VOLÁNÍ 155 PŘI VZNIKU CMP: CELONÁRODNÍ STUDIE ZJIŠŤUJÍCÍ INDIVIDUÁLNÍ REAKCI NA VZNIK SYMPTOMŮ CMP R.Mikulík 1, L.Bunt 2, D.Hrdlička 3, L.Dusek 4, D Václavík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MONITORING PACIENTŮ UŽÍVAJÍCÍCH ArthroStop® PLUS
Advertisements

Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Přímé stentování karotických tepen u chirurgicky rizikových pacientů je proveditelné, bezpečné a účinné Veselka J, Černá D, Zimolová P, Šramko M, Tomek.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Didaktické prostředky
PROBLEMATIKA PÁDŮ NA LŮŽKOVÉM ODDĚLENÍ Z POHLEDU VŠEOBECNÉ SESTRY
TERMOREGULACE NOVOROZENCE
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Použitelnost a výhody Optimedu pro pedagoga Julie Bienertová-Vašků.
E-Praha a interoperabilita. © 2006 KPMG Česká republika, s.r.o., the Czech member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.
Akutní cévní příhoda mozková
Odlišení recidivy cévní mozkové příhody od epileptického záchvatu
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Michal Bar David Školoudík Neurologická klinika FN Ostrava
Protokolární postup ATLS a jeho místo ve vzdělání lékaře
Nutriční poradenství „I´ve experienced several different healing methodologies over the years – counseling, self-help seminars, and I´d read a lot – but.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:1.-4.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03 Číslo.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Nezapomeň co musíš udělat don't forget what you have to do.
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
ATEROSKLEROZA.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 01Číslo.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Didaktická část diplomové práce
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
SAFE Membership 2011/2012 The Stroke Association UK Different Strokes UK Aivoliitto Finland Fundacja Udaru Mózgu Poland Philanthropy International fund.
Případ Dr. Lewisona (Prog. Clin. Biol. Res. 12, 47-53, 1977)  V roce 1977 publikoval Dr. Lewison z Johns Hopkins University v USA případ pacientky, která.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Shane Paul Hertnon Název materiálu: VY_32_INOVACE_4_ANGLICKY_JAZYK_KOMUNIKACNI_SITUACE_20.
Srdeční selhání z pohledu pacienta Marie Lazárová I. Interní klinika kardiologická FN Olomouc.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Informovanost veřejnosti o afázii
Problémy personálního rozvoje a zaměstnávání žen
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Didaktické prostředky
Produktová strategie a proces inovace ve společnosti Mironet.cz a. s.
„K inovaci s inspirací“
Kariérní řád a motivace k dalšímu vzdělávání učitelů
BRITISH EDUCATION Yes, I would. Would you like to study at Oxford?.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
- váhy jednotlivých studií
VY_22_ INOVACE_27_ ANGLICKÝ JAZYK 5
Efektivita podnikového vzdělávání ve firmě Zaplo Finance, s.r.o.
P1 latency is a bio-marker of central auditory development in children with hearing impairment Michael Dorman Arizona State University, USA.
Název vzdělávacího materiálu
A healthy life with wine
Zachyťme druhou frakturu (program Capture the fracture) International Osteoporosis Foundation Osteologická pracoviště e Mediekos a Bormed Ostrava.
Dative in singular.
Stroke Z. Rozkydal.
CT angiografie věnčitých tepen u nemocných se zvýšeným rizikem koronární nemoci analýza nálezů a výsledky prospektivního sledování Jiří Ferda, Jan Baxa,
Dětská klinika LF UP v Olomouci Akademický rok JOURNAL CLUB časopisecký klub Termín: 6. prosince 2017, 13,30- 15,00 hod. Seminární místnost,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
WH-QUESTIONS.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VOLÁNÍ 155 PŘI VZNIKU CMP: CELONÁRODNÍ STUDIE ZJIŠŤUJÍCÍ INDIVIDUÁLNÍ REAKCI NA VZNIK SYMPTOMŮ CMP R.Mikulík 1, L.Bunt 2, D.Hrdlička 3, L.Dusek 4, D Václavík 5, J.Krýza 3 1. Neurologická klinika, Masarykova Universita, FN u sv. Anny v Brně 2. Sociologické oddělení, Masarykova Universita, Brno 3. CEGEDIM Česká republika 4. Institut biostatistiky a analýz, Lékařská fakulta, Masarykova Universita, Brno, 5. Neurologické oddělení, Ostrava Vítkovice

V roce 2005 odstartoval v ČR projekt na zlepšení povědomí o CMP. Tento projekt má 4 fáze: 1) Zjištění úvodních znalostí o CMP v populaci v roce ) Edukační kampaň v roce ) Vyhodnocení efektivity edukační kampaně 4) Stanovení dlouhodobé komunikační strategie.

Design Tato práce představuje celonárodní studii zjišťující 1) povědomí o CMP a 2) identifikující faktory vedoucí ke správné reakci (volání 155) při vzniku symptomů CMP. Přesto dosud žádná studie systematicky nezjišťovala reakci na vznik příznaků CMP v běžné populaci.

Metodologie V období mezi listopadem a prosincem 2005 byla provedena dotazníková akce na území celé ČR za pomocí 3-stupňové metody náhodného výběru respondentů zahrnující výběr místa, domácnosti a člena v domácnosti.

Metodologie Lidé starší 40 let byli osobně dotázáni pomocí strukturovaného a standardizovaného dotazníku: 1.Demografické údaje 2.Všeobecné znalosti 3.Znalost rizikových faktorů 4.Znalost příznaků onemocnění 5.Zdroje informací o CMP 6.„Stroke Action Test“ (STAT)

Billings-Gagliardi S, Mazor KM. Development and validation of the stroke action test. Stroke. 2005;36: ihned bych volal(a) linku 155 ihned bych volal(a) lékaři počkal(a) bych 1 hodinu a pak se rozhodl(a) počkal(a) bych 1 den a pak se rozhodl(a) 1. Náhlé potíže s viděním na jedno oko. 155Dr.1 hod.1 den 2. Stane se náhle nemotorným, nedokáže ani vyndat klíče z tašky. 155Dr.1 hod.1 den 3. Náhlý nepravidelný srdeční tlukot. 155Dr.1 hod.1 den 4. Při sledování televize mi řekne, že začíná vidět dvojitě. Řekne, že se s ním točí pokoj, a že se mu dělá špatně. Chytne mě za ruku a pevně jí sevře. Určitě není opilý. 155Dr.1 hod.1 den 5. Náhlé znecitlivění nohou, zvláště na jedné straně. 155Dr.1 hod.1 den 6. Náhlá závrať. 155Dr.1 hod.1 den 7. Chvilku to vypadá, že mluví nějakou cizí řečí. Nerozumím mu a zdá se, že ani on nerozumí mně. 155Dr.1 hod.1 den 8. Stěžuje si na bolest v pravé ruce a necitlivost při luxování koberce. I přesto je schopen úklid dokončit. 155Dr.1 hod.1 den 9. Bolí ho kluby na prstech ruky a pak se zablokují tak, že nemůže otevřít ruku. 155Dr.1 hod.1 den 10. Mluví do telefonu a já si uvědomím, že to zní, jako by byl opilý. Nedokáže mluvit zřetelně, i když se evidentně snaží. Nepil(a) žádný alkohol. 155Dr.1 hod.1 den Prediktory skóre STAT >50% byly identifikováno vícerozměrnou regresní analýzou.

n=592 % Age > Women Education Primary school (8 years)66 11 Vocational school (11 years) Secondary school (12 years) University (16-18 years)87 15 Marital status Married36962 Single285 Divorced8715 Widowed10818 Personal history of disease Hypertension21436 Hyperlipidemia10718 Diabetes mellitus9115 Heart disease7713 Currently smoking21336 Previous stroke183 Výsledky-demografické údaje

A. Knowledge about Stroke Risk Factors Risk factor B. Knowledge about stroke warning signs Warning sign Cigarettes smoking43Difficulty talking or understanding speech37 Obesity33Sudden weakness of face or limb on 1 side34 Stress31Sudden dimness/loss of vision often in 1 eye22 Hypertension29Unconsciousness20 Bad eating habits20 Sudden trouble walking, dizziness or loss of balance or coordination19 Alcohol abuse17Sudden vertigo14 Hyperlipidemia16Sudden severe headache with no known cause13 Genetic factors11Disorientation10 Age8Sudden numbness of face or limb on 1 side9 Lack of physical activity8Sudden fatigue8 Bad life style5Nausea or vomiting7 Diabetes5Sudden chest pain5 Vascular diseases4Sudden pain4 Heart diseases2Gait problems3 Ecology problems2Sudden problems with breathing3 All numbers are percentages Výsledky-povědomí o rizikových faktorech a příznacích CMP

STAT skóre 18% respondentů by volalo 155 v případě > 50% příznaků

Univariate analysisMultivariate analysis n OR (95%CI) p p Age (increment by 10 years) (1.1 – 1.6) ( ) Woman (0.7 – 1.7) …………… Education Primary school NA …………… Vocational school (0.7 – 3.9) …………… Secondary school (1.0 – 5.6) (1.1 – 2.6) Knowledge that..\\\\\\\..brain is affected by stroke (0.5 – 1.6) ……………..ictus means brain infarction (0.6 – 1.6) ……………..stroke is caused by vessel occlusion (1.0 – 2.5) ……………..stroke is a serious disease (1.2 – 3.3) ( ) stroke can be treated (1.3 – 3.3) ( )0.004

44% respondentů by volalo 155 v případě náhlého vzniku slabosti jedné strany těla a poruchy řeči ve srovnání s 71% respondentů, kteří by volaly 155 v případě bolesti na hrudi trvající více než několik minut (p < 0.001)

Diskuse Znalost rizikových faktorů a příznaků byla obdobná jako v jiných zemích První studie, která měřila chování respondentů na vznik příznaků CMP Pouze v 18% byla reakce dostatečná Reakce na vznik příznaků CMP byla 2x horší než na vznik příznaků srdečního infarktu

Diskuse Věk, vzdělání a znalost skutečnosti, že CMP jsou závažné a léčitelné onemocnění ovlivnilo reakci respondentů na vznik příznaků CMP

Závěr Tato studie poskytla úvodní informace o povědomí o CMP v České republice. Edukační kampaň musí být zaměřena na všechny věkové skupiny a zdůraznit závažnost a léčitelnost CMP