvání, počet položek) dovednosti (které řečové dovednosti) počet částí typy položek (testových.
Základy psaní pro studenty aneb Jak se k psaní „dokopat“ Kurz právnických dovedností II JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Odborný text Úvod do studia.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Evropské jazykové portfolio v praxi
Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DM0L507)
Odborný text Úvod do studia.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Psaní právních dokumentů
Absolventi na trhu práce
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Jak napsat zprávu z praxe
Autodiagnostika učitele
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
1 Aplikovaná informatika Aplikovaná informatika Zápočtové cvičení ZEMÁNEK, Z. - PLUSKAL, D. Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Psát není tak složité, aneb pojďte s námi tvořit Metodický portál.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
DRAMATURGIE TEAMBUILDINGOVÝCH PROGRAMŮ (seminář)
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Práva dítěte Výchova k občanství
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Komunální politika: teorie a praxe. Úvodní informace
Spotřebitelské vzdělávání dětí a mládeže Poznatky z praxe
Transkript prezentace:

Kurz právnických dovedností II. Úvodní přednáška 17. 2. 2010 JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.

Dovednosti dnes vládnou světem Dovednosti dnes vládnou světem. Zdokonalí se v nich jen ti, kteří je procvičují. Cíl přednášky: naznačit, jak je možné dovednosti důležité pro praxi začít rozvíjet už dnes …

Motto Rada je zřídkakdy vítaná. Nejvíce ji odmítají ti, kteří ji nejvíce potřebují. Samuel Johnson

Osnova přednášky Pojem dovednost Jak začít s rozvojem dovedností během studia – CREAM strategy Specifické dovednosti kritické myšlení přesvědčivá prezentace akademické psaní

Pojem dovednost psychologie učení (vlohy – schopnosti – dovednosti) specifický předpoklad k výkonu určité činnosti vytváří se na základě vrozených předpokladů (vlohy), ale také předchozí zkušenosti a sebereflexe jejich kvalita není stálá, je třeba je rozvíjet

Transformace schopností a dovedností obecné schopnosti studijní dovednosti profesní dovednosti

Studijní dovednosti dodržování termínů, organizace práce a času motivovanost, osobní rozvoj mluvený a psaný projev, vyhledávání informací, čtení a porozumění textu, umění rozlišit mezi relevantním a nerelevantním a hledat pro a proti, argumentace, vlastní názor, kritické myšlení.

Ze studia do praxe… Účast na seminářích Prezentace Seminární práce time-management, týmová spolupráce, komunikace atd. Prezentace mluvený projev, přesvědčivost, time-management, plánování, používání audiovizuálních pomůcek atd. Seminární práce písemný projev, dodržení lhůt, time-management atd. Přednášky naslouchání, výběr relevantních informací, písemný projev atd. Zkoušky plánování a time-management, mluvený nebo písemný projev, zvládání stresu,argumentace

Inzeráty na práci „Jedním z předpokladů pro zařazení kandidáta do výběrového řízení je výborná znalost angličtiny; znalost dalšího cizího jazyka je samozřejmě výhodou. Student by měl mít výborné analytické a logické myšlení, být pohotový, rychle se orientovat a reagovat na požadavky právníků„ (Havel & Holásek) Do svého týmu hledáme vzdělané, cílevědomé a kreativní osobnosti se schopností samostatného myšlení a vlastní iniciativou. (Peterka & Partners) Kancelář ROWAN LEGAL je otevřena každému, kdo má zájem o týmovou práci, orientuje se na výborný výsledek, respektuje jedinečnost ostatních a přináší do týmu novou hodnotu ve vlastní jedinečnosti.

Profesní dovednosti v KPD Práce s informačními zdroji Prezentace Problem-solving, analýza případu Interviewing a counselling Vyjednávání, mediace

CREAM strategy C (creative) = kreativita R (reflective) = reflexe E (effective) = efektivita A (active) = aktivita M (motivated) = motivace Vaše učení bude zárukou úspěchu, pokud budete při studiu využívat tvůrčí myšlení, reflexi, budete efektivněji organizovat svoji práci i čas, když budete při výuce i mimo ni aktivní a vysoce motivovaní.

C - kreativita = tvořivost tvůrčí myšlení např. při řešení problémů – schopnost hledat alternativní řešení mít nápady a používat představivost být zvídavý a zajímat se o probíraná témata i nad rámec studijních povinností metody: např. myšlenkové mapování (viz učebnice KPD, s. 105 an.

Příklad myšlenkové mapy Zdroj: www.buzan.com.au

R - reflexe = zpětná vazba k určitému počinu, např. hodnocení zkoušky nebo seminární práce = od ostatních a také vlastní (sebereflexe) důležitá a často opomíjená fáze procesu učení – viz Kolbův cyklus (učebnice KPD, s. 9 an.) pomáhá vyhodnotit, jaký pokrok jste již udělali a naplánovat si další postup metody: vytvořit si vlastní portfolio, jehož součástí bude životopis, kde uvedete všechny praxe, stáže, jazykové zkoušky, soutěže, semináře, kurzy atd., které jste doposud absolvovali, a plán, co budete chtít v průběhu studia ještě zvládnout (např. studijní pobyt v zahraničí) reflektivní deník, kde si budete vést záznamy o průběhu praxe, své postřehy, dovednosti, které rozvíjíte atd.

E - efektivita = účinnost vašeho studia, tzn. nakolik jste úspěšní při dosahování svých cílů Zeptejte se sami sebe: Jaké jsou moje studijní cíle? Jakého úspěchu chci studiem na PF UP dosáhnout? Daří se mi to? Jsem na dobré cestě? Pozor na prokrastinaci aneb věčné otálení při plnění studijních povinností! Postihuje až 40% všech studentů VŠ v ČR – jste jedním z nich? Metody: time-management: zhodnoťte si pomocí tabulky, kterou jste dostali na přednášce dosavadní způsob využívání času a pokuste se navrhnout nový, který bude efektivnější – kupte si nějakou knihu o time-managementu a řiďte se radami v ní uvedenými plány aktivit s různým časovým výhledem: denní (daily agenda), týdenní atd.

A - aktivita aktivní účast na výuce a činorodost mimo výuku kdo se aktivně zapojí do výuky, ptá se, přemýšlí nad svým názorem i názorem jiných, lépe si vše zapamatuje, pochopí a je schopen to později využít učení se na základě zkušeností – vyšší efektivita! snažte se vždy dělat něco navíc, kromě studia povinných a volitelných předmětů: absolvujte praxi, stáž, soutěž, např. moot court, zapište se do právní kliniky, udělejte si certifikát z cizího jazyka, jeďte do zahraničí na studijní pobyt (Erasmus ad.), zapojte se do činnosti studentských organizací atd. = vše se počítá a může být v budoucnu výhodou při hledání vysněného zaměstnání

M- motivace = psychický proces, který usměrňuje naše chování a jednání k dosažení určitého cíle Uvědomte si, proč jste šli na právnickou fakultu. Měli jste radost, když jste zjistili, že jste byli přijati? S jakou motivací, očekáváním a cílem jste na PF šli? svoji motivaci si v průběhu studia neustále připomínejte Metody: zaznamenávejte si své úspěchy, které vedou k naplnění cíle, např. v životopise. stanovujte si menší cíle, které povedou k hlavnímu cíli – udělejte si akční plán a snažte se jej naplnit, dělejte vždy něco navíc, než ostatní. poraďte se o tom, co ještě můžete udělat pro svůj úspěch s ostatními (s učiteli, s někým z praxe atd.).

Umění přesvědčivé prezentace Princip „otevři dveře“ (OPEN UP) aneb jací musíte být, abyste zvládli úspěšně prezentovat: O (organized) = připravený P (passionate) = zapálený E (engaging) = poutavý N (natural) = přirozený, svůj U (understanding) = znát své publikum P (practice) = praxe, cvičení

Prezentace a tréma reakce na stres a výsledek touhy být úspěšný výhody a nevýhody při prezentaci Jak na trému?

Jak na trému? Soustředit se na svoje sdělení a publikum Pozitivní myšlení – představte si úspěch První 2 minuty nazpaměť Poznámky Cvičení Přijďte o hodinu dříve Pozor na jídlo a pití! Dobře se připravte Neříkejte všechno

Kritické a analytické myšlení „schopnost nepodléhat prvnímu dojmu, obecnému mínění nebo naléhavosti nějakého sdělení, nepřebírat naivně tradované názory, nýbrž dokázat zaujmout odstup a vytvořit si vlastní názor na základě vědomostí a zkušeností jak vlastních, tak jiných důvěryhodných osob“ (zdroj: wikipedia) rozviňte si detektivní myšlení při čtení, psaní, poslouchání Ptejte se proč? z jakého důvodu? je zdroj informace důvěryhodný?

K čemu je kritické myšlení dobré? je základem pro práci právníka a řada zaměstnavatelů je vyžaduje pomáhá najít více řešení problému a vybrat po zvážení všech důsledků to nejvhodnější podněcuje vás utvořit si vlastní názor jde ruku v ruce s kreativitou pracujte na jeho rozvoji už v průběhu studia, ať jste do praxe připravení.

Akademické psaní základ pro profesní (profesionální?) psaní – zaměstnavatelé vyžadují vysokou úroveň psaného projevu. nejde o automatickou dovednost časté předsudky (neumím, psát, nejde mi to atd.) Text má formální stránku, obsahovou stránku, ale je třeba dbát i na strukturu textu! Viz učebnice KPD, s. 276 an. + Zbíral, R. Příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Linde, 2009.

Než začnu psát… je třeba si uvědomit: co píšu… proč píšu… pro koho píšu… jaký je rozsah… do kdy…

Jak začít… Freewriting Asociace Otázky Brainstorming Myšlenkové mapy Osnovou ….writing in layers

Vyzkoušejte metodu Writing in Layers Vytvořte si osnovu práce: hlavní nadpisy Napište 1-2 věty pod každý nadpis Udělejte si seznam bodů pod každý nadpis Napište úvodní odstavec pro každou kapitolu Rozpracujte jednotlivé kapitoly Provažte jednotlivé odstavce Na konci každé kapitoly napište stručné shrnutí hlavních myšlenek – poslouží při psaní závěru Závěr vytvořte z důležitých závěrů každé kapitoly

Struktura textu Název (obsahuje skrytou otázku) Úvod (o čem je text, naznačte otázka a odpověď na ni) Stať (argumentace k odpovědi) Závěr (shrnutí z argumentace, žádná nová informace!) Zdroje (z kterých jste čerpali)

Struktura odstavce

Pozor na popisnost! Použijte kritické myšlení! Při psaní dbejte na to, aby text nebyl příliš popisný, tzn. neopisujte pouze to, co je v zákonech, ale snažte se vždy přidat něco navíc. Nejlepší je vyvážená kombinace popisnosti a kritického (analytického) psaní! Zkoumejte popisovanou problematiku kriticky, tzn. nespokojte se s názorem v jedné učebnici – vyhledejte si v literatuře, judikatuře, novinách nebo na internetu, jestli se k tématu neváže nějaká diskuse o problémech atd. použijte kritické názory (pozitivní hodnocení i negativní kritiku) ve své práci – vždy odkazujte na zdroj! Přidejte i vlastní názor na vyhledanou diskusi, příp. judikaturu atd.

Rozdíl mezi popisným a kritickým textem Popisný (deskriptivní) text popisuje, co se stalo nebo jaké něco je (např. jaká je právní úprava kupní smlouvy v OZ) popisuje, co říká teorie informuje o různých názorech, ale bez hodnocení Kritický (analytický) text Hodnotí pro a proti prezentovaných názorů nebo teorií Autor zaujímá vlastní názor, který odůvodní Uvádí k popsanému i proč je tomu tak (např. proč je u kupní smlouvy možná i ústní forma uzavření) Svá tvrzení vždy zdůvodňuje a uvádí příklady na podporu svých tvrzení Strukturuje text tak, že dává větší váhu tomu, co je důležité Z toho, co napsal, autor vždy dělá závěry Nezapomeňte, že nejlepší je kombinace těchto dvou stylů!!!!

Když psaní nejde… různé důvody, pátrejte po příčině strategie překonání bloku: začněte čímkoliv zkuste různé strategie, jak začít psát pište tužkou, na cár papíru ujistěte se, že jde o hrubou verzi, která je jen pro vás

Hodně štěstí a děkuji za pozornost! Shrnutí Dovednosti jsou základem vašeho budoucího úspěchu. Můžete je rozvíjet již dnes, stačí jen chtít, příležitostí je spoustu. Hodně štěstí a děkuji za pozornost!