Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Advertisements

Úvod do médií PaedDr. Zdeněk Pejsar, Ph.D.. Při vytváření pojmu multimédia je vhodné vyjít ze syntaktického složení tohoto slova. Pod pojmem multi najdeme.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
7. 3. Historický vývoj stavebního typu BD Bytové domy 2. poloviny 20
Funkcionalismus I. polovina 20. století.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
VY_52_INOVACE_DEK_40 Symbolismus Paula Gauguina
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Abstraktní expresionismus
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Téma: Postmoderna v literatuře
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_DEK_46 PRVNÍ UMĚLECKÉ SLOHY 20. STOLETÍ
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
Secesní architektura v ostatních zemích Evropy a Ameriky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Světová secese Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Trámové a žebrové žb. monolit stropy
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
VY_32_INOVACE_34_06 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Funkcionalismus v architektuře
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Architektura první poloviny 20. století
Moderní a současná architektura Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_17 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Moderní a současná architektura Číslo DUM: VY_32_INOVACE_DVK_4_15 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ / Název.
CO JE ARCHITEKTURA? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Graffiti Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Moderní a současná architektura Číslo DUM:VY_32_INOVACE_DVK_4_14
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_25-17
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura 20.století Téma Architektura 20.století Tematická oblast Architektura 20.století Název Mezinárodní styl III. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkříjen 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacesoudobá architektura – mezinárodní styl Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky se soudobou architekturou VY_32_INOVACE_39_14

 Postmodernismus je myšlenkový směr konce dvacátého století. Tento směr vznikl jako reakce na modernu a je zaměřen opačným směrem, což znamená odmítání koncepce jediné pravdy a jediného cíle.  Usiluje o alternativní přístup ke světu.

 V určitém smyslu připomíná secesi, neboli odštěpení, programové odstoupení od „oficiální“, všeobecně uznávané orientace umělecké tvorby.  Postmodernismus je jen jednou ze secesí, které se do vývoje architektury druhé poloviny dvacátého století vepsaly výrazným způsobem.

 Vznik a vývoj postmodernismu však nebyl podmíněn jen kritikou poválečné zprůmyslněné výstavby, přejímající často v pokleslé formě estetické  normy funkcionalismu.  Podněty pro jeho vznik přicházely také z oblasti ostatních druhů výtvarného umění, kde koncem padesátých let krystalizovaly nové proudy, hnutí a směry.  V západoevropském i americkém výtvarném umění se projevil zjevný odklon od abstraktní malířské a sochařské tvorby.

 Pojem postmodernismus se nejdříve začal objevovat v americké kulturní oblasti, zvláště pak s kritikou modernistické architektury a jejího mezinárodního  stylu.  Moderní umění si zakládalo na estetickém výrazu abstraktních forem, zatímco postmodernismus toužil po tradičním symbolickém způsobu vyjadřování.  Postmodernistické koncepce nesouhlasí s vymycováním nefunkčních dekorativních prvků a dávají prostor k inspiraci historickou zásobou architektonických koncepcí.

 Obecný pojem postmoderna se užívá epizodicky od konce impresionismu.  Od 60.let se ustaluje vymezení literární postmoderny.  Definice je závazná i pro jiné obory, např. filosofii, literaturu nebo výtvarné umění.  Postmoderní je tam, kde je možno praktikovat pluralismus řeči, modelů a způsob konání, nikoli v různých dílech, ale v jednom a tomtéž díle současně.

 Postmodernismus je široký název.  Zahrnuje všechna nová tvůrčí úsilí, která zásadně odporují teoriím a principům moderny.  Teoretici a tvůrci postmodernismu se znovu soustřeďují na staronový prostor architektonického umění, jeho výtvarnou a symbolickou řeč a její komunikativnost.

 Do širšího povědomí však vstoupila postmoderna přes oblast architektury.  První, kdo použil pojem postmoderní architektury v pozitivním smyslu, byli architekt Robert Stern a teoretik Charles Jencks.  Významný vliv na vývoj postmoderního hnutí v USA měla Chicagská škola, jejímiž představiteli byli např. Charles Moore nebo Peter Eisenmann.

 V postmoderně směřuje architektonické myšlení od abstrakce k předmětnosti a je prostředkem k znázornění obsahu.  Postmodernismus je definován na základě určitých kritérií:  − místo internacionalismu moderny nastoluje regionalismus  − geometrickou abstrakci nahrazuje fiktivním znázorňováním směřujícím k obraznosti  − dílo není jen funkce, ale i zdání (nejen funkce, ale i fikce)

 − od symbolismu se přešlo k mnohovýznamovosti a narativnosti  − proti sterilitě technického perfekcionismu se postavila improvizace a spontánnost  − postmoderna obnovuje historickou vzpomínku, netěží jen z čistých forem, ale dovoluje si i ironii

 Charles Jencks zároveň stanovil deset znaků postmoderní architektury, které jsou protikladné k její moderní nebo modernistické předchůdkyni.  Jsou to:  − zájem o lidový a místní výraz  − historii a urbanistický kontext  − ornament  − obrazný a metaforický výraz  − spoluúčast budoucích uživatelů  − rehabilitace sociálního a veřejného prostoru  − pluralismus  − radikální eklekticismus

 Tyto znaky jsou založené na významových hlediscích architektonické formy a stávají se jejím těžištěm.  Také se pokusil vymezit jednotlivé proudy postmoderny, které přísně odlišil od pozdně moderní architektury.  Těmito proudy jsou: historizující, racionalistický, regionalistický a participační.  Od předchozích období se odlišuje výraznou pluralitou, která se již nehodnotí jako negativní znak.  Architektonický postmodernismus je významnou součástí postmoderní doby.

 Obecný pojem postmoderna se užívá epizodicky od konce impresionismu.  Od 60.let se ustaluje vymezení literární postmoderny. Definice je závazná i pro jiné obory, např. filosofii, literaturu nebo výtvarné umění.  Postmoderní je tam, kde je možno praktikovat pluralismus řeči, modelů a způsob konání, nikoli v různých dílech, ale v jednom a tomtéž díle současně.

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Samotná estetika šla stranou – budovy byly jednotvárné, odosobněné, po celém světě si podobné. Proto se pro tuto architekturu vžil pojem architekta Philipa Johnsona - mezinárodní styl. estetikaPhilipa Johnsona

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte dvě vyučovací hodiny.  KLÍČOVÁ SLOVA  Proto se pro tuto architekturu vžil pojem - mezinárodní styl.

 HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  ROBERT VENTURI

 Robert Venturi* Philadelphia, USA 4236 Main Street, PA Philadelphia tel: +1(215) fax: +1(215) web:

 Biografie  narodil se ve Philadelphii studium architektury na univerzitě v Princetonu, New Jersey po studiu pracuje v kanceláři O. Stonorova ve Philadelhii a u E. Saarinena v Detroidu vyhrává Rome Prize Fellowship; krátce pracuje pro Luise I. Kahna s Williamem Shortem otevírají vlastní kancelář Venturi and Short vyučuje jako profesor na Princeton University a YaleE. SaarinenaLuise I. Kahna

 Biografie  počátek sopolupráce s Johnem Rauchem publikuje knihu  Complexity and Contradiction in Architecture svatba s Denise Scott Brownovou společně se Stevenem Izenourem publikuje Learning fom Las Vegas založena firma Venturi, Rauch and Scott Brown firma se přejmenovává na Venturi, Scott Brown and Associates Complexity and Contradiction in Architecture

 HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  HLAVNÍ SVĚTOVÍ PŘEDSTAVITELÉ:  Friedensreich Hundertwasser - autor vycházející zejména z postmoderního eklekticismu ve spojení s inspirací secesí může být právem označován za hlavního evropského představitele tohoto stylu (stejně jako fantaskní surreálné stavby A. Gaudího, které postmodernu předznamenaly) Friedensreich HundertwassersecesíA. Gaudího

 FRIEDENSREICH REGENTAG DUNKELBUNT HUNDERTWASSER, vlastním jménem Friedrich Stowasser  (* 15. prosince 1928, Vídeň – 19. února 2000, paluba zaoceánského parníku Queen Elisabeth 2) byl rakouský mnohostranný umělec potomek Josepha Marii Stowassera.15. prosince1928Vídeň19. února2000rakouskýJosepha Marii Stowassera  Proslavil se především jako architekt, grafik a malíř.architektgrafikmalíř  Do své architektury vložil i část ze svého malířského a sochařského umění.

SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyjmenujte nejvýznamnější tvůrce postmoderny U každého napište alespoň jedno jeho dílo Toto dílo charakterizujte ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – SAMOSTATNÝ ÚKOL ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – MEZINÁRODNÍ STYL SAMOSTATNÝ ÚKOL

 SHRNUTÍ KAPITOLY  od konce 1. sv. války do zhruba konce 60. let 20. st. internacionální styl  s ideou socialismu - dokonalé bydlení pracujících – vznikají dělnická sídliště ve 20. letech  70. a 80. léta let - se zdálo, že se moderna vyčerpala - nemá novým generacím co říci – chladný, bezcitný, pouze racionální a individualistický styl ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – SHRNUTÍ KAPITOLY ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – MEZINÁRODNÍ STYL SHRNUTÍ KAPITOLY

 SHRNUTÍ KAPITOLY  monotónní, prosklené výškové funkcionalistické stavby v prostředí historických měst chápány nikoli jako symboly pokroku a blahobytu, ale stále častěji jako projevy byrokratismu, kulturního primitivismu a nesmyslného plýtvání energiemi a materiály ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – SHRNUTÍ KAPITOLY ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – MEZINÁRODNÍ STYL SHRNUTÍ KAPITOLY

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  HAAS, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, n.p., ISBN S  GÖSSEL, Peter; LEUTHÄUSER, Gabriele. Architektura 20. století. Praha : Slovart, ISBN ISBN  KRIER, Léon. James Stirling: Buildings and projects [s.l.] : Verlag Gerd Hatje,  GIROUARD, Mark. Big Jim - The Life and Work of James Stirling. London : Verlag Gerd Hatje, ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – KRESBY A FOTOGRAFIE ARCHITEKTURA 20. STOLETÍ SOUDOBÁ ARCHITEKTURA – MEZINÁRODNÍ STYL KRESBY A FOTOGRAFIE