Prof. MUDr. Rudolf Jedlička

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Podejte nám prst, my vám podáme celou ruku
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Volnočasové a sportovní aktivity studentů OA pro TP
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Ústav pedagogických věd
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Postřehy ze studijního pobytu, aneb Fulda 2004 (Socrates Erasmus)
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Výstupy z Úvodního semináře
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Název projektu: Aktivizační a vzdělávací centrum Období řešení projektu: –
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava na výkon povolání
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Fakulta zdravotnických studií
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Tomáš Garrigue Masaryk
Aktivizační a vzdělávací centrum Masarykova univerzita.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Městský ústav sociálních služeb Chomutov příspěvková organizace města Chomutova Poskytované služby  stravovací a ubytovací služby  zdravotnická péče.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Domy na půli cesty. pobytové služby zpravidla pro osoby do 26 let věku, které po dosažení zletilosti opouštějí školská zařízení pro výkon ústavní nebo.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
MUDr. František Schneiberg
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Fakulta zdravotnických studií
9. Tvorba individuálního plánu
PROFESE UČITELE Radek Šír.
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
VY_32_INOVACE_Lul_II_04 Děti a mládež v ghettu
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Studijní obor Fyzioterapie
Wilhelm Conrad Röntgen
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Prof. MUDr. Rudolf Jedlička Narozen 20. 2. 1869 v Lysé nad Labem Zemřel 26. 10. 1926 v Harrachově

Životopis Narodil se v harmonické rodině lékařů a byl plně podporován ve studiích na lékařské fakultě. Po absolvování studia nastoupil jako asistent na chirurgické klinice české lékařské fakulty. Zabýval se rentgenologií. Byl ale postižen negativními následky rentgenového záření. Postupně mu byly amputovány prsty levé ruky, což mu nebránilo úspěšně vykonávat chirurgickou praxi. V roce 1921 se stal 1.přednostou 2. chirurgické kliniky lék. fak. Univerzity Karlovy v Praze

Založení Jedličkova ústavu pro zmrzačelé v Praze na Vyšehradě 1. 4 Bylo tím dovršeno úsilí dr. Jedličky zajistit komplexní rehabilitační péči postiženým dětem (mrzákům) v odborném ústavu Péče pojímána jako celek, který se dělil na tři odvětví, z nichž žádné nesmí pracovat samostatně: Lékařské ošetřování – snaha odstranit defekt Práce odborně vyškoleného vychovatele, který vyzbrojí vhodným školským vzděláváním postiženého tak, aby byl schopen se sám o sebe postarat a uspokojovat své životní potřeby Sociologicky dobře obeznámeného poradce, který postiženým dovede poradit vhodné povolání, slibující pro ně nejlepší budoucnost

Ústav měl pět oddělení 1. nemocnici – ortopedickou kliniku 2. školu pro mrzáky – výchovný ústav, v něž se učitelovo působení neomezuje jen na práci ve škole Pro přijímání do ústavu sloužila poradna, která měla diagnostikovat postižení, navrhovala terapeutická a pedagogická opatření, zabývala se také zajišťováním finanční úhrady za pobyt, léčbu a výchovu

xxxxxx 3. dílny výukové a cvičné – bandážistická, ortopedicko-mechanická, ortopedicko-obuvnická, litografická, knihařská, laboratoř pro zhotovování přírodovědeckých preparátů a pomůcek. Po vyučení získali absolventi výuční list. 4. statek – kde měli cvičit zemědělské práce děti ze zemědělských vrstev 5. Chorobinec – měl sloužit jako azyl pro nejvíce postižené děti i dospělé

Jedličkův ústav dnes Je koncipován jako otevřená instituce podporující kontakty klientů s jejich vrstevníky a okolním světem. Péče je komplexní, vyvážená, respektující osobnost a potřeby klientů. Hlavním cílem je připravit mládež s tělesným postižením do života jako samostatné jedince, v co největší míře integrované do společenského prostředí Poskytuje komplexní výchovně vzdělávací a rehabilitační péči dětem a mládeži s tělesným postižením. Okolo 170 žáků a studentů navštěvuje denně několik typů škol. Fungují 3 střediska praktického vyučování. K dispozici je 105 lůžek V evidenci je dalších 200 dětí a mladých lidí Je zde speciálně pedagogické centrum V devadesátých letech došlo k významným stavebním úpravám Od roku 2002 je k dispozici bazén K rekreačním účelům slouží rekreační zařízení v Bukové u Nových Hradů

xxxxx Prof. MUDr. R. Jedlička zemřel předčasně . 26. října 1926 v Novém Světě – Harrachově. Byl obětavý člověk, vynikající chirurg. Účastnil se balkánské války jako lékař. Průkopník vědeckých pokusů s rentgenovými paprsky. Angažoval se v ústavu pro zkoumání zhoubných nádorů. Propagoval otevření dalších ústavů pro tělesně postižené.

František Bakule Narodil se 18. května 1877 v Lidmovicích u Vodňan Zemřel 15. ledna 1957 v Praze

Život a dílo Rodinné prostředí, ve kterém vyrůstal, výrazně ovlivnilo jeho další život. Rodiče vedli své děti ke zpěvu a k zájmu o hudbu. Absolvoval c.k. český ústav ku vzdělání učitelů. Postupně působil jako učitel na obecných školách. 12 roků byl učitelem ve škole na Malé Skále. Tam založil dětský pěvecký soubor. Při vystoupení v Praze v roce 1914 se setkal s prof. R. Jedličkou a to ovlivnilo jeho další profesní směřování. Prof. Jedlička mu nabídl místo učitele v ústavní škole.

Následují studijní cesty do zahraničí, hlavně do Německa Následují studijní cesty do zahraničí, hlavně do Německa. Získané znalosti Bakule uplatňoval při budování ústavu. V roce 1915 se stal ředitelem v ústavní škole. Bakule se řadil do proudu učitelů „pokusníků“, kteří usilovali o činnou školu s nárokem na uplatnění dětské aktivity. Jeho pedagogická činnost byla narušena první světovou válkou. Do ústavu byli během války přijímáni vojáci – invalidé. Pro přílišnou volnost ve výchově a pro opožděný počátek trivia se dostal F. Bakule do konfliktu s vedením. Nechtěl se řídit osnovami a proto byl odvolán. V roce 1919 opouští Jedličkův ústav.

Život a dílo Společně s ním odešlo i 12 tělesně postižených dětí (tzv. Bakulova družina). V roce 1920 založil Bakulův ústav pro výchovu životem a prací. Znovu založil pěvecký sbor – Bakulovi zpěváčci- a vystupoval s ním po celé republice, byl na Slovensku, v Německu, Dánsku, ve Švýcarsku, v Podkarpatské Rusi a také v Americe.

Život a dílo František Bakule patří k významným osobnostem v historii péče o handicapované děti a mládež. Jeho přínos spočívá především v novátorském přístupu k těmto dětem – tedy v jeho snaze pomoci smysluplné manuální činnosti alespoň částečně eliminovat jejich postižení a naučit tak tyto děti co největší samostatnosti. V cizině byly Bakulovy pedagogické názory přijímány bez výhrady, doma byl kritizován. Postupně se zhoršovala existenční situace a Bakule byl nucen vzdát se vedení ústavu. V roce 1937 byl jeho ústav prodán v exekuční dražbě a Bakule se odstěhoval na venkov. V roce 1945 se vrátil do Prahy a už jen příležitostně publikoval v tisku. Zemřel 15. ledna 1957.