Období klasické řecká filosofie II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
VY_32_INOVACE_28-11 Antická filosofie Platón.
Politologie jako věda Politika moc
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přírodní vědy v antickém Řecku
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
KFI/NFILE 4 kredity Zkouška (písemná + ústní dozkoušení)
eklekticismus, novoplatonismus
6. Je dobro dáno povinností?
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Aristotelés ze Stageiry
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Období klasické řecká filosofie II
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ARISTOTELES FILOZOFIE
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Předpoklady a historické souvislosti
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
Filosofie úvod do problému....
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Aristoteles Spisy: Klasifikace věd: logické fyzikální teoretické
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Typicky řecká představa: A R C H É = prazáklad Uspořádaný svět je tvořen z již předtím existujícího prazákladu tím, že dostává nějaký řád, že jím prostupuje.
Pythagoras př. n. l.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Platón & „objektivní idealismus“
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Dějiny evropského myšlení
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elejská škola.
PLATÓN př. n. l..
Sokratés, Platón, Aristotelés
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
Novoplatonismus.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Období klasické řecká filosofie II Zuzana Svobodová

Platón (428/7-348/7 př. Kr.) vl. jm. Aristoklés, Platon přezdívka daná učitelem gymnastiky (platys – široký) aristokrat (na rozdíl od Sokrata) snaha o ucelený systém výchovy a vzdělávání, požadavek podřízení zájmům státu, ideál kalogathíe. Zaměřen na dospělé a dospívající, na nemnohé (dnes: všem), nic nezaručeno. filosofie – (FILEIN, SOFIA) láska k moudrosti, záležitost vyvolených, božská (zda toho bůh dopřává), amatérská (milovnická)

Platón (428/7-348/7 př. Kr.) Moudrost je vlastností boha a láska k moudrosti je náklonností k bohu. promýšlí základy státu a státnosti kolem r. 387 př. Kr. zakládá v Athénách Akadémii (působila bez přerušení téměř 900 let) ideje – v nich je daná míra, kterou lze myšlenkově vytušit – proti sofistovi Protagorovi, který tvrdil: Člověk je mírou všech věcí, nemůže existovat žádná všeobecná míra. Platón: to by ničilo základy vědy a mravnosti. Ve filosofii nejde o přemlouvání, ale o dialog (podobně Hérakleitos: každá věc potřebuje svůj protiklad)

Platón (428/7-348/7 př. Kr.) Platón - Mýtus o jeskyni (Ústava)

Platonovy inspirace eleatské učení o nehybném bytí pythagorejská mystika čísel Sokratovo tázání po pravdě východní myšlenkové tradice egyptské myšlenkové tradice řecká tradice mýtů (Akadémos) Akadémos prý ukázal Kastorovi a Polydeukovi, kam ukryl athénský král Théseus jejich sestru Helenu, když ji s pomocí lapithského krále Peirithova unesl ze Sparty. zasvěcen v severozápadní části Athén háj s chrámem - vykopávky z roku 1956: v blízkosti pozdější helénistické stavby nazvané Akadémův dům se skutečně našly pozůstatky svatyně z 8.-7. století př.n.l.

Platonovy obrazy nikoli systematická nauka Kde se v lidech berou sny a touhy? – Duše má v sobě uloženy obrazy harmonie, dobra, krásy, lásky. – Odkud jsou tyto obrazy? – Ze světa idejí (obrazů), tam lidské duše pobývaly. Ideje: věčné, mimo prostor a čas, hierarchie idejí (nejvyšší: idea dobra), předobraz konkrétní skutečnosti Duše: věčné, ale sestoupily dočasně do lidí; rozumné (proto v říši idejí), vznětlivé a žádostivé (proto strhovány k zemi a poutány tělem) Obsah poznání: rozpomínání (anamnésis) na svět idejí, kde duše pobývala Podnět k poznání: láska (Erós) jako touha po světě idejí („ideálním světě“), prazákladní tvořivá síla

Platonova představa státu Politeia: Ústava / Republika analogie světa idejí a lidské duše stát řízen milovníky moudrosti (filosofy) 3 pokusy o realizaci v Syrakusách Zákony – revidovaná představa státu – s ústavou z různých systémů

Psychagogika – vedení duše psychagogiá Platonova filosofie je působením na duši, výchova duše: „Nepečujeme o duši, abychom pronikli k posledním důvodům a nahlédli první příčiny, jak tomu je u Démokrita, nýbrž poznáváme, protože pečujeme o duši. Myšlení je důležité jako orgán pozitivní, určující, obohacující péče o duši, orgán její schopnosti být dobrou, její dokonalosti, stupňování jejího bytí. Proto péče o duši odemyká bytí duše samé; duši můžeme rozumět, její podstatu pochopit a uvidět jen tehdy, když o ni pečujeme. … duše tvoří centrum filosofie. Filosofie je péčí o duši v její vlastní podstatě a v jejím živlu. …Péče o duši se …děje tázajícím se myšlením. Toto tázající se myšlení má formu zkoumajícího rozhovoru, který je sice obvykle rozdělen mezi dvě osoby, ale může probíhat i uvnitř duše samé.“ (Patočka, J. Péče o duši II, s. 126n)

mythos kai logos Platonova tvorba filosofického mýtu – využití specifických možností řeči mýtu mýtus jako řeč duše – ví, ke komu mluvit a ke komu mlčet snaha o nový vztah: mýtus a logos (přesto zdroj idealismu)

Platon Problém poznání: Problém Boha: poznání založené na smyslech je zdání (doxa) rozpomínání – dokonalé poznání ideje cílem poznání – vše směřuje k přiblížení idejím Problém Boha: nejvyšší ideou dobro, bůh pramen pro ostatní id.: účast na božském bytí bůh (demiurgos) stvořil (myšlením) svět – autorem všech věcí, aby byly také jiné bytosti, které by se mu podobaly v dokonalosti a blaženosti později nejvyšší bytost hen – jedno, to zdrojem božského rozumu (demiurgos) a světové duše

Platon Psyché Kosmologie „trojdílná“ (rozumová – to logistikon, nesmrtelná; odvážlivá – to thymoides; žádostivá – to epithymetikon) Kosmologie svět je stvořený (demiurgos), viditelný obraz boha hmota se skládá ze 4 prvků: zem, voda, vzduch, oheň podstatou každého prvku je tvar daný určitou kombinací trojúhelníků hvězdy a planety mají inteligentní duše, jsou „nebeskými božstvy“, vládnou smrtelnými částmi lidské duše a lidského těla čas je pohybem nebeské sféry

Aristotelés (384, Stageira-322 př. Kr., Chalkida) syn lékaře Nikomacha žák Platóna (od 17ti let 20 roků v Akadémii - Athény): „Čtenář“ vychovatel třináctiletého Alexandra Makedonského „encyklopedicky“ shrnul dosavadní vývoj řeckého myšlení

Aristotelés: Lykeion cca r. 335 zakládá filosofickou a vědeckou školu: Lykeion – první organizované badatelské společenství v evropských dějinách (Apollón Lykeion – ochránce stád proti vlkům) „škola peripatetická“ – procházet se (peripatein), kolonádní sloupořadí (peripatos) výjimečnost: - vědecký a badatelský rozsah - způsob vyučování - kvalitní knihovna - využívání učebních pomůcek

Aristotelés Logika Organon (nástroj – správného myšlení): 6 knih: Kategorie, O výkladu, První analytiky, Druhé analytiky, Topiky, Sofistické paradoxy tvůrce systematické logiky základní prvky myšlení: pojmy, ty dělí do 10 kategorií / predikátů: podstata a 9 kategorií (kvantita, kvalita, vztah, místo, čas, poloha, habitus, činnost, trpnost) sylogismus (deduktivní myšlení): subjekt S, predikát P, střední termín M – 3 možné figury: 1) střední termín subjektem v obou premisách: M je P, M je S → S je P; 2) střední termín je predikátem v obou premisách: P je M, S není M → S není P; 3) střední termín subjektem v jedné a predikátem v druhé premise: M je P, S je M → S je P. epagogé (induktivní myšlení): z příkladů usuzujeme na zákon

Aristotelés Metafyzika věda o prvních principech / příčinách témata (dle Fyziky): Podstata neboli esence věcí, Látka neboli subjekt, Zdroj pohybu neboli účinná příčina, Finální příčina neboli bůh. příčina všeho pohybu a změn: bůh – nesmyslová a věčná substance (smyslové a věčné: nebeská tělesa; smyslové a zanikající: ostatní) nauka o esencích (nahrazuje Platonovu nauku o ideách) – esence nejsou mimo věci, ale mají v nich svůj základ 4 příčiny všech věcí: vnitřní: látka (hylé), forma (eidos); vnější: příčina účinná, příčina finální. změna vyžaduje: formu, látku a sterésis (chybění, nedostatek)

Aristotelés Etika teleologická (o jednání čl ne jak je jednání samo o sobě správné, ale jak vede čl k dobru, k štěstí) štěstí: aktivita skrze ctnosti (intelektuální a morální) štěstí čl spočívá v aktivitě, nejvyšším štěstím pro čl je kontemplativní aktivita (rozum nejvyšší schopností čl); předmětem kontemplace jsou metafyzické objekty, především bůh předpokladem morálního jednání je svoboda odmítá etický intelektualismus (Sokratés – ctnost jako forma poznání)

Aristotelés Struktura jednání: jednající touží po nějakém cíli („rozumná touha“, A. nemá jasný pojem „vůle“) rozhoduje mezi prostředky, které vedou k cíli poznává, že některé prostředky jsou cíli blíž volí prostředek, který v dané situaci nejlepší jedná

Aristotelés Zákonné a správné jednání připisuje ctnosti spravedlnosti. univerzální – poslušnost zákonům partikulární: distributivní – povinnosti autority vůči jednotlivcům nápravná – sankce autority vůči jednotlivcům komutativní – povinnosti lidí sobě navzájem Tři druhy života: Tři druhy dobra (celek: blaženost): - rozjímavý (theoretický) - duševní - činorodý (praktický) - tělesné (zdraví, síla, krása) - poživačný (hédonický) - vnější (bohatství, urozenost, sláva)

Athénská škola

Platon a Aristoteles Luca della Robbia, Florencie, 1437/39