Půda a zemědělství Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Kdo nás živí Co je to litosféra Co je to zvětrávání
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Půdy:.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Česká republika Půdní pokryv Z_103_Česká_republika_Půdní_pokryv
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Elektronická učebnice - I
Neživá příroda - vzduch
Planeta Země – Pedosféra
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU – 6 - půdy_CR AnotacePrezentace – půdy České republiky AutorMgr. Michaela Eisenhammerová JazykČeština Očekávaný výstupŽáci.
Zemědělství ČR Rostlinná výroba
PEDOSFÉRA.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
PŮDA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
SVĚTOVÉ ZĚMĚDĚLSTVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Opakování – vesmír, sluneční soustava
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vznik půdy - půda pokrývá povrch zemské kůry
Pedosféra.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Př_136_Geologie_Petrologie
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: PŮDA
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Půda a zemědělství Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí Autor: Zdeňka Bartlová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Subtropický podnebný pás
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Půdní typy Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Subtropický podnebný pás
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Východní Evropa Z_134_Evropa_Východní Evropa
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
Savci – Riskni to! Autor: Mgr. Eliška Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Martina Vaculová
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_12_Z_04 TEMA:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Transkript prezentace:

Půda a zemědělství Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Půda a zemědělství Pří_193_Rozmanitost podmínek života na Zemi_Půda a zemědělství Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava , okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro upevňování a rozšiřování vědomostí o půdě. Materiál rozvíjí nově získané vědomosti žáků. Je určen pro předmět přírodověda 5. ročník. Tento materiál vznikl ze zápisů autora jako doplňující materiál k učebnici: Přírodověda pro 5. ročník základní školy. Praha 2: SPN- pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2004. ISBN 80-7235-258-X

Půda Existence člověka je podmíněna půdou. Půda je nezbytná pro pěstování hospodářských rostlin. Je pro ně zdrojem vody a živin. Půda poskytuje oporu kořenům rostlin. Je domovem živočichů, kteří žijí v norách a podzemních chodbičkách, ale i domovem pavouků, stonožek a bakterií.

Vznik půd Půdy vznikly zvětráváním původní matečné horniny, kterou obohatily odumřelé části rostlin i těl živočichů. Půda obsahuje i půdní vzduch, vodu, rostlinné a živočišné organizmy a mikroorganizmy. Půdy se liší nejen složením a barvou, ale také úrodností.

Vrstvy půdy Povrchová vrstva Spodní vrstva Podloží

Ornice Je úrodná vrstva půdy vznikající zemědělskou činností na polích. Je nejsvrchnější částí půdy. Vzniká z původního půdního typu: opracováním půdy zapravováním organických a minerálních hnojiv působením klimatických a biologických činitelů Obsahuje hodně humusu.

Podloží Může být tvořeno jílem nebo pískem, pevnou skálou nebo jejími částmi. Je pouze zčásti narušováno působením vzduchu, slunečního svitu, vodou nebo kořeny rostlin. jíl písek skála

Černozem Je nejúrodnější půdní typ ležící v nížinách, na místě stepí a lesostepí. Jsou to nejúrodnější půdy mírného pásma.

Hnědozemě Obsahují méně humusu a jsou méně úrodné než černozemě. Hnědozemě jsou typické pro rovinaté či jen mírně zvlněné oblasti. Původní vegetace byla tvořena listnatým lesem. V současnosti se jedná o široce využívanou zemědělskou půdu.

Podzol Je půda šedé barvy, která se nachází v našich vrchovinách a horských oblastech. Jedná se většinou o  neúrodnou půdu.

Zemědělci o půdu pečují, aby byla úrodná. Zemědělství Zemědělci o půdu pečují, aby byla úrodná. Půdu na svazích kopců chrání, aby ji stékající voda neodnášela tak, že pole orají napříč svahem. Ponechávají meze a osazují je skupinami keřů a stromů, aby jejich kořeny půdu zpevnily. Půdu hnojí a tím jí dodávají potřebné živiny, které rostliny potřebují ke své výživě.

Člověk se k půdě chová velmi nezodpovědně. Zásluhou člověka je zemědělské půdy stále méně. Člověk často zabírá nejkvalitnější zemědělskou půdu pro: Výstavbu domů Stavbu silnic a dálnic Při zakládání povrchových dolů Při výstavbě fotovoltaických elektráren

Aby mohl člověk při zemědělských pracích využívat velké zemědělské stroje: Ruší remízky Odvodňuje rašelinné louky Narovnává toky řek

Půdu dále ohrožuje: Ukládání nebezpečných odpadů Nadměrné hnojení umělými hnojivy

Půda však není ohrožována jen různými chemickými látkami. Prudká voda a silný vítr půdu rozrušují a mohou ji pak snadno odnášet. Tomuto ději se říká eroze Půdní eroze se projevuje nejvíce na svazích, protože půda se z nich snadno spláchne. Vítr a voda odnášejí půdu z polí. Ta se mnohdy usazuje na dně řeky, která se pak při prudším dešti vyleje z břehů.

Zemědělci musí správným obděláváním půdu chránit před erozí. Půda pokrytá rostlinami je tak před erozí chráněna nejlépe.

V České republice je poměrně málo orné půdy. V přepočtu na jednoho obyvatele je to nejméně v celé Evropě. Ze zemědělské půdy připadá nejvíce na ornou půdu (pěstují se na ní kulturní zemědělské plodiny) a na zelené plochy (louky a pastviny). Na zemědělské půdě pracují buď samostatní zemědělci, nebo zemědělská družstva.

Zdroje: Soubor:Soil profile.jpg. Wikipedie [online]. 2004, 24.11.2004 [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Soil_profile.jpg Soubor:BrownSoil.jpg. Wikipedie [online]. 2007, 4.6.2007 [cit. 2013-02-26]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BrownSoil.jpg Soubor:Black dirt in Black Dirt Region.jpg. DANIEL CASE. Wikipedie [online]. 2008, 27.12.2008 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Black_dirt_in_Black_Dirt_Region.jpg Soubor:BrownSoil.jpg. Wikipedie [online]. 2007, 4.6.2007 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BrownSoil.jpg Soubor:Podzol.jpg. Wikipedie [online]. 2005, 6.4.2008 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Podzol.jpg Soubor:Clay-ss-2005.jpg. Wikipedie [online]. 2005, 17.9.2005 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Clay-ss-2005.jpg Soubor:Kalabrien Ricadi Sandwellen 2129.jpg. Wikipedie [online]. 2004, 28.5.2005 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kalabrien_Ricadi_Sandwellen_2129.jpg Soubor:Helgoland Felswand 22017.JPG. HARTMUT JOSI BENNÖHR. Wikipedie [online]. 2005, 5.8.2005 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Helgoland_Felswand_22017.JPG Soubor:8103 Liquid Terragator.JPG. Wikipedie [online]. 2007, 13.2.2009 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:8103_Liquid_Terragator.JPG

Zdroje: Soubor:KombajnClaas.jpg. MARTIN VAVRIK. Wikipedie [online]. 2010, 20.7.2010 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:KombajnClaas.jpg Soubor:Eroze u Prerova nad Labem.jpg. Wikipedie [online]. 2006, 16.6.2008 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eroze_u_Prerova_nad_Labem.jpg Soubor:Solarní (fotovoltaická) elektrárna v České Skalici (okres Náchod).jpg. Wikipedie [online]. 2010, 5.7.2010 [cit. 2013-03-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Solarn%C3%AD_(fotovoltaick%C3%A1)_elektr%C3%A1rna_v_%C4%8Cesk%C3%A9_Skalici_(okres_N%C3%A1chod).jpg