Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196 Jméno autora:Mgr. Lenka Rusová Třída/ročník:IV. Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Živočichové - bezobratlí Předmět:Přírodověda Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Zná základní rozdělení bezobratlých živočichů. Umí popsat stavbu těla včely medonosné a zná její význam pro člověka. Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí. Klíčová slova: Bezobratlí, včela medonosná Druh učebního materiálu: Prezentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Rusová
ŽIVOČICHOVÉ BEZOBRATLÍ – VČELA MEDONOSNÁ
BEZOBRATLÍ Nemají kosti ani obratle Žijí ve vodě, na souši i ve vzduchu Oproti obratlovcům jich je mnohem více Nejhojnější jsou v oceánech, kde se vyvinuli první živočichové Měkkýšikroužkovcičlenovci
Měkkýši MLŽI PLŽI perlorodkaperlorodka Perlorodka říční Škeble rybničná Hlemýžď zahradní Plzák lesní
KROUŽKOVCI Žížala obecná Žížala hnojní
ČLENOVCI PAVOUCI KORÝŠI HMYZ (např.brouci, motýli, včely, mouchy, vážky, sarančata..) Sekáč Rak říční Včela medonosná
HMYZ – Včela medonosná žije ve skupině dalších včel (včelstva) Ve včelstvu je 1 matka,několik desítek trubců (samci), několik desítek dělnic Sbírají pyl, ukládají ho do košíčku na zadní páru nohou, vytvářejí vosk – plásty s komůrkami Význam opylování rostlin,tvorba medu,vosku a propolisu Tykadla křídla Končetiny (3 páry) hlava zadeček hruď
buiten.jpg/273px-Margaritifera_margaritifera-buiten.jpg?uselang=cs Zdroje: Anodonta_cygnea_2038.jpg?uselang=cs Weinbergschnecke-Helix-pomatia-front.jpg?uselang=cs Brown_snail_closeup.jpg?uselang=cs Trinkbiene6.JPG?uselang=cs ŠTIKOVÁ,V. Člověk a jeho svět. Přírodověda pro 4. ročník. Brno. Nakladatelství Nová škola, s.r.o ISBN ANDĚRA,M.Encyklopedie naší přírody Fauna. Praha. Nakladatelství Libri, 2003 ISBN [ONLINE] [CIT – 10 – 28] Dostupné pod licencí Commons wikimedia na: