Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry Obr. 12: budova Muzea v Hradci Králové Obr. 13: vlastní vila Jana Kotěry na pražských Vinohradech
ESTETIKA ODHALENÉ CIHLY A REŽNÉHO ZDIVA vliv odkazu Jana Kotěry a inspirace holandskou architekturou Obr. 14: vila pro sochaře Bohumila Kafku od Pavla Janáka (1924) Obr. 15: vila pro malíře Václava Špálu od Otakara Novotného (1932)
ESTETIKA ODHALENÉ CIHLY A REŽNÉHO ZDIVA vliv odkazu Jana Kotěry a inspirace holandskou architekturou Obr. 16: Gymnázium J. K. Tyla od Josefa Gočára v Hradci Králové s plastikou Vítěz od sochaře Jana Štursy Obr. 17: Někdejší Koželužská škola od Josefa Gočára v Hradci Králové
LE CORBUSIER a PURISMUS Obr. 18: puristické krematorium v Nymburce od Bedřicha Feursteina z roku 1924 Původem švýcarský architekt, urbanista a malíř. Mnohdy bývá považován za nejvýznamnějšího architekta 20. století Na počátku dvacátých let 20. století byl předním představitelem purismu, tedy architektonického směru, který pracoval se základními geometrickými tvary a dekorativnost zcela odmítal. Ke kráse celkového účinku měla postačit čistota konstrukce, barva a sktruktura stavebního materiálu Říkával, že „dům je stroj na bydlení“, ale také tvrdil, že „stavba se stává architekturou teprve tehdy, když zapůsobí na náš cit“ Jako příkladná ukázka tohoto stylu v české architektuře může posloužit budova krematoria v Nymburce od Bedřicha Feursteina, který tak reagoval na přezdobené pardubické krematorium Pavla Janáka
Karel TEIGE (1900 – 1951) Obr. 19: Karel TEIGE jako typograf, grafická úprava básně Počitadlo od Jaroslava Seiferta (sbírka Na vlnách TSF) Kritik a teoretik umění, výtvarník, publicista, překladatel z francouzštiny, především však iniciátor a organizátor kulturního dění. Vůdčí osobnost uměleckého svazu DEVĚTSIL Podílel se ve 20. letech na vzniku ryze českého směru v poesii, tzv. POETISMUS, ve 30. letech se přiklonil k surrealismu Tvůrce fotokoláží Jako typograf upravil mnoho knih, např. sbírky Jaroslava Seiferta a Vítězslava Nezvala Vedle poesie se teroreticky věnoval výtvarnému umění a avantgardním architektonickým směrům „Život je trpký a ženy drahé.“ (oblíbený citát Karla Teigeho)