E-business Eva Alková, Zuzana Zapletalová
E-business Elektronické podnikání Využívá webové technologie a automatizované softwarové systémy Podle příručky Hospodářské komory ČR lze vymezit 6 okruhů E-marketing E-bezpečnost E-shop E-aukce E-banking E-fakturace
E-marketing Šíření reklamy v internetu (online marketing) Výhody: cena oslovení velkého počtu zákazníků čitelnost chování zákazníků (statistiky návštěvnosti – jaké zboží vyhledávají, obvyklý čas návštěvy) Příklady monitoringu chování: Navrchlu.cz, eMerite.cz
E-bezpečnost, E-shop E-bezpečnost Ochrana před viry a spyware, hackery E-shop Stále oblíbenější forma nákupu – trvalá dostupnost, jednoduchost nákupu (z domova, z kanceláře) Levný provoz – nepracují lidé, ale technologie Široká škála zákazníku na de facto neomezeném území Legislativa: Občanský zákoník (zákon č. 40/1964 Sb.) a Obchodní zákoník (zákon č. 513/1991 Sb.)
E-aukce, E-banking, E-fakturace E-aukce Aukro.cz E-banking Elektronické bankovnictví – dnes již všechny banky, nejpokročilejší e-banka E-fakturace Fakturace bez papírování – snížení nákladů (papír, tisk, poštovné), možnost elektronického skladování
Geoaspekty e-business E-marketing Geomarketing Uplatnění principů geomarketingu v internetovém prostředí, popř. v mobilních telekomunikacích
Rozšířené aplikace MAPY.CZ Vyhledávání firem podle adresy, města, souřadnic GPS V současnosti velmi populární mezi zákazníky Zapsání firmy do mapového portálu zdarma a rychle GoogleMaps Obdoba MAPY.CZ celosvětově, především pro USA
MAPY.CZ
Geolokace uživatelů geografické určení polohy počítače (mobilu, PDA,…) na základě IP adresy, Wi-Fi sítě nebo GPS souřadnicemi (mobil, PDA s GPS) Zatím neexistuje standart Podporují prohlížeče Firefox, Chrome, Opera Využití: geo targeting (obsah webové stránky se mění na základě polohy uživatele) GoogleLocal (seřazení odkazů podle polohy) cílená reklama
Statistika návštěvnosti Vyhodnocení návštěvnosti uživatelů podle jejich geografické polohy GoogleAdWords Využití: Zjištění chování zákazníků a jejich preferencí z odlišných geografických oblastí Přizpůsobení webu, umístění reklamy apod. Úprava nabídky zboží a služeb
Statistika návštěvnosti podle geografické polohy uživatelů (GoogleAdWords) Vizualizace – Google Analytics Zdroj:
Další směřování Sociální sítě – obrovské množství osobních informací Facebook SocialAds – automatické vkládání reklam k profilům jiných uživatelů (působí dojmem doporučení kamaráda) Beacon – na Facebook se dostávají informace o chování uživatelů na jiných serverech (př. nákup na e- shop uložení do profilu) Uživatelé sociálních sítí vytvářejí nevědomky nejkvalitnější, nejmasovější a nejlevnější internetovou reklamu V budoucnosti další šíření e-marketingu v sociálních sítích
Zdroje [1] Kozák, D. 2007: Příručka e-Busimess online . Businessinfo.cz – Oficiální portál pro podnikání a export citováno . Dostupné z WWW:. [2] ShopCentrik E-business online]. citováno . Dostupné z WW:. [3] Google Gogole becames more locale online]. citováno . Dostupné z WWW:. [4] SYMBIO Digital, s. r. o. Geolokace aneb ideální internet zase o krok blíž online]. citováno . Dostupné z WWW:. [5] SYMBIO Digital, s. r. o. Trendy v e-marketingu pro rok 2008 online]. citováno . Dostupné z WWW:. [6] Svoboda, L. 2009: Possibilities of visualisation geolocation of web pages visitors online]. Gis Ostrava 2009 citováno . Dostupné z WWW:.
Děkuji za pozornost