MARKETINGOVÝ MIX
Marketingový mix Soubor nástrojů, kterých může management obce využít k přizpůsobování svého produktu, k jeho ocenění, k přiblížení k segmentům tvořícím jeho uživatele, k jeho propagaci
Marketingový mix obce 4P Lidé Materiální prostředí Procesy Partnerství
Marketingový mix obce Produkt Rozsah Kvalita Image Záruky Cena Úroveň Slevy Efektivnost Nákladů… Místo Umístění Přístupnost Flexibilita Komunikace Reklama Public relations Osobní prodej Prostředí Zařízení Rozmístění Atmosféra Hluk Lidé zaměstnanci zákazníci Vzdělání Chování Výběr kontakty Motivace mezi zákazníky postoje Procesy Politika Postupy Průběh aktivit Partnerství: obyvatelé, neziskový i veřejný sektor
Výrobek Vše, co město nabízí svým obyvatelům, návštěvníkům, podnikům i potenciálním investorům, co slouží k uspokojení jejich potřeb.
Analýza produktu Zkušenost Statutární povinnosti Finanční zdroje Politická situace Očekávání veřejnosti Profesní preference
Odlišnost od ostatních produktů Současné uspokojování kolektivní i individuální potřeby Služby pozitivní, nápravné Některé se musí přijmout, někdy možná volba Společné rysy s ostatními produkty Lze pochopit, poznat potřeby zákazníků Nabídka je možná na různých trzích Zákazníci si mohou zvolit, zda nabídku přijmou
Části produktu obce Veřejné služby Nabídka prostor ve vlastnictví obce Akce organizované obcí Obec jako taková
Veřejné služby Obec je sama vykonává nebo vybírá poskytovatele Prvky Formy úroveň
Prvky Hmotné (sociální pomoc, prostředí….) Nehmotné (chování zaměstnanců, atmosféra)
Forma produktu Prostřednictvím vlastní organizace Prostřednictvím rozpočtových a příspěvkových organizací Prostřednictvím uzavírání smluv se soukromými organizacemi Na základě smlouvy vykonává službu jiná obec
Úroveň produktu Image obecního úřadu Image jednotlivých služeb Image obce jako celku na trhu
Kvalita ve veřejných službách Hodnocení kvality – veřejné průzkumy Ústní i písemné zpětné vazby Jaká kritéria použít? Kdo by se měl zúčastnit hodnocení kvality? Co hodnotit? Jak budou využity výsledky? Kdo by měl provádět hodnocení?
Vývoj produktu Zdroj :politické strany Obsah se nemění, mění se forma (odvoz odpadu –třídění, bytový fond….)
Rozhodování o sortimentu služeb Úroveň potřeb Služby, které obec neposkytuje Úzký okruh zákazníků Poskytování jinými Podpora jiných organizací Většina zákazníků
Cena Mnohé služby – bezplatné Regulace cen Rozhodnutí –krýt náklady, přinášet zisk, politický nebo sociální cíl –politický koncensus Vlastní cenová tvorba značně omezena
Rozhodnutí o ceně Lze identifikovat spotřebitele? Cíl zavedení ceny Schopnost spotřebitele platit Náklady za vybírání poplatků
Distribuce Jakým způsobem se produkt dostane ke konečnému spotřebiteli Přímý distribuční kanál Nepřímý distribuční kanál
Kritéria pro volbu kanálu Výše nákladů Pohodlí pro spotřebitele, příjemce Spolehlivost Dostupnost kvalita
Metody distribuce produktů obce
Čas a vzdálenost Nutno respektovat časový práh přístupu pro všechny uživatele