Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ SKUPINY HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
Tvoření slov Odvozování
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
Tvoření slov – odvozování
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.01 Název pro školu:
4.1 Tvoření slov, stavba slova
Elektronická učebnice - I
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Tvoření slov Odvozování
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Dobešová, V. Fialová: PRŮVODCE.
Tvoření slov a obohacování slovní zásoby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_338_Tvoření slov AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Mgr. Marie Havránková NAUKA O TVOŘENÍ SLOV- odvozování Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_07_NAUKA_O_SLOVNÍ_ZÁSOBĚ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Mgr. Michal Oblouk. TVOŘENÍ TVARŮ PŘÍDAVNÝCH JMEN příponou –NÝ, -NÍ – od podstatných jmen s kořenem končícím souhláskou –N den + ní = denní kámen + ný.
Opakování Nauka o slovní zásobě.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Obohacování slovní zásoby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
KOMPLEXNÍ VĚTNÝ ROZBOR
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_14_Stavba slova
Plural Množné číslo.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_10_SLABIKOTVORNE_R_A_L Název materiálu:
PRESENT CONTINUOS Autorka: Mgr. Bohumila Navrátilová Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Příbor, Dukelská 1346,příspěvková org.
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Slovotvorba Nauka o tvoření slov.
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

V českém jazyce se nová slova tvoří těmito způsoby: - odvozováním - skládáním - zkracováním

Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším způsobem tvoření slov. Slovotvorný základ – je to část slova, kterou mají společnou slovo základové a slovo odvozené. Slovotvorné prostředky - jsou to předpony a přípony. Připojují se k slovotvornému základu a díky nim vzniká nové slovo.

Typy odvozování A) základové slovo + přípona = odvozené slovo dát + va = dávat B) předpona + základové slovo = odvozené slovo vy + malovat = vymalovat C) základové slovo + koncovka = odvozené slovo opravit + a = oprava D) předpona + základové slovo + přípona = odvozené slovo ná + čelo + ník = náčelník E) předpona + základové slovo + koncovka = odvozené slovo ob + oči + í = obočí

Poznámka: Při odvozování slov může dojít ke změnám hlásek ve slovotvorném základu: - krácení nebo dloužení samohlásek (slíbit – slib, hrad – hrádek) - střídání samohlásek (stůl – stolek, dělat – dílo, probíhat – průběh) - vznik nebo zánik samohlásky (zamknout – zamykat, pes – psí) - změny souhlásek (krk – krček, parohy – parůžky, spěch – spěšně)