Více zde: http://sachovy-krouzek.webnode.cz/ http://www.chess.cz Šachový kroužek Více zde:  http://sachovy-krouzek.webnode.cz/ http://www.chess.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programování motorů I..
Advertisements

Pohybová (kinetická) energie
Pravidla fotbalu-OFSAJD
UPPAAL příklady Jiří Vyskočil 2010.
Otáčivé účinky síly (Učebnice strana 70)
Beach rugby
PERMUTACE S OPAKOVÁNÍM
Síla - opakování Síla je vektorová veličina, její jednotka je Newton (kg.m.s-2). Síla má pohybové a deformační účinky. Pokud na těleso působí nenulová.
Skládání sil.
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
Luboš Charvát KTV FPE ZČU v Plzni 2013
Základy informatiky přednášky Kódování.
Optické klamy profesora Lahvičky.
PowerPoint. Rozložení stránky 1.Na kartě Domů klikněte na tlačítko Rozložení a vyberte profil „Dva obsahy“ 2.Totéž můžete udělat tak, že kliknete pravým.
STŘEDOVĚK.
Přehazovaná je míčová hra, která nahrazuje klasický volejbal a současně je k němu vhodnou průpravou. PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.CÍL HRY: - účelem.
HrušCup 2008 – pravidla kroket 1. Hrací plocha 1. Hrací plocha Terén kam je možno umístit branky a kolíky - trávník, hřiště, antuka, les. Hráč při hře.
VY_32_INOVACE_55_MS_Word_IV. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Digitalizace výuky Příjemce
MS PowerPoint Prezentační manažer Kapitola 3.1 (Práce se snímky)
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ZNAK MĚSTA PLZEŇ.
Pravidla „Upravená verze“ (Zpracováno pro použití v soutěžích řízených PVS)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Textový procesor (MS Word)
Dopravní výchova Mgr. Petra Polášková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Gravitace (gravitační síla, tíhová síla)
RINGO PRAVIDLA HRY ZŠ HORŠOVSKÝ TÝN 1.Cíl hry:
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
MaSo podzim O soutěži MaSo Co je to MaSo? ◦ dvakrát za rok ◦ ne jako ve škole, soutěž družstev  spolupráce, komunikace Sedmé MaSo, 49 družstev.
INDUKČNÍ ČÁRY MAGNETICKÉHO POLE
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? Dvakrát za rok ◦ Listopad ◦ Květen, rektorský den Teď čtvrté MaSo, 94 družstev z 32 škol maso.matfyz.cz.
HrušCup 2008 – pravidla kubb. Hrací pole je obdélníkového tvaru o rozměrech 5 x 8m. Na kratších stranách hřiště jsou umístěny špalky (vojáci, kubbs),
RINGO 1.
Síla.
Elektřina a magnety 1. Pokusy s magnetem.
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? o dvakrát za rok o nejen počítání o soutěž družstev  spolupráce, komunikace, týmová hra Třinácté MaSo,
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? ◦ dvakrát za rok ◦ ne jako ve škole, soutěž družstev  spolupráce, komunikace Desáté MaSo, 80 družstev z.
MaSo jaro O soutěži MaSo Co je to MaSo? ◦ dvakrát za rok ◦ ne jako ve škole, soutěž družstev  spolupráce, komunikace Osmé MaSo, 49 družstev z 28.
Automaty a gramatiky.
VOLEJBAL 1.
Kinematika 15. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ II. Mgr. Jana Oslancová
Ročník: 1. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Plavání Téma: Hry ve vodě Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne: 15. září 2012.
ABAKU. Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil Číslo DUM: III/2/FY/2/1/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Softball.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Iveta Votápková Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Aktivity v lese.
Ročník: 3. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh: Sportovní hry Téma: Házená – průpravné hry Jméno autora: Mgr. Renata Kynzlová Vytvořeno dne:
Ukázka Výklad pravidel Bodování
Brännball Ročník: 4. Vzdělávací obor: Tělesná výchova Tematický okruh:
Ročník:  2. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
Dvourozměrné geometrické útvary
Chyby u sítě, překážení.
Popis značení v prstokladech stupnic
Konstrukce trojúhelníku
jedna z nejstarších her
Dvourozměrné geometrické útvary
Odbíjená – základní pravidla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Skládání a rozkládání sil
Konstrukce trojúhelníku
Stany Řešení hlavolamu.
Základy součinnosti v útoku s využitím herních činností jednotlivce
Modelování Transportních Procesů 2
Konference trenérů Praha, 12. května 2018
PRABRA - Kurz pro pokročilé - (c) V.Nulíček
Transkript prezentace:

Více zde: http://sachovy-krouzek.webnode.cz/ http://www.chess.cz Šachový kroužek Více zde:  http://sachovy-krouzek.webnode.cz/ http://www.chess.cz

Struktura stránky 1) Seznámení s bojištěm a vojskem Sestavení šachovnice, rozložení figur, 2) Řeč šachových figur jména políček a figur 3) Pravidla chování pro figury charakteristiky figur, hodnota figur Remíza, komplikovaná pravidla ( rocháda, en passant) 4) Základní koncovky Mat dvěma věžemi Mat dámou Mat věží Mat dvěma střelci Mat jezdcem a střelcem

Seznámení s bojištěm a vojskem Hráč musí mít vpravo před sebou bílé rohové pole Základní postavení, bílé a černé síly v rovnováze  V první řadě pěšci V druhé řadě figury: V rozích věže, jezdci, střelci, uprostřed král s dámou. Bílá dáma vždy na bílém poli, černá na černém = Dáma miluje svou barvu Bílý vždy zahajuje hru Jedním tahem lze pohnout jen jedním kamenem V tazích se obě strany střídají

Obr. č. 1 Základní rozestavení figur

Seznámení s bojištěm a vojskem Král Král je nejdůležitější figura. Padne-li, je partie prohraná. Cílem hry je dostat nepřátelského krále do bezvýchodné situace, dát mu, jak se říká, mat. ( Slovo mat pochází z arabštiny a znamená ''mrtev''.) Pohyb krále je znázorněn na obrázku 

Obr. č. 2 Pohyb krále

Seznámení s bojištěm a vojskem Dáma Druhá nejdůležitější figura Nejsilnější figura Dáma má otevřeny všechny cesty, jak sloupce a řady, tak úhlopříčky ( Sloupce někdy nazýváme vertikálami, řady horizontálami, úhlopříčky diagonálami) Dámu lze jedním tahem převézt přes celou šachovnici, od jednoho okraje k druhému...

Obr. č. 3 Pohyb dámy

Seznámení s bojištěm a vojskem Věž Pokud jde o sílu, je věž ihned za dámou Věž táhne vždy buď vertikálně, nebo horizontálně, kupředu nebo zpátky, vlevo nebo vpravo Dámu a věž označujeme jako těžké figury

Obr. č. 4 Pohyb věže

Seznámení s bojištěm a vojskem Střelec Střelec se pohybuje jen po úhlopříčkách, dopředu nebo zpět ! V každé armádě jsou dva střelci- Jeden chodí jen po bílých úhlopříčkách, Druhý jen po černých, takže se spolu nikdy nepotkají 

Obr. č. 5 Pohyb střelce

Seznámení s bojištěm a vojskem Jezdec Jezdec se pohybuje: O dvě pole dopředu nebo dozadu a o jedno pole do strany O jedno pole do strany a o jedno dopředu nebo dozadu Jezdec nechodí- skáče = může přeskakovat figury Jezdec mění každým tahem barvu pole, na kterém stojí

Obr. č. 6 Pohyb jezdce

Seznámení s bojištěm a vojskem Pěšec Nejslabší jednotka šachové armády Postupuje vždycky jen o jeden krok dopředu POUZE stojí-li pěšec v základním postavení, smí jím hráč, chce-li, postoupit o dvě pole, tedy udělat jakýsi dvojkrok Dosáhne-li poslední řady- mění se v jakoukoliv jinou figuru své bary ( Proto se může stát, že je na šachovnici více dam než dvě) Jenom králem se pěšec stát nemůže

Obr. č. 6 Pohyb pěšce

Řeč šachových figur Popsat pohyb figur na šachovnici umožňuje speciální notace - vlastní řeč šachových figur Tato řeč je jednoduchá a lze si ji osvojit bez jakýchkoli jazykových znalostí Znalost této řeči je však pro četbu šachové literatury nezbytná Obrázek 1 Vertikály jsou označeny písmeny ( a,b, c, d, e, f, g, h) Horizontály číslicemi od 1 do 8 Vychází se z levého rohu bílého tábora Každé z 64 políček šachovnice má své '' jméno'' - to je dáno písmenem a číslicí Když se figury pohybují z políčka na políčko, písemně se to zaznamenává 

Obr. č. 7 řeč figur

Pravidla chování pro figury Šachová partie nekončí vždy vítězstvím jednoho ze soupeřů Občas se vyskytují pozice, ve kterých přes veškerou snahu nelze dát mat Nejjednodušší příklad je situace, když na šachovnici zbudou pouze dva králové V takovém případě je partie nerozhodná a soupeřům nezbývá, než si navzájem stisknout ruce Komplikovaná pravidla Již víte, že v jednom tahu se smí pohnout jen jednou figurou Jednou v průběhu partie je dovoleno bílému i černému provést dvojitý tah: rochádu, současný tah krále a věží Rošáda není nic jiného než evakuace krále do zázemí Zakázána je v těchto případech: 1) Jestliže již alespoň jednou táhl král nebo věž, která by se na rochádě podílela 2) Stojí-li král v šachu 3) Po rochádě nesmí vzniknout poustavení, v němž by byl ohrožen král nebo věž Braní mimochodem ( en passant)

Pravidla chování pro figury- král Králi je zakázáno zdržovat se na poli, které je ohroženo nepřátelskou figurou Při zaznamenávání průběhu partie se ohrožení krále, tedy šach, znázorňuje křížkem + Je-li král napaden, musí od sebe nebezpečí ihned odvrátit Šachu lze zabránit trojím způsobem: 1) Vyhnout se nebezpečí útěkem (král opustí napadené pole) 2) Představit jinou figuru (jiná figura se postaví před ohroženého krále) 3) Drzého útočníka zneškodnit (král nebo jiná figura útočící figuru vezme Ale co když se král nemůže před šachem nikam uhnout a nikdo není s to chránit ho tím, že by se útočníkovi postavil do cesty nebo že by útočníka zničil ? Pak je král mat- mat, to je šach, při kterém se nelze bránit = konec partie Král nikdy nemůže dát druhému králi mat; byl by sám napaden (může pouze odebírat pole)  Král nikdy také nemůže napdnout soupeřovu dámu...

Pravidla chování pro figury- pěšec Ze všech figur nejslabší Má tu schopnost vytvořit vidličku, jíž napadá dvě figury

Pravidla chování pro figury- střelec Lze hodnotit asi jako 3 pěšce Tato figura dosáhne daleko Může zabránit pohybu pěšce, i když stojí daleko Počet polí, která může ohrožovat, závisí na jeho postavení Stojí-li uprostřed šachovnice, je to třináct polí, stojí-li v rohu, jen sedm Cenná vlastnost střelce je diagonálně vázat nepřátelské figury

Pravidla chování pro figury- jezdec Figura asi tak silná jako střelec, ačkoli obě figury mají rozdílné vlastnosti Jezdec není s to zastavit pěšce z dálky Je toho schopen, jen když je pěšci nablízku ( Zkoušejte jezdce převést na libovolné vedlejší pole ve vertikálním nebo horizontálním směru. To, co se králi podaří jedním tahem, dokáže jezdec až třetím tahem) Stojí-li jezdec ve středu šachovnice, kontroluje 8 polí, stojí-li v rohu,jen dvě = je tedy vhodnější umístit jezdce v centru Dejte na ně pozor- už víte, co je pěšcova vidlička. Jezdcova je ještě záludnější, protože je méně nápadná

Pravidla chování pro figury- věž Mocná bojová jednotka Silnější než střelec nebo jezdec Hodnota asi 5 pěšců Věž dosáhne daleko a má velkou manévrovací schopnost Může působit hned ne jednom, hned na druhém okraji šachovnice a může vést údery z dálky Věž má zvláštní vlastnost: počet polí, které ovládá není závislý na jejím postavení ( vždy 14) Věž je s to vázat figury a pěšce horizontálně i vertikálně

Pravidla chování pro figury- dáma Nejsilnější figura Nevyrovná se jí ani kompletní armáda pěšců Nejlepší figura pro mat Může vázat jinou figuru, podle její slabosti

Praktické ukázky- braní figur (8)

Praktické ukázky- braní figur (9)

Praktické ukázky- braní figur (10)

Řeč šachových figur- písemné zaznamenávání

Řeč šachových figur- písemné zaznamenávání II Příklad zápisu jednoduché léčky zvané „ovčácký mat“, která je ukázána na animaci vpravo: e4 e5 Dh5?! Jc6 Sc4 Jf6?? Dxf7# 1-0