Dvouštěrbinový experiment

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlnová optika Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Advertisements

Interference a difrakce
Návody ke zkušebním otázkám Fyzika II.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Shrnutí z minula vazebné a nevazebné příspěvky výpočetní problém PBC
TERMOEMISE ELEKTRONŮ.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Optika Co je světlo ? Laser – vlastnosti a využití Josef Štěpánek
Digitální učební materiál
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Vlny a částice Podmínky používání prezentace
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Mikroskopy.
Interference světla Optika patří mezi nejstarší části fyziky – byla známu už ve starověkém Řecku. V 17. století se začaly rozvíjet dvě teorie o šíření.
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
Jitka Prokšová OPTZ,S úvodní přednáška
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
1. ÚVOD DO GEOMETRICKÉ OPTIKY
18. Vlnové vlastnosti světla
O duhových barvách na mýdlových bublinách
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673,
Ohyb světla, Polarizace světla
ZÁKLADY ELEKTRONIKY Veronika VAVRUŠKOVÁ ME4A 2012/2013.
Difrakce světla O difrakci mluvíme samozřejmě tehdy, když vlnění se setká s překážkou a postupuje v jiných směrech,než ve směrech předvídaných zákony přímočarého.
Dvouštěrbinový experiment
Aneta Trkalová Petra Košárková
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Vypracoval: Karel Koudela
Praktické ověření teoretického rozboru činnosti interferometru typu Nomarski s jednou čočkou KHAYDAROV RAVSHAN.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Elektromagnetické vlnění
Elektromagnetické záření
Cvičení z techniky a technického vzdělávání
Měkké rentgenové záření a jeho uplatnění
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Modelování elektronového děla Matěj Petr, František Čech Gymnázium J. Seiferta Sexta Cesta k vědě Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší.
Počátky kvantové mechaniky
Počítačové algebraické systémy a jejich aplikace ve fyzice Jakub Náplava, Dominik Miketa, Jan Hájek (I.) Ondřej Borovec, Jan Krejčí (II.)
Kvantová fyzika: Vlny a částice Atomy Pevné látky Jaderná fyzika.
Laserový telefon Otto Hartvich Michal Farník Dagmar Bendová.
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_B3 – 02.
Difrakční jevy v optice
Od difrakce a interference světla k holografii a difraktivní optice
Optické metody spektrofotometrie.
Ondřej Hladík, Vladimír Žitka, Jan Kadlčík, Radim Homolka.
Základní experimenty s lasery Danica Ž ilková Ond ř ej Pleticha Ladislav Hustý.
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
FOTOELEKTRICKÝ JEV.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
Marek Bílý Fotoelektrický jev. Obecně Jev, při němž jisté vodiče ( i polovodiče) vypouštějí elektrony v závislosti na elektromagnetickém záření Jev rozdělujeme.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Částicový charakter světla
Světlo jako elektromagnetické vlnění
FOTON.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výstupní zařízení - monitory
Dalekohled Optické přístroje Název školy
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Karel Jára Barbora Máková
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
TERMOEMISE ELEKTRONŮ.
Transkript prezentace:

Dvouštěrbinový experiment Daniel Sýkora Matěj Petr Ondřej Cigáník František Čech Jan Čepila Michal Petráň

Youngův experiment Vlnově-částicový dualismus Teorie Youngův experiment Vlnově-částicový dualismus Historie – 1678 Holandský fyzik Christaan Huygens publikoval Traktát o světle. Huygens předpokládal, že se světlo šíří v mimořádně pružném prostředí, éteru, konečnou rychlostí. Mechanismus šíření vln se dnes nazývá Huygensův princip. Každý bod vlnoplochy je zdrojem dalších vlnoploch. S touto teorií ovšem nesouhlasil Isaac Newton, a tak přišel s vlastní, korpuskulární teorií. Svojí teorii uveřejnil v roce 1704 ve své práci nazvané Optika. Zvažoval zde, že je světlo tvořeno tenkými korpuskulemi (částicemi), které se pohybují vysokou rychlostí. Ve své době vědci uznávali spíše Newtonovu verzi. Teprve v roce 1801 se podařilo prokázat, že světlo je vlnění. Zasloužil se o to britský fyzik Thomas Young.

Historie Huygens – Traktát o světle Newton – Optika Young – světlo->vlnění Fotoelektrický jev

Vlnově-částicový dualismus ? V roce 1905 objasnil Albert Einstein fotoelektrický jev, pomocí myšlenky vlnově-částicového dualismu. Teorie vlnově-částicového dualismu předpokládá, že hmotu lze popsat jako částici nebo jako vlnu. Fotoelektrický jev – fyzikální jev, při kterém jsou elektrony vyzařovány z látky v důsledku absorpce EM záření. (elektrony -> fotony, fotony -> elektrony). Těmito vlastnostmi se zabývá kvantová fyzika. Podle kvantové teorie mají v určitých situacích všechny částice vlnové vlastnosti. V roce 1924 de Broglie formuloval hypotézu, že částice lze popsat vlnovou délkou o velikosti: λ=h/p , kde h je Planckova konstanta a p je hybnost částice. Znamená to, že částici můžeme popsat vlnovými vlastnostmi a naopak. Každá částice se může projevovat jako vlnění.

Interferenční oblast Výpočet vzdálenosti maxim Rozdíl v „cestě“ světla na stínítko musí být násobek vlnové délky, jinak se nezobrazí maximum. Lambda – vlnová délka, n – řád maxima, d – vzdálenost mezi štěrbinami, L – vzdálenost mezi štěrbinami a středem stínítka, x – vzdálenost mezi maximy

Experiment Fáze Konstrukce

Fáze Simulace Zdroj + stínítko Zdroj + stínítko + štěrbina Zdroj +

Fáze 1.fáze Funkčnost zdroje a detektoru 2.fáze Zapojení dvouštěrbiny Kompletní zapojení komponent Načtení informací do PC

Konstrukce Zdroj Detektor

Zdroj Elektronové dělo Wolframové vlákno

Fokusace svazku Simulace - Simion Elektromagneticky Zároveň urychluje

Dvouštěrbina Problém: Nelze vyrobit mechanicky e Elektromagneticky

Defokusace svazku elektronů Problém: Slitá maxima na interferenčním obrazci >Posuvné stínítko >Elektromagnetická čočka

Detektor Obrazovka z osciloskopu Načítání informací Luminoforová vrstva Načítání informací CCD kamera nebo webkamera

Děkujeme za pozornost