Bezpečnostní politika a strategie ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Advertisements

Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
10 let v NATO/20 let transformace ozbrojených sil ČR.
kpt. Ing. Veronika Krausová kpt. Ing. Martina Štěpánková
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Informační technologie pro IZS a krizové řízení
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Pro OS ČR/AČR ? Fabian BAXA CBVSS Univerzity obrany Brno.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Koncepce environmentální bezpečnosti
Nasazení sil a prostředků AČR v zahraničních a pozorovatelských misích v roce 2006.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Veletrh IDET 2007 Motto prezentace: „Armáda České republiky - profesionální, moderní, připravená“ Obsahová náplň prezentace: a) Vycvičenost, odbornost,
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Resort obrany Ideální prostředí pro outsourcing. Objektivní podmínky Profesionalizace armády –Specializace příslušníků ozbrojených sil –Zvýšené nároky.
Armáda České republiky Vypracovala: Lucie Adamčíková Lenka Maléřová.
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
Bezpečnostní politika České republiky JPM264
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Aktuální otázky NATO a nový Strategický koncept Obsah 1.Nový Strategický koncept NATO 2.Kolektivní obrana 3.Spolupráce s Ruskem 4.Zahraniční operace 5.Nejnovější.
Organizace zdravotnické služby v armádě
náčelník Generálního štábu generálporučík Ing. Vlastimil PICEK
Poradenství. Systémová integrace. Outsourcing. Infrastruktura. Technologie serverů. KRIZOVÉ ŘÍZENÍ Celostátní krizové řízení v pojetí Unisys Hradec Králové,
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Společná bezpečnostní a obranná politika EU Tomáš Weiss. 1
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
Regionální politika RP ČR.
Moderní personalistika Úvod
MILNÍKY ČESKÉ BEZPEČNOSTNÍ POLITIKY V LETECH 1990 – 2009
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Druhý dech českého zbrojního průmyslu
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Financování kapitol státního rozpočtu II
NATO Severoatlantick á Aliance (NATO) byla založena 4.dubna 1949 ve Washingtonu na z á kladě Severoatlantick é smlouvy, kterou podepsalo 12 nez á vislých.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Stav akvizičního systému resortu obrany Závěry z interní prověrky akvizic MO ČR Alexandr Vondra
Hospodaření s majetkem státu Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Seminář „Investiční a exportní příležitosti v Litvě, Lotyšsku a Estonsku“ MZV ČR
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Vedoucí oddělení strategie a doktrín CBVSS UO Brno
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Kybernetická obrana české republiky
Obsah Úvod Příklady spolupráce s MO ČR/AČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Armáda, bezpečnost, nová role zbrojního průmyslu
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ekonomika bezpečnosti (obrany)
Vojenství od konce Studené války
Úvod, základní principy a cíle
Bezpečnostní politika ČR
Relevantní legislativa a dokumenty – viz dále
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
HISTORIE OCHRANY OBYVATELSTVA
SEKCE OBRANNÉ POLITIKY A STRATEGIE MINISTERSTVA OBRANY
SEKCE OBRANNÉ POLITIKY A STRATEGIE MINISTERSTVA OBRANY
Severoatlantická aliance
Příprava občanů k obraně státu …
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Bezpečnostní politika a strategie ČR 1989 - 2010 Josef Procházka josef_prochazka@hotmail.com V Praze 8.3.2010

CÍL Vymezit postavení OS v bezpečnostním systému Zhodnotit vývoj OS mezi lety 1989 a 2010 Zhodnotit členství v NATO a EU Nastínit perspektivy vývoje OS v kontextu vývoje v ostatních zemích

OBSAH I. POSTAVENÍ A ÚKOLY OS II. VÝVOJOVÉ ETAPY OS ČR III. ČLENSTVÍ V NATO A EU – PŘÍNOSY IV. PERSPEKTIVY

LITERATURA Kříž, Zdeněk 2002. Civilní řízení a demokratická kontrola ozbrojených sil, In. Vojenské rozhledy, 1/2002. on line text http://www.army.cz/avis/vojenske_rozhledy/2002_1/125.htm Tůma, M. 2006. Relics of Cold War: Defence Transformation in the Czech Republic, SIPRI, 1-49. on-line text http://www.sipri.org/contents/publications/Policypaper14.html Tůma, M., Janošec, J., Procházka, J., 2009. Obranná politika Československé a České republiky (1989 – 2009), Ministerstvo obrany ČR, Praha. CORDESMAN, A.H. 2006. Is Defence Transformation Affordable ?, CSIS, 1-16 http://www.csis.org/component/option,com_csis_pubs/task,view/id,3308/type,1/ MO 2003. Koncepce výstavby profesionální AČR, 3-18. on-line text http://www.army.cz/avis/areport2003/ar24str.pdf Procházka, Josef. 2001. VÝCHODISKA PROFESIONALIZACE OZBROJENÝCH SIL, in. Obrana a Strategie 1/2001, 75-80. on-line text http://www.army.cz/mo/obrana_a_strategie/1-2001cz/prochazka.pdf Černoch, Felix. 2001. PROFESIONALIZACE AČR: PŘÍSTUPY – POJETÍ – ŘEŠENÍ, in. Obrana a Strategie 1/2001, 21-39. on-line text http://www.army.cz/mo/obrana_a_strategie/1-2001cz/cernoch.pdf Transformace MO ČR http://www.army.cz/ JOINT VISION 2010 a 2020 VOJENSKÁ STRATEGIE

OZBROJENÉ SÍLY - charakteristika NÁSTROJ POLITIKY BEZPEČNOST x OBRANA (BEZPEČNOSTNÍ PROSTŘEDÍ) OBRANA TERITORIA x OBRANA ZÁJMŮ (POSLÁNÍ A ÚKOLY) EXISTUJÍCÍ x POTŘEBNÉ SCHOPNOSTI (LIDÉ, HW, SW)

OBRANNÁ POLITIKA - oblasti Personální a sociální politika Obranný výzkum a vývoj Mezinárodní vojenská spolupráce Ekonomické řízení Obranný průmysl Systém mobilizace Ochrana životního prostředí

VÝVOJOVÉ ETAPY - dělení DEMOKRATIZACE INTEGRACE REFORMA – PROFESIONALIZACE TRANSFORMACE – EXPEDIČNÍ SÍLY

VÝVOJOVÉ ETAPY OS DEMOKRATIZACE INTEGRACE REFORMA TRANSFORMACE 1989 PROFESIONALIZACE TRANSFORMACE EXPEDIČNÍ SÍLY 1989 1991 1993 1994 1999 2005 2006 2007

DEMOKRATIZACE 1989-1993 Depolitizace armády – personální změny Civilní řízení a demokratická kontrola OS Odsun sovětských vojsk Nová doktrína – od útočné k obranné strategii Redukce masové armády - početní stavy personálu, zbraní, materiálu a infrastruktury Redislokace Zapojení do operací (Pouštní bouře, Balkán) Rozdělení armády ČSFR (2:1)

TRENDY Bojové tanky Bojové letouny Obrněná vozidla Osoby 1.3.1993 1949   Bojové tanky Bojové letouny Obrněná vozidla Osoby 1.3.1993 1949 285 2788 105 994 1.1.2000 792 110 1211 57 735 1.1.2006 244 (30) 85 640 39 213 1.1.2009 178 (30) 42 490 37 739 Numbers of personnel encompass both military and civilian personnel.

VÝVOJOVÉ ETAPY OS DEMOKRATIZACE INTEGRACE REFORMA TRANSFORMACE 1989 PROFESIONALIZACE TRANSFORMACE EXPEDIČNÍ SÍLY 1989 1991 1993 1994 1999 2005 2006 2007

INTEGRACE 1994-1999 Příprava na integraci do NATO (vstup do NACC, PfP) 1993-1996; stále vysoké stavy armády ale nízké výdaje i zájem politických elit Modernizace (zbytečně nákladná viz. T-72, L-159) 1996-1999; intenzivnější příprava na integraci do NATO a zvýšení zájmu o obranu 1998 Vznik Bezpečnostní rady státu Strategické a koncepční dokumenty (Bezpečnostní a Vojenská strategie ČR - 1999)

VÝVOJOVÉ ETAPY OS DEMOKRATIZACE INTEGRACE REFORMA TRANSFORMACE 1989 PROFESIONALIZACE TRANSFORMACE EXPEDIČNÍ SÍLY 1989 1991 1993 1994 1999 2005 2006 2007

REFORMY 2000 - 2006 Strategická koncepce NATO - 1999 Kosovská krize – nové požadavky na schopnosti (DCI) Strategická revize obrany - 2001 Koncepce výstavby profesionální armády a mobilizace ozbrojených sil - 2002, 2003 (Tvrdík – Kostelka) Začlenění do EU 2004 1.1.2005 plně profesionální armáda

CÍLE Balancování zdrojů a úkolů Malá, moderní, mobilní, mladá armáda Profesionální síly Optimalizace dislokace Interoperabilita Nasaditelnost Optimalizace mobilizace, zásob

PROCES REALIZACE I. FÁZE 2003-2006 (dosažení počátečních operačních schopnosti OS ČR) II.FÁZE 2006-2010 (2012)

REVIZE REFORMY Nesoulad záměrů se zdroji - 2003 (2,2% z HDP nereálných) Redukce struktury sil (ze 3 na 2 brigády) Redukce velitelské struktury (z 5 na 2) Redukce personálu (o 9 000 vojáků a 1 200 civilistů), Optimalizace dislokace Snížení úrovně ambicí (brigáda z 5 000 na 3 000 osob)

ÚSPĚCHY I. FÁZE Vycvičeno a certifikováno brigádní úkolové uskupeníI - 2006 Plná profesionalizace OS - 2005 Vytvoření plánované velitelské struktury a struktury sil – 2004 Operace Specializace Dislokace a modernizace

NEDOSTATKY I. FÁZE Schopnosti neodpovídaly rychlé změně požadavků (Afganistan, Irák), Neefektivní systém velení a řízení Obranné plánování nekonsolidované Zpoždění modernizace a likvidace materiálu Vzdělávání, řízení kariér, hodnocení Neexistence poddůstojnického sboru Struktura personálu, hodností

TRENDY V ROZPOČTU The plans concerning budgets emerged as follows: red line, green line, pink (or purple) line and finally the yellow one. For the years 2009, 2010 and following, the defense budget was originally set at level of 1,39 % of GDP.

VÝVOJOVÉ ETAPY OS DEMOKRATIZACE INTEGRACE REFORMA TRANSFORMACE 1989 PROFESIONALIZACE TRANSFORMACE EXPEDIČNÍ SÍLY 1989 1991 1993 1994 1999 2005 2006 2007

TRANSFORMACE 2007 Rozmezí 2007 - 2018 Nečekané snížení zdrojového rámce od roku 2008 a 2009 Snížení zdrojů má vliv na politicko-vojenské ambice a operace Nutná optimalizace (doporučená NATO) Funkcí rezortu MO Velitelské struktury Struktury sil – důraz na nasaditelnost (50% sil) a omezení záchranných praporů Hodnostní pyramidy Schopnosti – mnohonárodní, NATO a EU; vojenské i civilní Dokončení dislokace Zachování počtů

OPATŘENÍ Audit – optimalizace MO a GŠ, procesy Ženijní záchranná brigáda (1+6) Nasaditelné ženijní prapory Lehké motorizované prapory Zásobovací prapor Zpomalení modernizace Oddálení cílů výstavby sil

PŘÍNOSY NATO A EU Pro ČR: Kolektivní zajištění obrany, bezpečnostní záruky Zájem politiků o problematiku bezpečnosti Průmyslová spolupráce, výzkum a vývoj Pro armádu: Efektivní využití zdrojů – sdílení schopností, společný rozvoj schopností Kultura organizace Plánovitý rozvoj schopností - stabilita

MEZINÁRODNÍ VOJENSKÁ SPOLUPRÁCE Zahraniční operace od roku 1989 (v rámci OSN, NATO, EU, OBSE, ZEU) i koaliční rámec Integrační fáze (1994-1999) - především asistenční programy NATO (NACC, PfP a bilaterální spolupráce) Reformní období - větší důraz na mnohonárodní vojenské jednotky (se SR v KFOR atd.) Poslední období - pohotovostní síly NATO a EU (NRF, EU Battle Group) Regionální vojenská spolupráce v rámci V4 – postupné oslabování a omezená účinnost (viz modernizace Mi-24)

PERSPEKTIVY Současný stav ozbrojených sil (analýza)? Kam směřuje jejich rozvoj (poslání, vize)? Jakým způsobem toho dosáhnout (strategie)? Budoucí bezpečnostní prostředí – úkoly? Budoucí operační prostředí – schopnosti? Zásady výstavby a rozvoje OS?

Bezpečnostní prostředí Příznivé - NATO, EU vztahse sousedy Rozsáhlé vojenské napadení území ČR, NATO a EU je vysoce nepravděpodobná ČESKÁ REPUBLIKA Ochrana bezpečnostních zájmů ČR a spojenců vyžaduje Větší aktuálnost Hrozba bude identifikována s dostatečným předstihem a řešitelná v rámci NATO, EU Regionální konflikty, ZHN a proliferace nosičů balistických raket Rozšíření geografického rozsahu působení zahraniční, bezpečnostní a obranné politiky ČR. Další ohrožení Aktivní řešení krizí ve světě přispívá k udržování mezinárodní bezpečnosti a stability Nekonvenční či nevojenské hrozby – terorismus, přerušení toku strategických surovin, smrtící epidemie a přírodní a průmyslové katastrofy Obrana zájmů ČR proto bude vyžadovat rychlou a pružnou reakci a aktivní zapojování se do mezinárodních vojenských operací OS ČR musí být schopny rychlého nasazení do těchto mnohonárodních operací ve značné vzdálenosti od hranic ČR a v klimaticky i kulturně nezvyklém prostředí.

Politicko – vojenské ambice Obrana území ČR je realizována v rámci NATO. Zapojení ČR do mezinárodních projektů obrany proti nosičům ZHN, zejména proti balistickým raketám. Účast v integrovaném systému protivzdušné obrany NATO (NATINADS ) Přijetí aliančních sil na vlastním území (HNS ) Plnění asistenčních, záchranných a humanitárních úkolů Operace při ohrožení svrchova-nosti ČR a kolektiv-ní obrana podle čl. 5 WS plná účast včetně všeobecné mobilizace Operace kolektivní obrany podle čl. 5 WS, kdy nebude bezpros-tředně ohrožena ČR brigádní úkolové uskupení na bázi brigády středního typu bez rotace Operace CRO mimo čl. 5 WS (operace k udržení a posilování mezinárodní bezpečnosti a stability) brigáda bez rotace prapor s rotací po šesti měsících v rámci nasazení praporního úkolového uskupení-velitelství pro mnohonárodní brigádní úkolové uskupení-jeden rok Stupeň ohrožení rota s rotací po šesti měsících nebo ekvivalentní uskupení letectva po dobu tří měsíců bez rotace uskupeními do výše praporu určenými do pohotovosti v rámci sil rychlé reakce NATO (NRF) nebo EU (BG) v době kdy nebude nasazeno brigádní úkolové uskupení Pravděpodobnost operace 100%

Další schopnosti OS ČR K udržení mezinárodní bezpečnosti a stability - speciální uskupení nebo skupiny odborníků (speciální jednotky a odřady, nebo expertní týmy v oblasti výcviku a poradenství a skupinami vojáků do mezinárodních štábů a pozorovatelských misí. K podpoře civilním orgánům v krizových situacích nevojenského charakteru - vyčlenit mimo území ČR na podporu civilních orgánů a organizací síly a prostředky nebo letecké přepravní kapacity dle okamžitých možností.

Operační prostředí Bojiště - nelinearita, rozptýlenost, dynamika, média, aktéři, kultury Terén - komplexnost, urbanizace, klimatické podmínky Technologie - informace, NEC, přesnost, letalita, ochrana, udržitelnost Protivník – často asymetrický, neidentifikovatelný, odlišná taktika Vlastní síly – mnohonárodní úkolová uskupení, logistika, interoperabilita, kombinace politických, ekonomických a vojenských nástrojů

Zásady výstavby OS Jeden soubor sil a účelnost Vyváženost, univerzálnost Společné působení, modularita, interoperabilita Nasaditelnost Modularita Moderní velení a řízení Koordinace s vnějšími aktéry Mezinárodní spolupráce Spolupráce s průmyslem

ZÁVĚR OS se stejně jako jiné organizace či podnikatelské subjekty se musejí permanentně přizpůsobovat dynamickým změnám prostředí, ve kterém plní své poslání. Úkolům přizpůsobují organizační strukturu, postupy, kulturu, vybavení a personál. DOTAZY, NEJASNOSTI, PŘIPOMÍNKY

Jakými etapami vývoje prošly OS ČR a čím byly charakteristické? NA CO BY JSTE MĚLI BÝT SCHOPNI ODPOVĚDET Jakými etapami vývoje prošly OS ČR a čím byly charakteristické? Jakou roli budou sehrávat a jaké úkoly budou plnit OS ČR v budoucnosti. Jaké budou OS ČR potřebovat schopnosti k jejich realizaci?