Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.1 Zvukové jevy Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv. K tomu, abychom zvuk vůbec slyšeli, je třeba kromě zdravého sluchu i jeho zdroj a prostředí, ve kterém se může volně šířit. Zdrojem zvuku je chvějící se těleso. Hluk – vnímáme při nepravidelném chvěním tělesa. Tón – hudební zvuk, který se vytváří díky pravidelnému kmitání zdroje. Autor: Markéta Bauerová
36.2 Co už víš? 3s 6s 9s 1 000m 2 000m 3 000 m Zvukový rozruch Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.2 Co už víš? 3s 6s 9s 1 000m 2 000m 3 000 m Zvukový rozruch Zvukový rozruch se šíří látkami pevnými, kapalnými i plynnými. Nemůže se ale šířit ve vakuu, protože vždy potřebuje látkové prostředí. Rychlost šíření: S rostoucí teplotou roste i rychlost. Záleží také na prostředí, ve kterém se zvuk šíří. Ve vzduchu při teplotě 0°C je cca 332 m/s. Ve vzduchu při teplotě 20°C je rychlost 340 m/s. Ve vodě při teplotě 20°C je rychlost cca 1 460 m/s. V oceli při teplotě 20°C je rychlost cca 5 000 m/s.
36.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Ucho jako přijímač zvuku: Vnější ucho – zachycuje zvuk a vede jej od místa vzniku k bubínku, tedy do středního ucha. Střední ucho – k bubínku přiléhají malé kůstky. Tyto kůstky přenášejí kmitání bubínku do vnitřního ucha. Vnitřní ucho – vyplněno kapalinou a asi 30 000 nervy, které zachycují změnu tlaku v kapalině – kmitočty. Kmitočet – určuje výšku tónu, kterou zachytíme sluchem. Infrazvuk – kmitočty menší jak 16Hz Ultrazvuk – kmitočty větší jak 20 kHz Lidské ucho vnímá zvuku od kmitočtu 16Hz do 20kHz.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.4 Co si řekneme nového? Nucené chvění – rozechvívání dalšího tělesa, které je v blízkosti zdroje zvuku (zvukový sloupec). Rezonance – zesílení původního zvuku nuceným chvěním. Zesílením původní frekvence dostaneme základní tón. Při násobku základní frekvence dostaneme vyšší tóny harmonické. rezonanční skříňka nožka ladičky
36.5 Procvičení a příklady Zvuk a jeho šíření – laboratorní práce Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.5 Procvičení a příklady Zvuk a jeho šíření – laboratorní práce Urči pomocí experimentu rychlost zvuku : zjisti délku tělocvičny změř (opakovaně) časový interval mezi zvukem a jeho ozvěnou a zapiš do tabulky níže vypočti rychlost zvuku ve vzduchu. Urči průměrnou rychlost intervalu t = (t1 + t2 + t3 + t4 + t5)/5 Číslo měření 1 2 3 4 5 Čas [s]
36.6 Něco navíc pro šikovné Nadměrný hluk: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.6 Něco navíc pro šikovné Nadměrný hluk: Ke srovnání hlasitosti zvuku se používá fyzikální veličena – hladina zvuku. Základní jednotka - bel (B) Odvozená jednotka – decibel (dB) Delší pobyt v hlučném prostředí je zdraví škodlivý. Za hlučné se považuje prostředí s hladinou nad 70dB. V prostředí nad 80dB už dochází k velkému ohrožení sluchu.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 36.7 CLIL
36.8 Test znalostí 1. Kde se zvukový rozruch nemůže šířit? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 36.8 Test znalostí 1. Kde se zvukový rozruch nemůže šířit? a) pevné látky b) vakuum c) kapalné látky d) plynné látky 3. Rozechvívání dalšího tělesa, které je v blízkosti zdroje zvuku (zvukový sloupec) se říká? a) rezonance b) dobrovolné chvění c) nucené chvění d) nucená rezonance 2. Co určuje výšku tónu, kterou zachytíme sluchem? a) ultrazvuk b) infrazvuk c) decibel d) Kmitočet 4. Co vnímáme při nepravidelném chvění? a) hluk b) tón c) hudbu d) Melodii Správné odpovědi: b d c a Test na známku
Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.9 Použité zdroje, citace http://www.stranypotapecske.cz/teorie/doppler.asp?str=200409222341500 http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/9/akustika/akustikavykl.htm Prometheus – fyzika pro 8.ročník základní školy, rok vydání 2008 Obrázky: http://www.vetrna-energie.cz/faq-10-castych-otazek/jak-hlucne-jsou-vetrne-elektrarny-_1 http://www.audified.com/projekt/vavcjamu/page58/page69/page69.html http://www.auris-audio.cz/kolik-decibelu-skodi klipart
36.10 Anotace Autor Období Ročník Klíčová slova Anotace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 36.10 Anotace Autor Bauerová Markéta Období 10/2013– 06/2014 Ročník 8. ročník Klíčová slova Zvukové jevy – hluk, tón, chvění, rezonance Anotace Prezentace popisuje vznik zvuku, hudební nástroje, šíření zvuku prostředím, ve vakuu, druhy zvuků, výška zvuků, škodlivost zvuku, jednotky, rezonanci.