Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci odvozují jednotlivé pojmy a vysvětlují je. Vyučující k dosažení tohoto cíle použije hru, v tomto případě nazvanou EKOKAPSA. Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: květen 2012 Jazyk: čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Tematický okruh: neživá příroda Učivo: ekosystémy Očekávaný výstup: žák objasňuje jednotlivé pojmy týkající se ekosystémů Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: ekosystémy Druh učebního materiálu: prezentace, tematická hra Cílová skupina: žák II. stupně – 9. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Pravidla hry Vyučující rozdělí žáky na libovolný počet skupin (doporučuji 4 skupiny). Každá skupina si zvolí jednoho zástupce, který bude mít za úkol uhádnout pojmy, které mu ostatní žáci z jeho skupiny budou vysvětlovat, aniž by u jednotlivých slov použili kořen hádaného slova. Žáci ve skupině se ve vysvětlování pojmů střídají. Časový limit pro každou skupinu je 1 minuta. Za správně uhodnutý pojem získává skupina 1 bod. Vyhrává ta skupina, která získala nejvyšší počet bodů.
HORY
TUNDRA
TAJGA
LES MÍRNÉHO PÁSU
STEP PRÉRIE SAVANA
POUŠŤ
BUŠ tropická lesnatá krajina
TROPICKÝ deštný les
EKOSYSTÉM
KULTURNÍ STEP
OÁZA
PERMAFROST
PRODUCENT souvislosti s ekosystémem tundra
KONZUMENT v souvislosti s ekosystémem tundra
LESNÍ PATRO
EPIFYTY
SOUŠ