Peníze a měny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Peníze Mechanismus tvorby peněz Peněžní trh Teorie peněz
Advertisements

KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Měnový kurz 9.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Peníze 4.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
Vznik, vývoj a formy peněz
Poptávka po penězích.
Peníze a cena Milena Tichá
Teorie peněz Monetární agregáty.
Trh peněz.
Peníze, inflace a deflace
PENÍZE A FINAČNÍ SYSTÉM
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mezinárodní měnový systém Ing. Vojtěch Jindra
Peníze a monetární politika
5. Bankovní soustava, tvorba peněz, trh peněz
Téma č. 3: Peníze a bankovní soustava Petr Musil
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
PENÍZE Kamila Kuběnová.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PENÍZE Božena Genrtová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Peníze v MEV a mezinárodní měnové systémy Mechanizmus vzájemné směny a pohybu kapitálu se uskutečňuje prostřednictvím mezinárodně platného a uznávaného.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Mezinárodní pohyb kapitálu
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Mezinárodní finanční instituce.
PRÁVNÍ REGULACE PENĚŽNÍHO SYSTÉMU
Finanční řízení pro nefinančníky Peníze Ing. Jaroslava Syrovátková
Měnový kurz.
2. Peníze, úrokové sazby a směnné kurzy
Peníze, cena, inflace Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_15 Název materiáluMěna a měnové.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Ekonomika Tematický.
Finanční politika 9. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 30.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Monetární politika Peníze. Pecunia – dobytek Platit - plátno Dvojnásobná shoda potřeb Naturální směna Komoditní peníze Drahé kovy Peníze (papírové) Bankovní.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Monetární politika Peníze.
Peníze a monetární politika
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Trh peněz Pavel Janíčko.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Téma 4 Peníze a měny.
Transkript prezentace:

Peníze a měny

Definice Peníze jsou jakékoli aktivum, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží a služby nebo při úhradě dluhu.

Historie peněz Barterová směna – vysoké transakční náklady, oboustranná shoda potřeb ve stejném okamžiku, prohlubování dělby práce a specializace Komoditní (zbožové) peníze – problém dělitelnost, drahé kovy- snadnější dělitelnost, relativně stabilní množství (zachování hodnoty), důvěra Papírové peníze – dlužní úpisy (bankovky) a státovky (k financování potřebám panovníka) Depozitní peníze – bezhotovostní peníze, účty v bankách Důvěra, nucený oběh, zákonné platidlo

Zlatý standard bankovky a kovové mince – směnitelné za zlato (zlaté krytí) nedochází k inflaci, peníze si drží svoji hodnotu 1.sv. válka – více papírových peněz v oběhu – potřeba financování válečných ekonomik, objem nebyl celý krytý zlatými rezervami 2. světová válka

Zlatý standard poválečného měnového uspořádání Bretton-Woodský měnový systém, 1944 fixní kurzy zúčastněných měn vázané na dolar dolar směnitelný za zlato postupné znehodnocování dolaru rozpad – počátek 70. let zrušení směnitelnosti za zlato od fixních kurzů k soustavě plovoucích kurzů

Fisherova transakční rovnice směny aneb čím jsou peníze kryty - Množství peněz v oběhu M*V = P*Q M – množství peněz v oběhu V - rychlost obratu P – cenová hladina Q – fyzické množství produkce M*V = nGDP M*V = P*Y; M= 1/V*P*Y; M = k*P*Y Cambridgeská rovnice peněz – klíčový analytický nástroj při zkoumání peněz a jejich krytí objemem nGDP

Funkce peněz Prostředek směny - oběživo Zúčtovací jednotka – měřítko cen Uchovatel hodnoty

Peněžní zůstatky – likvidní aktivum Likvidita aktiva – likvidita je snadnost přeměny aktiva v prostředek směny. Snadnost – nízké náklady nebo ztráty spojené s rychlým prodejem aktiva Likvidní aktiva mívají nižší míru výnosu než aktiva méně likvidní

peněžní agregáty množství peněz v ekonomice k danému časovému okamžiku Úzký peněžní agregát (M1) – bankovky, mince a zůstatky na běžných účtech Střední peněžní agregát (M2) – M1 + vklady se splatností do dvou let a vklady s výpovědní lhůtou do tří měsíců Široký peněžní agregát (M3) – M2 + akcie, podílové listy

Měny Nadnárodní – společná měna několika zemí (euro) Národní – konvertibilní – s omezenou oscilací kurzu x s neomezenou oscilací kurzu Národní – nekonvertibilní – s vnitřní směnitelností x bez vnitřní směnitelnosti

Kurz měny Kvantitativní vztah mezi jednotlivými měnami vyjádřený jejich poměrem PPP – parita kupní síly – porovnání množství produktů, které si můžeme za jednotku měny koupit v různých zemích konvertiblilní x nekonvertibilní S a D x stát depreciace, apreciace devalvace, revlavace