Public Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru VŠFS Ing. Rudolf F. Heidu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
STUDIE PROVEDITELNOSTI
Nástroje územního plánování
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Facility management ČSN EN
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
3. Životní cyklus a procesy projektu
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
NABÍDKA PROJEKTU ENERGETICKÝCH ÚSPOR 1. Projekty energetických úspor – metoda Energy Performance Contracting (dále EPC) EPC – „energetické služby se zárukou,“
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
2. Životní cyklus a procesy projektu
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Personální plán pro podnikatelský plán
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Financování dopravní infrastruktury v roce 2016 Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Ekonomika malých a středních podniků
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Snídaně starostů , Jedlí
Strategické úkoly MD Pardubice
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Seminář pro žadatele k Výzvě IROP (2017) – Bezpečnost dopravy a cyklostezky v regionu MAS Moravská cesta 21. Března 2017, Příkazy.
Financování dopravní infrastruktury
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Public Private Partnership – Partnerství veřejného a soukromého sektoru VŠFS Ing. Rudolf F. Heidu

Public Private Partnership Pojem PPP je obecně užívaný termín, který popisuje širší skupinu projektů, na nichž se společně podílí soukromý a veřejný sektor, a které směřují k uspokojování služeb tradičně zajišťovaných veřejným sektorem. PPP obecně označuje formy spolupráce mezi orgány veřejné správy a podnikatelským sektorem za účelem zajištění financování, výstavby, obnovení, správy či údržby veřejné infrastruktury nebo poskytování veřejné služby. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Co PPP naštěstí není 

Pakistan Peoples Party VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Co PPP naštěstí není Pakistan Peoples Party (PPP) the Party Creed which was summarized as follows: * Islam is our Faith * Democracy is our Politics * Socialism is our Economy * All Power to the People VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

PPP jsou obvykle charakterizována následujícími prvky: Relativně dlouhodobým trváním vztahu týkajícího se spolupráce mezi veřejnoprávním a soukromým partnerem na různých aspektech plánovaného projektu. Metodou financování projektu - částečně soukromým sektorem - někdy prostřednictvím složitých dohod mezi různými stranami. Rozdělením rizik mezi veřejnoprávního partnera a soukromého partnera, na něhož jsou přenesena rizika obvykle nesená veřejným sektorem. PPP však nemusí nutně znamenat, že by soukromý partner nesl veškerá rizika spojená s projektem či jejich podstatnou část. Konkrétní rozdělení rizika se určuje případ od případu podle možnosti zúčastněných stran toto riziko vyhodnotit, kontrolovat jej a vyrovnat se s ním. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

PPP projekty vykazují následující výhody: kvalitnější a efektivnější zajištění služby; vybudování infrastruktury, na kterou by jinak nebyly prostředky, a tím urychlení jejího rozvoje; možnost přenosu některých rizik na soukromý sektor; určité typy projektů nemají vliv na výši veřejného dluhu. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Historie Během minulého desetiletí se PPP rozvinula v mnoha oblastech veřejného sektoru. Vzorem PPP je Velká Británie, kde se metoda úspěšně používá od roku 1992. Metoda se osvědčila i v dalších zemích PPP přináší potřebné financování veřejného sektoru ze soukromých zdrojů. Dalším důvodem je požadavek, aby veřejná sféra získala větší prospěch z know-how a pracovních postupů, které se uplatňují v soukromém sektoru. Rozvoj PPP je také součástí obecnější změny role státu v ekonomice z přímého provozovatele na organizátora, regulátora a vykonavatele kontroly. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Začátky PPP v ČR Pilotní PPP projekty byly schváleny v roce 2007 formou Koncesních projektů vládou. Vláda ČR prodiskutovala další vývoj v oblasti implementace PPP do prostředí veřejného zadávání v České republice. Hlavním podkladovým materiálem byly dílčí materiály a závěry studií proveditelnosti připravené zadavateli u pilotních projektů. Ty byly Ministerstvem financí shromážděny v komplexní "Analýze pilotních PPP projektů". Dlouho očekávaným výstupem z jednání vlády je jednoznačné rozhodnutí vlády podporovat princip PPP a pokračovat v implementaci PPP do systému veřejného zadávání. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY ze dne 23. května 2007 č. 536 VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY k Analýze pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru              Vláda                 I. bere na vědomí Analýzu pilotních projektů Partnerství veřejného a soukromého sektoru (dále jen „PPP“), obsaženou v části III a IV materiálu č.j. 613/07;             II. ukládá                  1. ministru financí zajistit průběžné zpracování a publikaci metodik pro PPP podle analýzy uvedené v bodě I tohoto usnesení,                 2. 1. místopředsedovi vlády a ministru pro místní rozvoj zajistit zpracování a publikaci metodiky pro postup v zadávacím řízení na výběr soukromého partnera v PPP do 30. září 2007,                 3. ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy                     a) postupovat při přípravě a realizaci projektů PPP podle metodik publikovaných Ministerstvem financí a metodiky publikované Ministerstvem pro místní rozvoj,                     b) průběžně posuzovat použití PPP jako jedné z alternativ zajišťování veřejných služeb a postupovat přitom podle kritérií a Osnovy návrhu pilotního projektu PPP stanovenými usnesením vlády ze dne 25. srpna 2004 č. 791,                     c) o vhodných projektech PPP informovat vládu,                     d) při uvedených činnostech spolupracovat s ministrem financí,                 4. 1. místopředsedovi vlády a ministru pro místní rozvoj ve spolupráci s ministrem financí analyzovat zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, a zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, do 31. prosince 2007 navrhnout případně jejich novely a předložit je vládě, VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Operační programy vhodné pro kombinaci PPP a fondů EU Pro efektivní kombinaci PPP a fondů EU se jeví nejvhodnější velké infrastrukturní projekty zejména v oblasti dopravy a životního prostředí (investiční náklady > 1 mld. Kč). Operační programy (Doprava, Životní prostředí, Podnikání a inovace a Konkurenceschopnost) se jeví pro kombinaci PPP a fondů EU za současných podmínek za nejvhodnější, ale nelze vyloučit ani efektivní kombinaci PPP a fondů EU u ostatních OP, za předpokladu existence vhodných projektů. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Praktické příklady ČR Zahraničí VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Veřejné osvětlení v Praze, Česká Republika Zadavatel: Magistrát hl.m. Praha Typ zadavatele: Kraje a municipality Charakter projektu: PPP projekt Odvětví: Ekologie a služby Stav: Realizace již probíhá Země: Česká Republika VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Veřejné a slavnostní osvětlení Hlavním cílem veřejného osvětlení (VO) je přisvětlovat ve večerních a nočních hodinách vybrané pozemní komunikace podle stanovených předpisů. Snahou provozovatelů veřejného osvětlení je obnovovat staré nebo stavět nové soustavy VO s minimální energetickou spotřebou a maximální účinností. Toho se vesměs dosahuje používáním progresivních svítidel a světelných zdrojů VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Úspory ve venkovním osvětlení Úspor ve veřejném osvětlení dosahujeme: používáním kvalitních světelných zdrojů Výměnou svítidel za nová – s vyšší účinností a kvalitními předřadníky Zaváděním skupinových výměn světelných zdrojů Dimenzováním osvětlení podle aktuálního zatřídění komunikace Stmíváním osvětlení Omezením svícení během dne provozováním noční údržby Optimalizací tras vozidel údržby Důslednou pasportizací a evidencí všech údržbových zásahů soustavy VO v elektronické podobě VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Veřejné osvětlení v Praze VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Přenesená správa veřejného osvětlení Veřejné osvětlení je v drtivé většině našich měst a obcí v takovém technickém stavu, že se zlepšení jeho kvality světelně-technických parametrů a snížení nákladů na provoz neobejdou bez rychlé a radikální investice, kterou může soukromý investor, na rozdíl od městských akciových nebo jiných společností, zabezpečit bez jakékoliv účasti radnice. Řada měst a obcí stojí před otázkou, jakým způsobem zajistit co nejefektivněji finanční prostředky na modernizaci soustav veřejného osvětlení. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Přenesená správa veřejného osvětlení (PSVO) Jedná se o dlouhodobý smluvní vztah, který spočívá v přenesení správy, provozu a údržby veřejného a slavnostního osvětlení na smluvního partnera. Smluvní partner se jako správce a provozovatel stará o celkový chod soustavy veřejného osvětlení, včetně komunikace s třetími osobami. Obec či město v tomto případě zůstává majitelem zařízení a pouze dozoruje jako kontrolní orgán. Princip PSVO spočívá v co nejrychlejším snížení energetické náročnosti svěřeného zařízení a dosažení minimalizace nákladů na údržbu. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Přenesená správa veřejného osvětlení (PSVO) Přenesená správa spočívá v těchto základních oblastech: provozování a údržba sítí veřejného osvětlení nákup a řízení spotřeby elektrické energie plánování a realizace investic financování prací VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Přenesená správa veřejného osvětlení (PSVO) Obecně lze cesty k úsporám elektrické energie ve veřejném osvětlení shrnout do zásad: svítit tam, kde je to potřeba svítit tolik, kolik je potřeba svítit tehdy, kdy je to potřeba Ve všech obcích a městech, kde provádí smluvně správu a údržbu veřejného osvětlení například renomovaná firma ELTODO, garantuje na základě své odbornosti 100 % svítivost s tolerancí výpadků nejvíce do 2% světelných míst. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Přenesená správa veřejného osvětlení (PSVO) VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Soustava veřejného osvětlení Na území České republiky je v současné době v soustavě veřejného osvětlení (VO) instalováno kolem jednoho miliónu světelných míst. Značný podíl dnes provozovaných soustav veřejného osvětlení, který byl vybudován ještě před rokem 1990, se vyznačoval značným energetickým předimenzováním. Od roku 1994 jsou prováděna opatření k úspoře celkově spotřebované elektrické energie, přičemž počet světelných míst stále roste s postupující výstavbou. Snahou firem které se podílí na obnově a budování nových soustav VO, je zvyšovat počet světelných míst vybavených moderními prvky. Za tímto účelem uplatňuje například v Praze ELTODO soubor technických, ekonomických a provozních opatření, která ve svém výsledku vedou ke snížení instalovaného příkonu stávajícího uličního osvětlení při zachování noremních požadavků. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Slavnostní osvětlení Rudolfinum VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

" Svítíme lidem na cestu a pro radost. "   Slavnostní nebo také dekorativní osvětlení může být časově neměnné nebo proměnné – dynamické, programově řízené s účinkem změny jasu, barvy světla a podobně. Každoročně se zvyšují požadavky obcí i na příležitostné osvětlení, především na vánoční iluminaci ulic a náměstí. Jako příklad lze uvést vánoční osvětlení ulic a vánočních symbolů – nazdobených stromů a příležitostné osvětlení k nejrůznějším dalším příležitostem. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo Zadavatel: Hansovní město Lübeck Objem: 5191 mil. Kč Charakter projektu: PPP projekt Odvětví: Doprava a komunikace Stav: Realizace ukončena Země: Spolková republika Německo VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo Popis: Stručný popis projektu Výstavba a provoz nového tunelu s kapacitou až 45 000 automobilů denně. Cíl projektu Cílem projektu je odlehčení provozu frekventované silnice B104 ve městě Lübeck v severním Německu a zabezpečení plynulé dopravy. Popis projektu Herren Tunnel byl jedním z prvních PPP projektů v Německu. Je dlouhý 1km a komplexně řeší problém dopravní komunikace v Lübecku. Po výstavbě tunelu došlo ke zvýšení plynulosti dopravy, redukci hluku v okolí a zvýšení bezpečnosti provozu. Tunel funguje na principu mýtného, kdy každý automobil při vjezdu do tunelu zaplatí poplatek za průjezd koncesionáři. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo Investiční náklady 179 mil. EUR (1EUR = 29CZK) Partneři projektu Veřejný sektor: Hansovní město Lübeck (Spolková vláda) Soukromý sektor: Herrentunnel Lübeck GmbH & Co.KG (HLKG) - 50% Hochtief PPP Solutions GmbH, 50% Bilfinger Berger BOT GmbH. Klasifikace projektu: FBO (Finance, Build, Operate). Délka projektu Výstavba projektu 2001 - 2005. Partnerská smlouva na provoz tunelu uzavřena na dobu 30 let (2005 – 2035). Po uplynutí této doby přechází tunel do vlastnictví města Lübeck. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Herren Tunnel Lübeck, Německo VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

V Ostravě vznikne fotbalový stadión formou PPP projektu Ostrava se připravuje na výstavbu nového fotbalového stadiónu pro cca 30 000 diváků, který bude dokončený v průběhu roku 2013 v městské části Svinov. Současný chátrající fotbalový stadión, který byl postavený v 50. letech minulého století, nesplňuje vysoké nároky FIFA a UEFA. To bylo důvodem, proč se městští poslanci rozhodli pro výstavbu nového multifunkčního stadiónu. Celkové náklady na výstavbu by měly přesáhnout 1,5 mld. Kč, přičemž záměrem města je realizace formou PPP projektu. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Fotbalový stadión formou PPP projektu Majitelem stadiónu bude město a na základě koncesní smlouvy ho bude soukromý sektor financovat. Záměrem města je využívat fotbalový stadión také na kulturní a společenské akce. Lokalita Svinov byla vybraná díky výborné dopravní dostupnosti na městskou hromadnou dopravu, železniční dopravu a na dálnici D1. Pozemky, na kterých by se stadión měl nacházet, jsou ve vlastnictví města. V současné době se magistrát města Ostravy připravuje na výběr poradenské firmy, která bude asistovat při výběrovém řízení budoucího koncesionáře. Ten by měl být znám v polovině budoucího roku. Po ukončení výběrového řízení bude s úspěšným kandidátem uzavřená koncesní smlouva na 20-25 let. Výstavba stadiónu by měla začít v roku 2011. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) modernizace železniční trati Praha–Kladno s výstavbou připojení na Letiště Ruzyně, včetně provozu a údržby. Projekt bude realizován formou PPP. Zadavatel:Ministerstvo dopravy České republiky (MD ČR) spolu se Správou železniční dopravní cesty, s. o. (SŽDC) – vlastník železniční dopravní cesty. Další zúčastněné strany: Hl. m. Praha, Středočeský kraj, MČ Praha 6, MČ Praha 7, MČ Praha 1, Česká správa letišť s. p. , České dráhy, a. s. , Město Hostivice, obec Jeneč VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) Strategickým záměrem projektu je i) výrazně zkvalitnit dopravní obslužnost Letiště Ruzyně a severozápadní části pražské aglomerace, která je jednou z nejdůležitějších dynamicky se rozvíjejících oblastí, ii) napojit Letiště Ruzyně na kolejovou dopravu a integrovat dopravní soustavu severozápadního sektoru pražské aglomerace vytvořením kvalitního a kapacitního kolejového koridoru Praha – Kladno. Z důvodů neuspokojivých parametrů současného železničního spojení je většina dopravy realizována silniční dopravou. Výrazné dopravní přetížení a ekologická zátěž jsou způsobeny v rozhodující míře obyvateli regionu Kladna dojíždějícími denně za prací do Prahy. Další nárůst pozemní přepravy způsobený zvýšeným počtem příletů a odletů na Letišti Ruzyně tuto situaci ještě dále zhoršuje. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) Cílem je zajistit systém vlaků s pevným, snadno zapamatovatelným jízdním řádem, který by nabídl rychlé, pohodlné a ekologicky přijatelné spojení centra Prahy s Letištěm Ruzyně. Předpokládá se dlouhodobá smlouva na 30 – 40 let. Předpokládané investiční náklady jsou cca 20 mld. Kč. Soukromý partner by měl nést podstatná rizika včetně stavebního rizika a rizika dostupnosti infrastruktury. Předpokládá se, že riziko poptávky by mohlo být sdíleno se Zadavatelem. Hlavním zdrojem příjmů by měl být příjem z vybraného jízdného od cestujících, poplatku za dostupnost infrastruktury a poplatku za použití železniční dopravní cesty. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Airport Connection (AirCon) VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Postup VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Analýza variant projektu Předprojektová studie zaměřující se na různé aspekty (varianty) nastavení projektu s ohledem na potřeby a cíle dané veřejné služby ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, situaci zadavatele a relevantního trhu, potřeby zákazníků, jakož i potřeby dosažení souladu s nadřazenými právními předpisy ČR a ES. Následně se studie zaměřuje na zhodnocení způsobu realizace doporučené variant, tj. zdali je nejvhodnější postupovat ze strany zadavatele, tak že bude veřejnou službu poskytovat a danou infrastrukturu provozovat sám (PSC alternativa), nebo bude tuto veřejnou službu poskytovat prostřednictvím soukromého partnera, a to buď jako veřejnou zakázku nebo jako koncesi (PPP alternativa). VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Koncesní řízení Činnosti zahrnují v koncesním řízení dle koncesního zákona (zákon č. 139/2006 Sb.): vypracování oznámení o zahájení koncesního řízení a posouzení kvalifikace dodavatelů; vypracování koncesní dokumentace koncesního řízení (bez koncesní smlouvy); vypracování návrhu koncesní smlouvy, včetně všech příloh na základě podkladů od zadavatele; vypracování výzvy k podání nabídek a provedení řízení o nabídkách, případně provedení koncesního dialogu;poskytování poradenských služeb při posouzení a hodnocení nabídek, včetně zpracování oznámení o výběru koncesionáře vypracování žádosti o předchozí stanovisko MF k uzavření koncesní smlouvy; poskytování podpůrných poradenských služeb při schvalování koncesní smlouvy; VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Analýza rizik zpracování komplexní analýzy rizik projektu v celém jeho životním cyklu s použitím nejvhodnějších metod pro daný projekt. V kontextu zaměření koncesního projektu se jedná zejména o: identifikaci jednotlivých rizik a zpracování celého portfolia rizik do přehledného katalogu; návrh na alokaci jednotlivých rizik na smluvní stranu, jenž je schopná je nejefektivněji řídit (dle zásad PPP); určení pravděpodobností výskytu a možné dopady jednotlivých rizik; celkové vyhodnocení rizik v peněžních jednotkách, jež umožňuje srovnání jednotlivých variant řešení; návrh způsobu ovládání rizika. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Možnost volby veřejného zadavatele Veřejný zadavatel má obecně možnost volby při zajištění služby Tradiční forma sérií veřejných zakázek PPP projekt charakteristické specifikací výstupů projektu charakteristické specifikací vstupů projektu VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Kdo vytváří finanční model? Zajištění finančního modelu je na odpovědnosti zadavatele. V současné době je běžnou praxí, že odborný poradce pomáhá zadavateli s vytvořením finančního modelu. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Situace pouze jedné možnost volby veřejného zadavatele Pouze veřejnou zakázkou Pouze formou PPP Investiční náklady < 250 mil. Kč (vysoké transakční náklady) Nutnost urychlení přípravy tendru Strategické a bezpečnostní důvody Nenaplnění dalších typových znaků PPP Agresivní časový harmonogram výstavby Dočasný nedostatek zdrojů VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Výstup modelů Hodnota za peníze Nedostupné Limit finanční dostupnosti Dostupné NPV PSC NPV PPP VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu NPV Net Present Value - The difference between the present value of cash inflows and the present value of cash outflows. NPV is used in capital budgeting to analyze the profitability of an investment or project.  Metoda čisté současné hodnoty (Net Present Value)   Čistá současná hodnota investice (NPV) představuje rozdíl mezi současnou hodnotou očekávaných výnosů (Cash Flow) a náklady na investici.  VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Srovnání profilů peněžních toků zadavatele Náklady zadavatele Náklady zadavatele roky roky Tradiční veřejná zakázka PPP VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Hlavní aktéři a jejich požadavky Mám potřebné rozpočtové zdroje? Mám si půjčit a splácet? Jsem schopen zajistit maximální efektivitu projektu? Je to pro mě finančně zajímavé? Dosahuji požadované výnosnosti vlastního kapitálu? Je veřejný partner spolehlivý? Jsou partneři spolehliví? Jsou splátky zajištěny? Je model dostatečně robustní? VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Generování příjmů Příjmy mohou mít povahu plateb vybíraných od konečných uživatelů (mýtné…) či výnosů z vedlejších komerčních aktivit. Řada projektů nepřináší příjem. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu PPP představuje: vládní politiku, partnerství zřízené mezi soukromým a veřejným sektorem, nabídku služeb – odpovědnost je ve značné časové periodě převedena z veřejného na soukromý sektor. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

PPP není / PPP neměla by být: alternativním finančním mechanizmem pro veřejné utrácení (ale často to tak je), formou privatizace, alternativním zdrojem financování nákladů veřejného sektoru. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Klíčové koncepty v PPP nákupní služby, nikoli nákupy pro uhrazení dluhů, přidaná hodnota za vložené peníze (VFM), management rizik, znalosti a expertizy soukromého firemního sektoru, náklady celého životního cyklu, vyžadované alternativní finanční postupy. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

Klíčové záležitosti potřebné k rozvoji PPP: potřeba lepšího vybavení / infrastruktury, požadavek ve veřejném sektoru služeb, hledání efektivity a kreativity, finanční potřeba, zájem o zavedení soutěže/konkurence. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Filozofie PPP: vládní politika přenechává řešení finančních problémů na bázi finanční provize, a integruje tak soukromé manažerské dovednosti, aby zvýšila výkon, efektivitu a kvalitu, a tak vytěžila nové možnosti. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu PPP VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu PPP VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu PPP klíčové fáze VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu

VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu Závěry k PPP projektům účinná spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem, politická motivace, podporovaná zlepšujícími se veřejnými službami bez pomoci zvyšování daní nebo veřejného zadlužování, veřejný sektor definuje co a soukromý sektor zase jak. VŠFS Správa veřejného majetku Ing. Rudolf F. Heidu