DĚTI A DOSPĚLÍ JSOU ROZDÍLY Z POHLEDU TOXIKOLOGIE?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Ošetřování nemocných s renální insuficiencí
Název Stravovací zvyklosti
Metabolismus Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o funkci metabolismu člověka.
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Reakce a adaptace dýchacího systému na fyzickou práci
Školní stravování (úvod) MUDr. Petr Tláskal, CSc. Ing. Eva Šulcová Bc
ANAFYLAKTICKÝ ŠOK v dětském věku
MUDr. Eva Rychlíková Zdravotní ústav se sídlem v Kolíně Prostředí kolem nás.
„EU peníze středním školám“
Doplňující přednáška č. 4 Otravy ryb
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
SAVCI Savci mají kostru. Řadíme je mezi obratlovce.
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Výživa a potraviny Metabolismus člověka Obrázek:
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Antiarytmický a antifibrilační účinek flumazenilu.
Hormonální řízení.
„EU peníze středním školám“
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_DVOLE_SUROVINY1_11
Biochemie Úvod do biochemie.
(C) Mgr. Martin Šmíd Obecná funkce vylučovací soustavy.
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
DĚTSKÁ VÝŽIVA A OBEZITA V TEORII A PRAXI 7
Endemická struma Hejmalová Michaela.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
PITNÝ REŽIM NA ŠKOLÁCH a jak ho naplňovat
Homeostáza a termoregulace
Principy výživy kojenců a malých dětí podle doporučeních WHO (2002)
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Potraviny pro zvláštní výživu
Anémie Hejmalová Michaela.
Faktory určující složení alveolárního vzduchu
Riskuj Lidské tělo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Monika Dudová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Pediatrie - dětské lékařství
Zdravá výživa VY_52_INOVACE_119.
Zásady zdravé výživy Dagmar Šťastná.
Monika Dušová Simona Tomková
Zdravá výživa I Dagmar Šťastná.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
VODA PITNÝ REŽIM Monika Crhová (
Je celková antioxidační kapacita potravin kritériem jejich biologické hodnoty ? Z. Zloch Ústav hygieny Lékařské fakulty UK, Plzeň.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Vývoj jedince Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_17_Vývoj jedince Téma: Přírodověda.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
METABOLISMUS NIKOTINU U ČLOVĚKA
Zelenina, … Dodatky, ….
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Endemická struma.
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TOXICITA LÁTEK Toxicita chemické látky závisí na její dávce. Některé látky jsou toxické již ve velmi nepatrných dávkách (10-9 g), jiné až v dávkách několika.
seminář a praktika z chemie
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
NAUKA O POVAZE A MECHANISMU ÚČINKŮ CHEMICKÝCH LÁTEK
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PŘÍDATNÉ LÁTKY (PŘÍSADY)
Maso a masné výrobky Dodatky.
Mgr. Martin Krobot Ústav ochrany a podpory zdraví
Transkript prezentace:

DĚTI A DOSPĚLÍ JSOU ROZDÍLY Z POHLEDU TOXIKOLOGIE?

ZÁKLADNÍ OTÁZKY JSOU DĚTI JINAK EXPONOVÁNY? MOHOU DĚTI DOSTAT JINOU DÁVKU PŘI AKUTNÍ EXPOZICI? MOHOU DĚTI DOSTAT JINOU DÁVKU PŘI KUMULATIVNÍ EXPOZICI? MOHOU DĚTI REAGOVAT JINAK NEŽ DOSPĚLÍ?

VSTUP DÝCHÁNÍM DĚTI: RESP. OBJEM 10 POVRCH ALVEOLŮ 3 FREKVENCE DECHŮ 40 MIN.RESP. OBJEM 133 DOSPĚLÍ: 10 ml/kg/vdech 75 m 2 15 / min 2 ml/kg/m2

VSTUP DÝCHÁNÍM ROZDÍLNÁ DÝCHACÍ ZONA: U LÁTEK TĚŽŠÍCH NEŽ VZDUCH MOHOU BÝT V DÝCHACÍ ZONĚ DĚTÍ NĚKOLIKANÁSOBNĚ VYŠŠÍ KONCENTRACE

PŘÍJEM POTRAVOU KOJENEC: 45 g/kg/den BATOLE: 35 g/kg/den MLAD. ŠKOLNÍ: 22 g/kg/den ADOLESC. MUŽ 15 g/kg/den ADOLESC. ŽENA 12 g/kg/den DOSPĚLÝ MUŽ 11 g/kg/den DOSPĚLÁ ŽENA 10 g/kg/den

VÝŽIVOVÉ ZVYKLOSTI STRAVA DĚTÍ MÁ OBVYKLE JINÉ SLOŽENÍ NEŽ STRAVA DOSPĚLÝCH: -VÍCE OVOCE, ZELENINY -MÉNĚ MASA -MÉNĚ ALKOHOLU

PŘÍJEM VODOU KOJENEC: 28 g/kg/den BATOLE: 29 g/kg/den MLAD.ŠKOLNÍ: 18 g/kg/den ADOLESC. MUŽ: 13 g/kg/den ADOLESC. ŽENA: 12 g/kg/den DOSPĚLÝ MUŽ: 11 g/kg/den DOSPĚLÁ ŽENA: 12 g/kg/den

PŘÍJEM KŮŽÍ- POVRCH TĚLA BATOLE 0,031 m2/kg PŘEDŠKOLNÍ 0,045 m2/kg MLAD. ŠKOLNÍ 0,032 m2/kg STARŠÍ ŠKOLNÍ 0,029 m2/kg ADOLESCENT 0,025 m2/kg DOSPĚLÝ MUŽ 0,028 m2/kg DOSPĚLÁ ŽENA 0,030 m2/kg

PRÍJEM KŮŽÍ - PŘÍKLAD PŘI APLIKACI LÉKŮ MASTÍ MŮŽE DÍTĚ PŘI: -10x NIŽŠÍ KONCENTRACI LÁTKY 13 x 100 mg -STEJNÉ ABSORPCI 20% -PŘIJMOUT AŽ 3 x VYŠŠÍ DÁVKU 0,76 mg/kg x 0,28 mg/kg

PŘÍJEM KŮŽÍ DĚTI, ZEJMÉNA NEJMENŠÍ, SE CHOVAJÍ JINAK NEŽ DOSPĚLÍ OLIZOVÁNÍ HRAČEK, RUKOU, …

ZÁVĚR 1 DĚTI MOHOU BÝT JINAK – VÍCE – EXPONOVÁNI NEŽ DOSPĚLÍ VE STEJNÉM PROSTŘEDÍ

VNITŘNÍ EXPOZICE VSTŘEBÁVÁNÍ LIPOFILNÍCH LÁTEK V PLICÍCH JE U DĚTÍ VYŠŠÍ NEŽ U DOSPĚLÝCH ABSORPCE V GIT JE U MLÁĎAT I DÍTĚTE NĚKOLIKANÁSOBNĚ VYŠŠÍ NEŽ U DOSPĚLÝCH: Pb: 50% u kojence, 35% u předškolních 20% u školních, 10% u dospělých

METABOLISMUS NĚKTERÉ, ZEJMÉNA DETOXIKAČNÍ CHEMICKÉ REAKCE SE ZAČÍNAJÍ VYVÍJET AŽ PO PORODU V DĚTSTVÍ JE NIŽŠÍ AKTIVITA „PŘÍZNIVÝCH“ ENZYMŮ

VYLUČOVÁNÍ FUNKČNÍ SCHOPNOSTI LEDVIN JSOU V DĚTSTVÍ NIŽŠÍ NEŽ V DOSPĚLOSTI BILIÁRNÍ VYLUČOVÁNÍ JE NIŽŠÍ V DĚTSTVÍ NEŽ V DOSPĚLOSTI

ZÁVĚR 2 VNITŘNÍ EXPOZICE U DĚTÍ JE VYŠŠÍ NEŽ U DOSPĚLÝCH

ÚČINKY DETEKOVATELNÉ PORUCHY SE VYSKYTUJÍ U DĚTÍ PŘI NIŽŠÍCH SÉROVÝCH HLADINÁCH LÁTKY (Známky encefalopatického působení olova se projevily u dětí při hodnotách pokládaných za bezpečné pro dospělého)

ZÁVĚR 3 DĚTI MOHOU BÝT VÍCE POŠKOZENY PŘI STEJNÉ AKUTNÍ EXPOZICI DĚTI MOHOU DOSTAT VYŠŠÍ KUMULATIVNÍ DÁVKU