Zpracoval: ing. Pavel Králík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Evelina Wajtrova REFERÁT listopad 2012
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Pedosféra VLASTNOSTI PŮD A ZNAKY PŮDNÍHO PROFILU
PEDOSFÉRA.
Vznik půd.
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PEDOSFÉRA.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: květen 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ PEDOSFÉRA – PŮDNÍ OBAL ZEMĚ 6. třída.
Půdní typ Půdní typ je přírodní útvar, jehož vnitřní i vnější uspořádání je výsledkem působení půdotvorných činitelů na matečnou horninu.
PEDOSFÉRA Půdní obal Země
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŮDOZNALSTVÍ.
Pedologie Nauka o půdách.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
Naše půda ZŠ Sokolovská 1 Svitavy.
PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
Přednáška č. 4 Pěstitelství, základy ekologie, pedologie a fenologie Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
PEDOSFÉRA.
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Globální půdy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Pedosféra = půda na Zemi
Půdy.
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
Půdy.
Transkript prezentace:

Zpracoval: ing. Pavel Králík Obecná geologie Zpracoval: ing. Pavel Králík Půdy Půda = komplex anorganické a organické složky, které se dále dělí na makro- a mikrosložku (nejsvrchnější vrstva zemské souše) - vzniká zvětráváním hornin z matečného substrátu (podloží) Pedologie (půdoznalství) – věda, která zkoumá půdy a jejich třídění Půdotvorný proces: 1. zvětrávání matečné horniny /živce, kalcit, křemen/ 2. vznik zvětralého půdotvorného substrátu 3. vznik půdy /činností organismů/

Obecná geologie Půdotvorní činitelé 1. matečná hornina – určuje chemické složení půdy a tím i množství živin 2. podnebí – teplota, srážky 3. povaha terénu – nadmořská výška, orientace svahů 4. podzemní voda /výška hladiny/ 5. čas /1 cm ornice za 100 let ! / 6. organismy – rozkládají organickou hmotu v humus 7. člověk – orbou, hnojením, kácením stromů apod.

Obecná geologie - složení půdy – složky: 1. plynná - N2, O2, CO2, NH3, H2S, CH4 2. kapalná - voda s rozpuštěnými látkami /živinami/ 3. pevná - anorganický – zrnitost - organický – organismy a humus - humus = organická hmota (těla rostlin, živočichů) v různém stupni rozkladu a je hlavní složkou půdní úrodnosti - vlastnosti půd: základní vlastností půdy = půdní úrodnost vyjádřená fyzikálními a chemickými vlastnostmi: - fyzikální /struktura/ – obsah jílnatých částic/zrnitost/ - chemické - půdní kyselost /pH/, obsah živin, ad.

splavení živin do spodiny Obecná geologie Půdní úrodnost poutání živin Humus živiny N P K splavení živin do spodiny foto autor

Obecná geologie 1. Co je půda? 2. Popište půdotvorný proces. 3. Jmenujte aspoň 3 půdotvorné horniny a minerály. 4. Jaká je základní vlastnost půdy, co ji nejvíce ovlivňuje? 5. Co je humus? 6. Jaké jsou složky půdy? 7. Popište princip půdní úrodnosti: půdní úrodnost živiny N P K