Drill vs Tvořivost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Základy sportovního tréninku mládeže
Organizace táborů a soustředění pro žactvo
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
FLORBAL pro trenéry navazuje na seminář „Florbal pro pedagogické pracovníky“ Lektor: Tomáš Hradil.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Senzitivní období Mgr. Václav Kain.
Podstata ofenzivního pojetí herního výkonu
ZMĚNY V SOUTĚŽÍCH PŘÍPRAVEK. Motto:,,Neberme dětem radost ze hry, oni nám to vrátí“ Proč změny v soutěžích přípravek?  zapojení všech hráčů do hry 
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
PŘEDZÁVODNÍ OBDOBÍ KATEGORIE ML. DOROST, ST. DOROST A JUNIOŘI 2011
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Tvořivost ve hře a tréninku
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Předmět: Teorie sportovních her (KUT/SHT)
Herní princip ve sportovní přípravě dětí Licence B
Taktická příprava Michal Lehnert.
Trénink brankáře Jediný specifický post ve fotbale…
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Tréninková jednotka - její tvorba
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Týmový herní výkon (THV)
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Systematika fotbalu.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Taktická příprava Michal Lehnert.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Didaktická technologie
Prezentace pro borce Trenéři: Kulatka, Kain FK Brandýs-Boleslav roč FK Brandýs-Boleslav roč Březen 2010.
Psychologie koučování
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Tvořivost ve hře a tréninku
Didaktické formy tréninkového procesu - TP
ZÁKLADY DIDAKTIKY SPORTOVNÍCH HER OSP
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychologie pro sportovní praxi
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
Bp a Bk 2216 SPORTOVNÍ HRY I. základní výukový předmět pro studenty s tělovýchovným zaměřením se základními pohybovými předpoklady Studenti rozumí sportovní.
Aktuální formy a metody sportovních her
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Aktuální formy a metody sportovních her np1107, nk1107 Mgr. Tomáš Pětivlas, Ph.D.Únor 2011.
Aktuální formy a metody sportovních her
Aktuální formy a metody sportovních her np105, nk105 Mgr. Tomáš Pětivlas PhDÚnor 2007.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Fotbal Doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Šestá lekce – přihrávání a uvolňování bez míče (základy součinnosti v útoku) (90 minut – interpretace.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů.. SPORTOVNÍ TRÉNINK OB21-VVP-HUM-TV-JAN-M-SUPL-002.
Vznik volejbalu * Springfild, stát Massachusetts (USA) * Kanada, Indie, Jižní a Strední Amerika * Japonsko (pan Ohmori) * Čína. V Asii v 16,12,9 hráčích,
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Inteligence,tvořivost, paměť
SPORTOVNÍ HRY I - BASKETBAL
Metodicko – organizační normy
Psychologie koučování
Transkript prezentace:

Drill vs Tvořivost

Cíle z různých hledisek Dobrá organizace tréninku je jen nutný předpoklad Časové přítomnost X budoucnost prožitek , aktuální výkon vztah ke sport a výkon testování Obsahové učení X výchova socializace taktika-technika pravidla, hodnoty schopnosti- dovednosti geny X výchova Zdravotní tělo X duše (psýché) Kalogathia , gnóthi seauton

Herní výkon Druhy herního výkonu: Týmový herní výkon-THV-herní výkon mužstva, úroveň komunikace hráčů, míra spolupráce a kvalita součinnosti hráčů při realizaci herních činností (sledujeme: jak hráči využívají celou hrací plochu, jak dlouho udrží míč pod svoji kontrolou, zda všichni útočí a naopak zda všichni brání, zda ohrozí branku soupeře atd.) Individuální herní výkon-IHV-složky IHV jsou herní dovednosti, pohybové schopnosti, somatické a psychické charakteristiky (sledujeme: pohyb hráče po hřišti, zda a jak dovede přihrát, řešení situací 1:1, jestli čte hru atd.)

Obsah herního výkonu Fáze hry: 1. útočná: mužstvo má míč pod kontrolou 2. obranná: ztráta míče 3. přechodová fáze: z obrany do útoku a naopak Vlastním obsahem fáze hry jsou herní situace (okamžitý stav ve hře, který představuje pro hráče i mužstvo taktickou úlohu různé složitosti) Jsou řešeny: A) Individuálně herními činnostmi jednotlivce HČJ-učením získané herní dovednosti. Rozlišujeme technickou a taktickou stránku HČJ B) Herními kombinacemi-vědomá spolupráce dvou a více hráčů sladěná v prostoře a času C) Systémem hry-způsob organizace hry družstva

Vedení míče a obcházení soupeře HČJ Útočné Výběr místa Přihrávání Zpracování míče Vedení míče a obcházení soupeře Střelba

HČJ Obranné Obsazování hráče s míčem Obsazování hráče bez míče Obsazování prostoru Odebírání míče

Učení se novým pohybovým vzorcům Dovednosti Učení se novým pohybovým vzorcům Schopnosti Rozvíjení daného

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ 1.fáze-seznamovací: seznámení s novými úkoly, novými dovednostmi. Velkou roli hraje názorná ukázka zprostředkovaná trenérem (vlastní ukázka, ukázka demonstrátora). 2.fáze-zdokonalování: mnohonásobné opakování vede k odstranění souhybu a špatných pokusů. Trenér klade důraz na způsob provedení (technickou stránku) a na postupné odstraňování chyb prostřednictvím korekce a včasnou instrukcí. 3.fáze-automatizace: přesné a bezchybné provádění činností v proměnlivých podmínkách. Dochází ke stabilizaci a automatizaci pohybových dovedností. 4.fáze-transfer do utkání: pohybové dovednosti se uplatňují a projevují v nových vyšších kvalitách. Umožňují překvapivé způsoby řešení herních situací ve složitých proměnlivých podmínkách utkání.

Laterita (obounohost): -nově nacvičovanou dovednost osvojovat nejdříve lepší nohou, po jejím zvládnutí na základní úroveň přistoupit na nácvik slabou nohou -u výhradně „jednonohých“ nevézt nácvik výhradně do krajnosti (pohybové, případně psychické poruchy-přecvičovaní leváci) -přibližně do 10 let nechat přirozený vývoj a záměrně neorientovat trénink na zdokonalování slabší nohy

Dokola se opakující činnost se stálými podmínkami Drill Dokola se opakující činnost se stálými podmínkami COERVER Rozvoj techniky…… Až deset tisíc opakování na naučení nového……

Rozhodující faktory Somatotyp Talent Nadání Proces učení

Dokonalé zautomatizování pohybu Výhody Dokonalé zautomatizování pohybu Vysoký počet opakování Práce s detailem Nasazená laťka Vysoký nárůst kvality…

Nevýhody Stává se nudným Potlačena veškerá tvořivost Může se stát stereotipním… Ztráta zájmu o činnost…..

Coerver První věc ve výuce coervera je (vždy tři kroky): 1. Opakování (drill) 2. Zvyšování tlaku soupeře (rychlost) 3. Plný tlak!!!! Hra je na konec….bez stále opakování/drillování dovedností nelze mít kvalitní hru a kvalitní hráče!!! Při učení situací 1v1 nevěnovat se z pozice trenéra oběma složkám (útok/obrana) na jednou. Ale třeba týden útoku, a druhý týden obraně..?! Co se týče koordinace, tak do 12 let koordinace jenom s míčem Techniku běhu do 12 let není potřeba rozvíjet přes pomůcky (žebříky atd.)

Tvořivost Tvořivost neboli kreativita, či invence, je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, sportovní nebo jinou tvůrčí činnost. Ta se projevuje jako vynalézavost, jako vznik něčeho nového, originálního.

Tvořivost hráče - Individuální ovládání míče - Schopnost kombinace-prostorové vidění Trénink těla a tříbení ducha Schopnost vymýšlet technické prvky či kombinace a odvaha přenést je do utkání

Inteligence Druhy inteligence… - pohybová inteligence - herní inteligence

Klíčové schopnosti pro tvořivost Sensitivita –schopnost rozpoznávat problémy, reagovat na možnost zlepšení, neobvykle a nově vnímat. Flexibilita – přesunování pozornosti a měnění způsobů a východisek myšlení. Fluenticita – schopnost vytvořit na podnět množství řešení Originalita – schopnost nalézt nové, či neobvyklé…(redefinice – nejsou časté, ale využitelné) Elaborace – schopnost vypracovat plán , převést nové řešení do praxe

Tvořivost trenéra Polovina úspěchu je v hlavě? Trenér spoluvytváří atmosféru pro tvořivost hráčů navzdory konzervativnímu prostředí. Trenér vytváří situace - didaktické styly Tlak na výsledky není v rozporu s tvořivostí, obé má za cíl zvýšit počet gólů v soupeřově síti Trenér musí neustále stimulovat hráče k tvořivému přístupu rozšiřovat variabilní a účinné modifikace řešení Toje tu

Jak v tréninku…? Promyšlený plán a detaily organizace X reakce na skutečnost Skupinový trénink – nebezpečí vytváření VIP skupin Standardní situace je také hra – časové zařazení Pestrost - styly vedení Obměňování detailů – (např. druh podnětu…) Stálé hledání míry mezi učením nového a zpevňováním naučeného “ Opakování je matka moudrosti, ale všichni chtějí dceru“

Děti si potřebují hrát !!! Tvořivost trenéra (dětí) není nadstandard ale vrchol Trenérova nálada přechází na děti Dlouhodobé vstřícné a radostné naladění vyvolává těšení se na trénink Děti – lidé chtějí být chváleni 3/1 Nasazená laťka Rozumět jejich jazyku

Co pomáhá… Využívání pomůcek: - technické pomůcky - literatura - příroda Kombinace různých pohybových aktivit a a sportů Využití znalostí o dětech - věk - naladění - povaha - prostředí - rodinné prostředí - aktuální situace - psychický stav či nálada - jejich motivace

Jak přenést tvořivost z tréninku do utkání? Postupné kroky k cíli a jejich evidence Dramaturgie a režie

Inspirativní literatura Kirchner, Hnízdil, Louka - Kondiční hry a cvičení v přírodě/Grada Neuman - Dobrodružné hry a cvičení v přírodě/Portál Neuman - Dobrodružné hry v tělocvičně/Portál Perič - Hry ve sportovní přípravě dětí/Grada Perič - Sportovní příprava dětí/Grada Zapletal - Velká encyklopedie her- hry přírodě/Olympia Berousek - Rádce provozovatele a vedoucího dětského tábora/Sondy Brtník - Hry na sněhu i bez něj/Portál Kos - Zábavná cvičení/Olympia Tůma, Tkadlec - Hry s míčem pro děti/Grada Fajfer -Trenér fotbalu mládeže (6-15)……..(16-19)??? /ČMFS/Olympia Votík - fotbalová cvičení a hry/Grada Brůna - Fotbalová školička/ Grada/ČMFS Jelínek - Skrytá cesta k vítězství, Poznej sám sebe/…Eminent Rainer Martens - Úspěšný trenér/ Grada www.hra.cz , www.sportpsy.cz , www.worldsoccerbank.com , www.drillbook.net , www.trenink.com , www.tactfoot.com , www.easysport.com

děkuji za pozornost Stanislav Duben standa.fotbal@email.cz 728 517 829