ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY KOJENÍ 20

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
do procesu nástupu a zajištění tvorby mléka zasahuje:
Advertisements

Prim. MUDr. Petr Bloudíček Dětské oddělení Znojmo
IKT PHP PHP Tvorba formuláře - 10 Mgr. Josef Nožička
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 19. Mechanické vlnění – příklady I.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Statika Vazbové síly na nosníku 15
MS OFFICE - WORD TITULNÍ STRANA A OBSAH Ing. Petr Hanáček
Pamatujete si ještě na svojí první lásku?
Hydromechanika Archimédův zákon, ponořený objem, ponor 19
PRVNÍ POMOC postup u akutní příhody 07
PRVNÍ POMOC PORUCHY VĚDOMÍ 13
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
PRVNÍ POMOC ZÁKLADNÍ POJMY 01
PHP Souhrnné cvičení Mgr. Josef Nožička IKT PHP
Procentový počet Prezentace_12
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÍ A JEHO DETERMINANTY 01
ILUSTRACE VE WORDU Ing. Petr Hanáček MS OFFICE - WORD
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
OPTICKÉ JEVY 0PTIKA 01. Úvod Mgr. Marie Šiková
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA DIGITÁLNÍ FOTOAPARÁT 1 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Kalkulace zboží Prezentace_16 Mgr. Silva Vaňková OPČ_Kalkulace zboží
POHYBOVÝ SYSTÉM – svaly hlavy a krku
MĚŘENÍ S ANALOGOVÝMI MĚŘICÍMI PŘÍSTROJI Ing. Petr Hanáček ELEKTROTECHNICKÁ MĚŘENÍ
Access Vysvětlení pojmu databáze - 01
PRVNÍ POMOC TRANSPORT ZRANĚNÝCH 09
PRVNÍ POMOC POLOHOVÁNÍ ZRANĚNÝCH 11
ACCESS ÚVOD DO PROGRAMU - 02 Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY VÝCHOVA ke ZDRAVÍ 14
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
PÉČE O NEMOCNÉ OŠETŘOVATELSTVÍ V INTERNÍCH OBORECH 04
Rozdělovací počet Prezentace_14
Ing. Bohuslava Vitekerová
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY pLánovÁnÍ rodičovství 17
Aritmetický průměr Prezentace_18
KOJÍME Vypracovala: Veronika Petříčková Obor: Porodní asistentka
Hydromechanika Měření přetlaku a podtlaku 13
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA ÚPRAVA FOTOGRAFIÍ – ÚPRAVA KŘIVĚ NAFOCENÝCH FOTOGRAFIÍ ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Statika Moment silové soustavy, nahrazení síly silou 07
Hydromechanika Hydrostatický tlak, síla na dno nádrže 05
ACCESS SESTAVY Ing. Jana Horáková IKT MS Office
ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY ZDRAVÝ ZPŮSOB ŽIVOTA 09
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Odkrývačka Pavel Šupka
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20. století – Okrývačka Pavel Šupka
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Smyslová ústrojí člověka
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DÍTĚ 19
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace – DOSPĚLÝ 17
Hydromechanika Síla na dno uzavřené nádrže 07
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S RASTROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Jednotky základní Prezentace_19
EXPRESSION HAVE GOT PRESENT_04 Mgr. Filip Soviš ANJ_Tenses
PRVNÍ POMOC neodkladná resuscitace - ÚVOD 15
KOJENÍ.
Základy fyziologie laktace a BFHI MGR. JITKA POKORNÁ.
Biologie dítěte a základy zdravovědy 1 a 2
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Základy fyziologie laktace a BFHI
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
Název projektu: Moderní škola
Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2
Transkript prezentace:

ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY KOJENÍ 20 ZDRAVOVĚDA ZÁKLADY ZDRAVOTNÍ VÝCHOVY KOJENÍ 20 Mgr. Andrea Ptáčková www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál poskytuje základní informace týkající se kojení, seznamuje žáky s výhodami, složením mateřského mléka i správnou technikou kojení. Musí být doplněn výkladem. Autor Mgr. Andrea Ptáčková (Autor) Jazyk Čeština Očekávaný výstup 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova Laktace, prolaktin, oxytocin, kolostrum Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinovaná Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí materiálů pro výuku předmětu Základy zdravotní výchovy ve 2. ročníku

Nejpřirozenějším a nejlepším způsobem výživy kojenců je kojení ÚVOD… Nejpřirozenějším a nejlepším způsobem výživy kojenců je kojení LAKTACE Do 6 měsíců věku by mělo bát dítě výlučně kojeno (s příkrmy se ale doporučuje mnohem déle- až do 2let) I přes stálé zdokonalování výroby se dosud nepodařilo vyrobit takové mléko, které by zcela nahradilo mléko mateřské.

ÚVOD… 1

VÝZNAM KOJENÍ Výhody kojení: nejlepší a nejpřirozenější složení (nejlépe vyhovuje zažívacímu traktu dítěte) obsahuje mnoho obranných látek (důležité zejména v prvních měsících života) posiluje citovou vazbu mezi matkou a dítětem má vždy optimální teplotu je vždy po ruce je zadarmo (oproti náhradní výživě) Díky ideálnímu složení posilují imunitu dítěte, brání vzniku infekce →kojené děti téměř netrpí průjmy, infekty DC a jsou méně hospitalizovány.

TVORBA MATEŘSKÉHO MLÉKA Mateřské mléko vzniká v těhotenství v mléčné žláze vlivem prolaktinu a oxytocinu (nejvíce těsně před porodem) Vzniká v alveolech a systémem vývodů je vedeno k bradavce (ústí zde 15-20 vývodů) Po porodu je laktace spuštěna a ovlivňována řadou faktorů 2

SLOŽENÍ MATEŘSKÉHO MLÉKA DĚLENÍ bílkoviny (hl. laktalbumin a kasein) – méně než v kravském, protože zatěžují ledviny tuky (hl. mastné kyseliny) a cukry (hl. laktóza) – obojí ve zvýšené míře minerály a stopové prvky, imunoglobuliny   KOLOSTRUM (mlezivo) Velký význam pro dítě! ZRALÉ MLÉKO (3.-4. den) Přední (řidší, uhasí žízeň) – na začátku kojení Zadní (hustší, zasytí) Složení mléka se mění i během 1 kojení!

FAKTORY PODPORUJÍCÍ KOJENÍ Informovanost matky (v předporodních kurzech, z literatury…také kam se má v případě potíží obrátit) Vyšetření prsou v těhotenství (např. vpáčené bradavky mohou být překážkou-dá se ale řešit během těhotenství!) Včasné zahájení laktace (nejlépe do 30 minut po porodu) Systém rooming-in (umožňuje kojení bez omezování délky a frekvence → zcela dle potřeb dítěte! Správné zvládnutí techniky kojení – úloha dětské sestry na novorozeneckém odd. Psychická pohoda matky !– strach a stres maminky působí velmi negativně

FAKTORY NEGATIVNĚ PŮSOBÍCÍ Psychická „nepohoda“, stres, strach z nezvládnutí role matky, nedostatek informací o možných problémech, nedostatečná podpora zdravotnického personálu, partnera…. Dlouhotrvající porod, silné bolesti, únava po porodu nebo anestezie (u SC) mohou ovlivnit začátek laktace! Nesprávná technika kojení – vede ke zbytečnému poranění bradavky a následným problémům Odloučení matky a dítěte (např. pro špatný zdravotní stav) Omezování kojení (jen v pravidelných intervalech, ne podle potřeb dítěte) Podávání jiných tekutin a dudlíku

SPRÁVNÁ TECHNIKA KOJENÍ Vhodná poloha matky i dítěte (vleže, vsedě, vzpřímená, fotbalové držení…) Dítě k prsu, ne prs k dítěti! (přivinout k sobě, bříško na bříško) Správné přidržování prsu (dvorec musí být volný, ne „nůžkovité“ držení) Využít hledacího reflexu (drážděním rtíků bradavkou vede k širokému otevření úst) Vložit prs volně, a to bradavku i s dvorcem Dítě přitisknout k sobě  

SPRÁVNÁ TECHNIKA KOJENÍ Správně přiložené dítě: Má bradavku mezi jazykem a horním patrem Rtíky ohrnuté kolem Bradu i nosík zanořený do prsu (neodtahovat prs – dítě nemůže dobře uchopit!) V pusince je velká část dvorce (ne jenom bradavka) Správná technika: pomalé dlouhé sání, slyšitelné polykání, pohyb ušních boltců Nesprávná technika: dítěti vpadávají tváře, chrčí  

Správně přiložené dítě… 3

PAMATUJTE! Dítěti nevnucujte žádný režim, nijak dítě neomezujte (kojte podle jeho potřeb) čím je kojení častější, tím lépe (sání podporuje další tvorbu mléka) dítě musí mít možnost pít ve dne i v noci (zejména noční kojení je pro rozvoj laktace velmi důležité, hladina prolaktinu je nejvyšší!!) Nevnucujte dítěti dudlík nebo láhev – kazí se přirozený reflex sání a laktace bude dříve ukončena Matka by měla mít kontakt na laktační poradkyni,která jí bude vždy oporou!

Zdroje obrázků: KRATOCHVIL, Petr. Breastfeeding.jpg [online]. 2012 [cit. 2012-12-16]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Breastfeeding.jpg LYNCH, Patrick J. Breast anatomy normal.jpg [online]. 2006 [cit. 2012-12-16]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Breast_anatomy_normal.jpg Breastfeeding01.jpg [online]. 2007 [cit. 2012-12-16]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Breastfeeding01.jpg

ZDROJE: SCHNEIDROVÁ, Dagmar. Kojení. 2.vyd. Praha: Grada, 2006, 131 s., [16] s. barev. obr. příl. Pro rodiče. ISBN 80-247-1308-X. KUDLOVÁ, Eva a Anna MYDLILOVÁ. Výživové poradenství u dětí do dvou let. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 148 s. ISBN 80-247-1039-0. SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 248 s. ISBN 978-802-4716-138. ŠVEJCAR, Josef a Pavel FRÜHAUF. Péče o dítě. Praha: Nuga, 2003, 399 s. ISBN 80-859-0315-6.