Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Obecné poučení o literatuře
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KLASICISMUS.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
V.HUGO – CHRÁM MATKY BOŽÍ V PAŘÍŽI
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
ZA, 2. ročník / Literatura 19. století/ Mgr. Veronika Mrkvanová
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Z franc. romantique = jako v románu
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Romantismus.
Český jazyk a literatura
Slovenský romantismus
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Obecné poučení o literatuře
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Romantismus ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
ROMANTISMUS.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Poezie ve světové literatuře
Portréty literárních osobností světové literatury
Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Český jazyk a literatura
Český jazyk a literatura
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
SZŠ a VOŠZ Zlín Karel Jaromír Erben Kytice z pověstí národních Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, K. J. Erben: Kytice,
Český jazyk a literatura
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Vítězslav Hálek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umělecké směry přelomu století Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
 Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací obor: Český jazyk Anotace: Prezentace je určena k výkladu učiva o Karlu Jaromíru.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Jan Neruda - dílo.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Středověká literatura - úvod
ROMANTISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Opakování učiva ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2_42
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Karolina Světlá (1830 – 1899) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
VY_32_INOVACE_59_romantismus Autor projektu: Mgr. Renata Holanová
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
Transkript prezentace:

Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín Romantismus ve světové literatuře Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře Název sady Romantismus ve světové literatuře Předmět Český jazyk a literatura Anotace Výukový materiál seznamuje žáky s uměleckým směrem první poloviny 19. století romantismem. Očekávaný výstup Žáci získají základní informace o základních znacích romantismu, o romantickém hrdinovi a žánrech. Seznámí se s nejvýznamnějšími autory té doby. Autor Mgr. Veronika Mrkvanová veronika.mrkvanova@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list, test Cílová skupina Žáci 2. ročníku SŠ Stupeň a typ vzdělávání střední, humanitní ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře od slova román, romantický původně znamenalo „románový, dobrodružný jako v románě“ umělecký směr první poloviny 19. století projevuje se ve výtvarném umění, hudbě a literatuře staví se proti klasicismu a osvícenství ruší všechny estetické normy (básníkova vůle nad sebou nestrpí žádný zákon) klade důraz na lidskou individualitu, tvůrčí svobodu, city a fantazii člověka základním motivem je rozpor mezi jedincem a společností, mezi jeho sny a skutečnou realitou, nazývaný protikladem srdce a světa - pocit rozervanosti ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře Východiska hledá v: 1. ideální vysněný svět → idealizace minulosti - středověk, exotické země, divoká příroda, svět vlastní fantazie → návrat ke křesťanství - legendy a mystika 2. ve vzpouře proti existujícím pořádkům - revoluční romantismus 3. příklon k národu a k lidu (objevuje krásu lidové slovesnosti), zájem o lidovou tvorbu a národní dějiny ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře Literární druhy a žánry: vznik nových literárních druhů - míšení různých žánrů = próza-poezie, improvizace fragment = záměrně nedokončené dílo groteska = rozpor mezi snem a skutečností lyrickoepické ž. = byronská básnická povídka lyrickodramatické ž. = dramatická báseň hlavní žánr = próza - vkládají se verše, písně, dopisy, deníkové zápisy, používají se kratší prozaické žánry - novela, povídka, arabeska, obrazy ze života atd. využívá se zvukových kvalit jazyka ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře Romantický hrdina je: výjimečný člověk neschopný přizpůsobit se okolní skutečnosti (žebrák, tulák, cikán, loupežník, vrah, kat) utíká před společností, obrací se do vlastního nitra jeho základním pocitem je láska, ale ani v lásce nenachází uspokojení, protože dokáže milovat pouze nešťastně předmětem jeho lásky je vysněný ideál a ne skutečná žena autor se často ztotožňuje s hlavním hrdinou, zachycuje své osobní pocity, jeho přístup ke skutečnosti je subjektivní řešení hledá v úniku do nezkaženého světa minulosti, fantazie, na venkov mezi prostý lid, spjatý s tradicemi a s přírodou Romantická hrdinka je: krásná, naivní, snadno zmanipulovatelná, citlivá, spoutaná konvencemi- proto odmítá vášnivou lásku ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Romantismus ve světové literatuře Romantické scenérie: středověký hrad vězení šibenice mučírna jeskyně temný les jezero noc ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Je dané tvrzení o romantismu pravdivé? Romantismus se do světové literatury dostává ve 2. polovině 19. století. ANO NE Mezi základní pocit romantického hrdiny patří rozervanost. ANO NE Nástup romantismu předznamenává preromantismus. ANO NE Romantismus akceptuje hodnoty osvícenství a klasicismu. ANO NE Autoři svá díla zasazují nejčastěji do městského prostředí. ANO NE Romantický hrdina se často zamiluje do vysněného ideálu ženy. ANO NE Romantickým hrdinou je většinou člověk neschopný přizpůsobit se okolnímu světu. ANO NE ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Osmisměrka: Vyhledej představitele romantimus a postavy z jejich děl G A P U Š K I N B Y R M S E T Č Ý C H V Á D J Ě Í ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

O L G A P U Š K I N B Y R M S E T Č Ý C H V Á D J Ě Í ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Dle charakteristiky poznej literární postavu mladá inteligentní slečna se smyslem pro humor; má chuť se vdávat, ale jen z čisté lásky mladý šlechtic, vzdělaný, znuděný, povrchní, lehkomyslný; navštěvuje společenské akce, má pocit, že je zbytečný, představitel petrohradské mládeže, znuděn krátkými milostnými vztahy, často se zabývá sám sebou romantická, citlivá, upřímná, skromná, důvěřivá, věrná, trpí odmítnutím snílek, básník, žárlivý, výbušný Elizabeth Bennetová Evžen Oněgin Taťána Lenský ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Dle charakteristiky poznej literární postavu ošklivostí budí strach i posměch, je však schopen hlubokých a ušlechtilých citů mladá krásná tulačka, důvěřivá, mravně čistá, schopná vášnivě milovat, přítelkyní je ji koza pomocník Boží, ničema, bídák, pohledný, ale zlý, hrubý bývalý trestanec, starosta městečka, chudý, dobrotivý Quasimodo Esmeralda Frollo Jean Valjan ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová

Seznam použité literatury Prokop, V. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O. K. Soft, 2008. Balajka, B. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1998. ZA, 2. ročník / Literatura 19. století, Romantismus ve světové literatuře, Mgr. Veronika Mrkvanová