Moření Změna přirozené barvy dřeva barvícími kapalinami nebo parami. Málo výrazné dřevo se přibarvuje na tmavší odstín nebo se napodobují vzácnější druhy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1.Význam kosmetického účinku šamponu
Advertisements

SÍTOTISKOVÉ BARVY …Čím tiskneme?.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Chrom, Mangan Kristýna Herzánová, 2.C.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_99.
NIKL Klára Procházková.
Chemické prvky-nekovy č.1
ACOLOR s.r.o..
Lipidy estery alkoholů a vyšších mastných kyselin.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
CZ.1.07/1.1.10/
ARENY.
Nejdůležitější produkty organické chemie
Ftaláty Hampejsová Zuzana 4.B.
VY_32_INOVACE_ZB04_2164 Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Materiál používaný při dekorování keramiky
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
UHLÍ.
Prvky IV.B skupiny titan (22Ti) výskyt: rutil - TiO2 (Austrálie)
Technologie moření Plocha musí být obroušena, namočena a znovu obroušena. Z povrchu odstranit pryskyřici, plochy které se zesvětlují nutno předem vybělit.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Jižní amerika Nerostné suroviny
KOSMETIKA.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Bělení Bělením se zesvětlují plochy a skvrny.
Zdroje organických sloučenin
Uhlík, síra, fosfor.
VY_52_INOVACE_ZB03_1364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Významné karboxylové kyseliny
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PrvekXI b. t. (K) b. v. (K) O 3, ,3 90,1 S 2, ,6 717,7 Se 2, ,6 958,0 Te 2, ,91263,0 Po 1, ,0 1235,0 VI. VI. skupina.
LÁTKY A TĚLESA.
Významné soli kyslíkatých kyselin
Základní pojmy organické chemie
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
BARVIVA A PIGMENTY Barva je obecný výraz pro rodinu produktů, používaných k ochraně a k barvení objektu nebo povrchu jejich pokrytím pigmentovaným nátěrem.
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NEKOVY UHLÍK, SÍRA, FOSFOR chemie 8. ročník UHLÍK základní stavební kámen všech organických sloučenin (tzn. všech živých organismů) základem uhlí, zemního.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
- leskle stříbřitý kov s modrým nádechem - málo reaktivní - za zvýšené teploty reaguje s halogeny, borem, uhlíkem, fosforem, arsenem a sírou - nereaguje.
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
Brusné prostředky, tmely a plniče
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
PŘÍPRAVA MÝDLOVÉHO SLIZU
Základy organické chemie
Síra.
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Nátěrové hmoty VY_32_INOVACE_28_574
Broušení, povrchová úprava Výroba špalíku na broušení
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Sacharóza – výroba cukru
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
SLOUČENINY.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Nekovy Halogeny VII. A skupina vlastnosti: tvoří anionty
Transkript prezentace:

Moření Změna přirozené barvy dřeva barvícími kapalinami nebo parami. Málo výrazné dřevo se přibarvuje na tmavší odstín nebo se napodobují vzácnější druhy dřev. K moření se používají barvivová a chemická mořidla, dále kombinovaná a substrátová mořidla. Barvivová mořidla – dehtové barvivo a přídavné látky. Označení vodní, na tvrdé dřevo, antik, rustikální, rozpouštědlová, olejová a lihová. Mimo lihových jsou stálobarevná na světle a odolná proti zředěným kyselinám a hydroxidům. U jehličnatých dřevin vzniká negativní vzhled. Povrch je nutno chránit lakem.

Chemická mořidla – dvousložková, tvořena předmořidlem, roztokem Chemická mořidla – dvousložková, tvořena předmořidlem, roztokem obsahujícím třísloviny. Tanin – též kyselina tříslová, vyroben z dubové kůry, pyrogalol – získává se z dehtu, též kyselina galová, pyrokatechin – vyráběn synteticky, zřídka ze smrkové kůry, katechu – vyráběn synteticky, zřídka ze smrkové kůry, znám jako japonská hlína, hnědý, pryskyřičný tříslovinový extrakt. Předmořidlo připravujeme těsně před použitím, protože rychle ztrácí svůj účinek. (Vydrží max.4 dny). Uchováváme v chladu a temnu. Nesmí přijít do styku s kovem. Veškeré pomůcky skleněné nebo plastové, včetně štětců. Předmořené plochy se nesmí brousit a dotýkat se jich, možnost vytváření skvrn. Ředí se na 5 – 10% roztok.

Dokončovací mořidlo (zamořidlo) je roztok solí kovů, chromany, dvojchromany, sírany a uhličitany (K2CrO4 žlutý, K2Cr2O7 červenožlutý, CuSO4 modrý, K2CO3 –potaš, Na2CO3 – soda). Používá se max. 10% roztok. Nanáší se po 24 hodinách. Pro zvýšení účinku moření se do zamořidla přidává čpavek. Dnes se nejčastěji používají jednosložková chemická mořidla.

Kombinovaná mořidla – složeny z barvivového a chemického. mořidla Kombinovaná mořidla – složeny z barvivového a chemického mořidla.používají se u dřevin s obsahem tříslovin – dub, ořech, mahagon. Mezi tato mořidla se řadí čpavková (DB), ořechová a mahagonová mořidla, vosková mořidla ze solí kovů (DB) a disperzní mořidla (pro ruční výrobu, dodávány v kapalném stavu). Substrátová mořidla – obsahují barvivová mořidla, chemikálie a bezbarvý substrát, velmi jemný plastový prášek. Substrát se při rozpouštění mořidla obarví, vzniká krycí vrstva mořidla, dochází k částečnému zastření struktury dřeva.

Barvení přírodními látkami – barviva, organické práškové látky, rozpustné ve vodě nebo jiném rozpouštědle. Pigmenty, nerozpustné anorganické barevné prášky, v rozpouštědle jsou jemně rozptýleny (dispergovány), roztoky nutno stále míchat, dochází k usazování pigmentu. Rostlinná barviva jsou indigo – z listů indigovníku, gumiguta – z pryskyřice tropických stromů, florentský lak – ze santálového dřeva, kasselská hněď – z jemného hnědého uhlí. Živočišná barviva sépiové barvivo – ze sépie, karmínový lak – z mšic, indická žluť – z moči indické krávy. Přírodní pigmenty jsou krystalického minerálního původu – okr = oxid železa a jílu, umbra = oxid manganu, zelená hlína = silikát (křemičitan) železa, břidlicová šeď = z břidlicové moučky, grafit = z krystalického uhlíku. Používají se jen při restaurátorských pracích pro svoji nestálobarevnost a příměsi nečistot.