Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Advertisements

Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.13 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici satiry a ironie a jejich hlavní znaky s příklady. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Italská renesanční literatura I Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_08 Tematická.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Slovenský romantismus
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Téma nejistoty a obav z budoucího vývoje Mgr. Ludmila Růžičková
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Karel Havlí č ek Borovský 8. ročník Karel Havlí č ek Borovský Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
;; Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou K. H. Borovského Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jan Kollár Mgr. Ludmila Růžičková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_07 Tematická.
Karel Havlíček Borovský
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Mgr. Ludmila Růžičková Divadlo po druhé světové válce.
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Karel Havlíček Borovský
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
KAREL POLÁČEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Karel Havlíček Borovský
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Předhusitské satiry Mgr. Ludmila Růžičková.
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Karel Havlíček Borovský
Procvičování českého romantismu
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Procvičování světového romantismu PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
konec romantismu,začátek realismu narozen r v Borové novinář,básník,spisovatel a politik zakladatel české žurnalistiky,satiry a literární kritiky.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení S. Čecha a jeho díla Ročník /
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Cílový ročník: 8.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Karel Havlíček Borovský Satira v české literatuře
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karel Havlíček Borovský
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Karel Havlíček Borovský
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
AUTOR: Kateřina Křížová
KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Karel Havlíček Borovský
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_271_ČJ8
Transkript prezentace:

Karel Havlíček Borovský PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: od klasicismu k romantismu Klíčová slova: absolutismus, satira, kritika, epigram, vlastenectví Forma: výklad Datum vytvoření: 22. 10. 2012

Karel havlíček borovský

Karel havlíček borovský studoval gymnázium, filozofii a vstoupil do kněžského semináře pro své kritické názory ze semináře vyloučen vychovatel v Rusku kritika ruského absolutismu návrat do Čech – kritika rakouského absolutismu Obrázek č. 1

Postoj k. h. borovského k vlastenectví „Byl by již čas, aby nám to naše vlastenčení ráčilo konečně z úst vjeti do rukou a do těla, abychom totiž více z lásky pro svůj národ jednali, než o té lásce mluvili; neboť pro samé povzbuzování k vlastenectví zapomínáme na vzdělávání národu.“ Bohuš Balajka, Přehledné literatury I, str. 152

Vysvětlete obsah této citace.

Kritika j. k. tyla výrazně na sebe upozornil kritikou povídky J. K. Tyla Poslední Čech považoval ji za příliš sentimentální je potřeba řešit současné aktuální politické problémy

Vysvětlete pojem sentimentální.

Další životní osudy novinářská činnost – ostré kritiky rakouské politiky vlastní noviny – Národní noviny noviny zastaveny, později i Slovan před soudem obhajoval své názory zatčen a tajně deportován do vyhnanství do Brixenu (tyrolské městečko) po návratu do Čech předčasně zemřel

Pohřeb k. h. borovského se stal manifestací. Proč?

Tvorba v brixenu satirické básnické skladby útok na absolutistickou vládu (rakouskou, ruskou i obecně) aktuální výpověď, osobní zážitky Obrázek č. 2

Tyrolské elegie líčí zatčení a deportaci do Tyrol osobní zážitek slouží k vyjádření kritiky absolutismu využívá satiru, ironii a sarkasmus Obrázek č. 3

Vysvětlete pojmy ironie a sarkasmus.

Ukázka… „Ach, ty vládo, převrácená vládo! Národy na šňůrce vodit chceš, ale čtyřmi koňmi na opratích vládnout nemůžeš!“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 48

Král lávra inspirováno pohádkou cíl – výsměch všem vládcům, kdy je veškerá moc v rukou jediného člověka shovívavější humor Obrázek č. 4

Co patří k základním rysům pohádky? Najdeme je i v této skladbě?

Křest svatého vladimíra vychází z Nestorova letopisu (ruský car Vladimír nechal utopit v Dněpru sochu pohanského boha Peruna) v Havlíčkově pojetí je Perun sluhou cara náboženství posluhuje v absolutistických režimech vládnoucím vrstvám

Ukázka… „Nám je pánbůh jako pánbůh, jenom když je ňáký, abysme s ním udrželi v respektu sedláky.“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 50

Vysvětlete podstatu těchto veršů.

epigramy stručný básnický útvar útočné, smělé, výsměšné věnoval je církvi, králi, vlasti, múzám a světu

Jaké téma asi obsahují epigramy věnované múzám?

Ukázka… Demokratský „Nechoď, Vašku, s pány na led, mnohý příklad máme, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohu zláme.“ Marie Sochrová, Čítanka II. k Literatuře v kostce pro SŠ, str. 51

Vysvětlete tento epigram.

shrnutí novinář, básník, kritik absolutismu autor epigramů a satirických básnických skladeb výrazný kritik předchozí generace

Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 176-523- 95. POLÁŠKOVÁ, Taťána, Kateřina SRNSKÁ, Alena ŠTĚPÁNKOVÁ a Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Literatura pro 2. ročník středních škol: Učebnice. Brno: Didaktis, 2009. ISBN 978-80- 7358-129-9. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka II. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0187-6.

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Wikipedie: otevřená encyklopedie [online]. [cit. 2012-10-21]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_Havl%C3%AD%C4%8Dek_Borovsk%C3%BD Obrázek č. 2 Goodfeelinghotels [online]. [cit. 2012-10-21]. Dostupné z: http://www.goodfeelinghotels.com/en/hotel/eores-gasthof-waldheim/ Obrázek č. 3 Antikvariát Beneš [online]. [cit. 2012-10-21]. Dostupné z: http://www.antikvariatbenes.cz/?kat=13&dir=1&str=53&st=&pg=detail&idb=34496& ord=1 Obrázek č. 4 Knihovnicka.cz [online]. [cit. 2012-10-21]. Dostupné z: http://www.librix.eu/cz/books/detail/kral-lavra-90/