SUCHO A DESERTIFIKACE. Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČINNOST VĚTRU (EOLICKÁ ČINNOST).
Advertisements

POUŠŤ Vyprahlá krajina.
Registrační číslo projektu:
STEPI A LESOSTEPI Obr. 24 Autor: Josef Koumar.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ CZ.1.07/1.1.10/
Pouště Obr. 1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
AFRIKA Geografická poloha.
Víte co je nejchudší část Afriky?
Vertikální členitost Vy_32_inovace_Zeměpis
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Problémy tropických oblastí
POUŠTĚ.
AFRIKA – rostliny a živočichové
Oteplování a vliv na flóru Země
SAHARA a SAHEL.
Biomy - popis.
Kód VM: VY_32_INOVACE_4PRI20 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Miroslav Přichystal Datum:
DEZERTIFIKACE AMVT,1.R ZS, Lišivka.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Čurnová, Hojdarová, Poláková, Robenhauptová
Sahel.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Tropické deštné lesy Tropický deštný les, též tropický deštný prales, je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Obvykle se uvádí jako dolní.
Šířkové pásy tropický pás.
Pouště a polopouště.
Poušť.
Zdeněk Bergman, G Teplice
Registrační číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
POUŠTĚ.
Amerika – Přírodní krajiny
Biosféra.
Obraz působení člověka
Počítačová prezentace
Křížovka - Tropický deštný les
SAHEL IVO CHVÁTAL.
NEJVĚTŠÍ POUŠŤ SVĚTA SAHARA. NEJVĚTŠÍ POUŠŤ SVĚTA SAHARA.
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Pouště a polopouště Hadwiger Jiří, Ngo The Vinh, Čech Jan, Lupač Tomáš, Janda Ondřej.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Pouště TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní obraz.
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
Pouště test k filmu. Poušť Gobi se nachází a) v Chille. b) v Mongolsku. c) v USA. 1.
POUŠTĚ A POLOPOUŠTĚ.
Krajina Co to je krajina?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_ Subtropické pásmo Autor Mgr. Renáta Hořejšková
STEPI.
Saharská Afrika Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_13_Činnost větru
POUŠTĚ VY_32_INOVACE_XVII-C-15.
VY_32_INOVACE_11_Z_HORKÉ POUŠTĚ
VY_32_INOVACE_11_Z4 14. POUŠTĚ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
VY_32_INOVACE_ZE6-19 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Rozšiřování pouští.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
VY_32_INOVACE_
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Environmentální problémy
Přírodní poměry Afriky
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Mgr. Lenka Nováková – 1.ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_10_POUŠTĚ-Z
Sahel – nejchudší část Afriky
Pedosféra = půda na Zemi
Pouště a polopouště.
Sahel – nejchudší část Afriky
Transkript prezentace:

Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“

SUCHO A DESERTIFIKACE

DESERTIFIKACE = vysoušení proces degradace území na pouštní, polopouštní či podobně vypadající oblast → v důsledku různých faktorů, včetně proměnlivosti klimatu a lidských činností.

PŘÍČINY Maximální snaha o využití veškeré úrodné půdy Odlesňování Spásání porostu hospodářskými zvířaty Eroze Klimatické změny

NÁSLEDKY Klesá hladina podzemních vod Ornice se zasoluje, rychleji eroduje Ohrožení rostlinstva a živočichů V celosvětovém měřítku je desertifikací ohroženo živobytí 1 miliardy lidí ve více než 100 zemích.

afrika Šíření pouští má přímou souvislost s chudobou venkovských oblastí trvalým nedostatkem potravin a migrací obyvatel Nejznámějším příkladem desertifikace je oblast Sahel Zahrnuje státy Senegal Gambii Mauritánii Niger Mali Burkinu Čad a zasahuje do Súdánu, Etiopie a Somálska

asie Dochází zde k odstranění rostlinstva z důvodu pastevectví a vysokých nároků na čerpání podzemní vody a k přeměně zemědělské půdy v poušť Státy měnící se na pouště z důvodů srážek (méně než 25cm ročně), nízké vlhkosti a vyšší průměrné teplotě Uzbekistán Turkmenistán Kazachstán

Oblasti pouští Pouště na Zemi zabírají 42 miliónů km2 Tundra zabírá 8 miliónů km2, tj. 5,4% povrchu pevniny a lze ji chápat jako polopoušť Suché oblasti zabírají asi 47 miliónů km2, tj. 35% plochy pevnin. Přes 6 miliónů km2 tvoří plochy extrémně suché, s ročními srážkami menšími než 25 mm a s velmi nízkou, s vysokými teplotami a také s vysokými výkyvy teploty během dne a noci.

Zbytek suchých oblastí dělíme na pásmo aridní a semiaridní. Aridní pásmo tvoří pouštní step. Má rozlohu 33 miliónů km2. Nadměrné spásání trav a vypalování křovin vede k erozi a desertifikaci. Dochází tu i k salinizaci (zasolení půd). Semiaridní oblasti bývají také nadměrně spásány, například kozami. Krmných druhů rostlin pak ubývá a ty jsou vytlačovány druhy nepoživatelnými.

Problém rozšiřování pouští: Afrika Sahara Asie Gobi Namib Syrská poušť Kalahári Velká arabská poušť Arabská poušť Velká solná poušť Nubijská poušť Poušť Lút Arabská poušť Karakum Kyzylkum Thar Taklamakan Austrálie Velká Viktoriina poušť Gibsonova poušť Velká písečná poušť Simpsova poušť Severní Amerika Mohavská poušť Sonorská poušť Velká pánev Bílé písky Chihuahua Jižní Amerika Atakama Peruánská poušť Patagonská poušť

Náprava škod Používání vhodných hospodářských metod Zákaz kácení dříví na otop Osazování dřevinami → Finančně velmi náročná rekultivace krajiny

KONEC PREZENTACE 