Hustota dřevěného hranolu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Seznámení s měřícími přístroji, rozsah měřících přístrojů
Měníme velikost trajektorie a měříme čas trajektorie s.
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
CHYBY MĚŘENÍ.
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Měřící systém VERNIER DRÁT JE NAPÍNÁN PŘES KLADKU POMOCÍ ZÁVAŽÍ.
Přímá metoda VSTUPVÝSTUP PRO JEZDCE ŽÁROVKAREZISTOR.
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: D OPLŇ DO OBRÁZKU NÁZVY ČÁSTÍ ROVNORAMENNÝCH VAH.
Ing. Radek Pavela Měření hmotnosti.
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
Vážení na laboratorních vahách Pracovní činnosti 6. ročník
Měření hmotnosti tělesa
Měření hmotnosti.
Měření hmotnosti tělesa.
Měření fyzikální veličiny
Opakované měření délky
Přesnost a chyby měření
Měření pomocí posuvného měřítka a zpracování chyb měření.
K měření teploty použijeme digitální teploměr firmy Vernier. Stanovení rovnovážné teploty pomocí lite-161.exe.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Fyzika - mechanika Číslo materiálu: EU Název: Rychlost - prezentace Autor: Mgr. Jiří Šleis Ročník:
Technická zpráva z laboratorního měření
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _648 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pomůcky. pomůcky Příprava vzorku kyseliny Příprava roztoku kyseliny v benzínu poměru 1:2000. Určení počtu kapek v 1 cm3 roztoku. Příprava vzorku kyseliny.
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1
Měření hmotnosti.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _614 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Hmotnost Fyzikální veličina
Pomocí kapkové metody BYRETA, KÁDINKY A VÁHY DESTILOVANÁ VODA A ETHANOL.
Měření pomocí Besselovy metody.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
Měření hmotnosti Fyzika Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _609 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Studium závislosti koeficientu na jiných fyzikálních veličinách.
Měříme délku s různou přesností
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření hmotnosti
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
FYZIKA Měření hmotnosti tělesa. Vypracoval: Lukáš Karlík.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - HMOTNOST Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_16 Název materiáluPružina.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Měření hmotnosti těles K určování hmotnosti používáme různé druhy vah. K určování hmotnosti našeho těla používáme osobní váhy. Obr.1 – foto autor.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu. Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: F6/10 Předmět: Fyzika Ročník: 6. Jméno.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_08 Název materiáluMolekulová.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Laboratorní práce 2 Nejistoty měření.
11. Energie – její druhy, zákon zachování
Měření hmotnosti Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
MĚŘENÍ HMOTNOSTI TĚLESA
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
MĚŘENÍ HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_
AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_F+Z_06
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07Délka,hmotnost-test
HMOTNOST AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Třída 3.B Laboratorní práce č. 2.
Třída 3.A Laboratorní práce č. 2.
Transkript prezentace:

Hustota dřevěného hranolu Stanovení hustoty výpočtem z naměřených veličin Hustota dřevěného hranolu

Výpočet objemu tělesa Nejdříve zpracujeme výsledky z minulého měření délky. Vypočítáme objem dřevěného hranolu. Protože naše měření bylo již zatíženo chybou měření, postupujeme tímto způsobem. vypočítáme průměrný objem: pak relativní odchylku : a nakonec průměrnou odchylku:

měření hustoty z naměřených veličin Hustotu dřevěného hranolu nestanovujeme přímou metodou, ale výpočtem z jiných naměřených veličin. Naměřené hmotnosti Vypočítaného objemu hranolu z naměřených délek hranolu v předchozí laboratorní práci.

Měření hmotnosti Relativní odchylka měření na laboratorních vahách je 0.1%

Měření hmotnosti postup Určování hmotnosti patří mezi přesná měření. Proto je nutné dodržovat určitý postup: Váhy umístíme do správné polohy pomocí libely a olovnice a pomocí drobných těles vyvážíme.

Měření hmotnosti postup K manipulaci používáme aretační kolík. Na levou misku zaaretovaných vah položíme předmět, na pravou misku pokládáme závaží ( pozor leváci…..vy naopak). Závaží bereme pinzetou a pokládáme na vždy zaaretované váhy !!!!

Měření hmotnosti postup Postupně používáme závaží s menší hmotností.Při každé změně závaží zkoušíme odaretováním, zda je předmět vyvážen. Váhy jsou vyváženy, pokud jazýček vahadla kmitá stejně kolem rovnovážné polohy ( metoda tří kyvů ) Váhy zaaretujeme a sečteme hmotnosti všech závaží,kterými jsme předmět vyvážili a tuto hodnotu zapíšeme m = 123,560 g Při dalším měření dostaneme stejnou hodnotu, proto není nutné opakované měření a předpokládáme, že relativní odchylka je 0,1%

Výpočet hustoty vypočítáme průměrnou hustotu: pak relativní odchylku : a nakonec průměrnou odchylku

Postup výpočtu hodnot rekapitulece Určíme střední hodnotu ( průměr) veličiny pomocí středních hodnot naměřených veličin. Vypočítáme průměrnou odchylku vypočítané veličiny, buď přímo z průměrných odchylek naměřených veličin nebo pomocí jejich relativních odchylek !! Průměrnou odchylku zaokrouhlíme na jednu platnou číslici. Podle průměrné odchylky zaokrouhlíme střední hodnotu vypočítané veličiny. Určíme relativní odchylku a výsledek zapíšeme ve správném tvaru.

protokol Šablonu protokolu této laboratorní práce najdete na www.gssmikulov.cz MOODLE : fyzika / sexta Uveďte ukázkové výpočty. Své výsledky porovnejte s hodnotami v MFCh tabulkách a zdůvodněte výsledek vašeho měření.

citace BEDNAŘÍK, Milan, Miroslava ŠIROKÁ a Petr BUJOK. KOLEKTIV. Fyzika pro gymnázia: Mechanika. 1.vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-901619-3-6. MIKULČÁK, Dr. Jiří. A KOLEKTIV. Matematické, fyzikální a chemické tabulky: pro střední školy. 10.vyd. Praha: Svoboda, n.p., 1980. Učebnice pro střední školy. fotografie Ing. Alena Baťková