Přednáška 5 Intuitivní (sémantické) dokazování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Predikátová logika 1. řádu
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Marie Duží Úvod do logiky Marie Duží Úvod do logiky.
Aristotelova logika Přednáška 7.
Rezoluční metoda (pokračování, příklady)
Subjekt-predikátová tvrzení Kvantifikátor + subjekt + spojka + predikát Každá (některá) kočka je (není) savec. podle kvantity: obecné a částečné, neurčité.
Úvod do Teorie množin.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Church-Turingova teze Univerzální Turingův stroj Diagonalizace
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Aristotelés – část druhá
Přednáška 2: Formalizace v jazyce logiky.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Úvod do databázových systémů
Predikátová logika.
Predikátová logika.
Výroková logika (analytické myšlení, úsudky)
Matematická logika Michal Sihelský T4.C. Matematická logika Vznikla v 19. století Zakladatelem byl anglický matematik G. Boole ( ) prosadil algebraické.
Úvod do teoretické informatiky 1 Přednáška 3: rozhodování o platnosti úsudku Marie Duží
V matematice existují i seskupení objektů, které nejsou množinami.
Logika a log. programování Aristotelova logika (přednáška 6,7)
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Výroková logika.
Užití Vennových diagramů ve slovních úlohách
Marie Duží Logika v praxi Marie Duží 1.
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Definice, věta, důkaz.
Obecná rezoluční metoda v predikátové logice
Predikátová logika, sylogismy
Zpracování neurčitosti Fuzzy přístupy RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Úvod do logiky 5. přednáška
Množiny.
Mlhavost Fuzzy logika, fuzzy množiny, fuzzy čísla
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Rezoluční metoda 3. přednáška
Výroková logika.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
Úvod do logiky 1 Matematická logika, Matematické základy Informatiky (úvod) Marie Duží
8. Složené výroky - implikace (výklad)
Dějiny logiky I. přednáška č. 2
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Rezoluční metoda ve výrokové logice Marie Duží. Matematická logika2 Rezoluční metoda ve výrokové logice Sémantické tablo není výhodné z praktických důvodů.
Úvod do databázových systémů
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Přednáška 2: Normální formy, úsudky.
Logické principy QCA Karel Kouba.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Definiční obor a obor hodnot
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Dějiny logiky I. přednáška č. 2
Matematická logika 5. přednáška
Predikátová logika (1. řádu).
Matematická logika 5. přednáška
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Téma 5: Kategorický sylogizmus
Sémantika PL1 Interpretace, modely
Predikátová logika.
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Přednáška 5 Intuitivní (sémantické) dokazování Logika v praxi Přednáška 5 Intuitivní (sémantické) dokazování

Výroková logika Je rozhodnutelná, tj. o každé formuli v konečném počtu kroků rozhodneme, zda je tautologie, kontradikce nebo splnitelná Vše lze rozhodnout tabulkou (ale – NP úplný problém SAT, Cook-Levin teorém 1971) Další možnosti: sporem, Quineova metoda, atd.

Predikátová logika 1. řádu Formule mají nekonečně mnoho modelů, nemůžeme udělat tabulku Problém logické pravdivosti je v PL1 nerozhodnutelný: neexistuje algoritmus, který by pro každou vstupní formuli f po konečném počtu kroků odpověděl Ano/Ne na otázku, zda je f logicky pravdivá Pouze parciálně rozhodnutelná: pokud formule f je logicky pravdivá, pak algoritmus odpoví Ano, jinak může cyklovat a odpověď nevydá

Příklad (výroková logika) [(p  q)  r]  s, s, q |= p  r |= {([(p  q)  r]  s)  s  q}  (p  r) Úvahou: předpokládejme, že jsou všechny předpoklady pravdivé, a zkoumejme, zda taková situace zaručuje pravdivost závěru je-li s = 1, pak s = 0, tedy [(p  q)  r] = 0, tj. (p  q) = 0 a r = 0. Jelikož dle předpokladu je q = 1, musí být p = 0. Tedy p  r = 1. Sporem: předpokládejme, že existuje ohodnocení takové, ve kterém jsou všechny předpoklady pravdivé a závěr je nepravdivý. Tedy p  r = 0, tj. p  r = 1.

Důkaz ve VL sporem Sporem: k předpokladům přidáme negovaný závěr (p r)  (p  r) a předpokládáme, že vše 1 [(p  q)  r]  s, s, q, p  r 1 1 0 1 1 0 0 0 1 p  r = 0 spor

Příklady predikátová logika Marie má ráda pouze vítěze Karel je vítěz -------------------------------------- neplatný  Marie má ráda Karla x [R(m,x)  V(x)], V(k)  R(m,k) ? RU  U  U: {… <Marie, i1>, <Marie, i2>, …, <Marie, in> …} VU  U: {…i1, i2, …, Karel,…, in…} Dvojice <Marie, Karel> nemusí být prvkem RU, pravdivost předpokladů to nezaručuje. Být vítězem je zde pouze nutná podmínka pro to, aby Marie měla někoho ráda, ale není dostatečná.

Příklady predikátová logika Marie má ráda pouze vítěze Karel není vítěz ------------------------------------- platný  Marie nemá ráda Karla x [R(m,x)  V(x)], V(k)  R(m,k) ? RU  U  U: {…<Marie, i1>, <Marie, i2>, <Marie, Karel>, …, <Marie, in> …} VU  U: {…i1, i2, …, Karel, Karel,…, in…} Kdyby Marie měla ráda Karla, tak by dvojice <Marie, Karel> byla prvkem RU. Pak by musel být (dle první premisy) Karel prvkem VU, ale to není možné dle druhé premisy. Pravdivost předpokladů zaručuje pravdivost závěru.

Příklady predikátová logika Kdo zná Marii a Karla, ten Marii lituje. x [(Z(x,m)  Z(x,k))  L(x,m)] Někteří nelitují Marii, ačkoliv ji znají. x [L(x,m)  Z(x,m)] |= Někdo zná Marii, ale ne Karla. x [Z(x,m)  Z(x,k)] Nyní dokážeme platnost sporem: předpokládejme, že všichni, kdo jsou ve vztahu Z k m (tedy i prvek ), jsou také v Z ke k (negace závěru): x [Z(x,m)  Z(x,k)]  x [Z(x,m)  Z(x,k)]  x [Z(x,m)  Z(x,k)] ZU = {…, i1,m,  i1,k, i2,m, i2,k,…,,m, ,k, … } 1.p. 2.p. 1.p. LU = {…, i1,m, ..., i2,m,…................, ,m, ,m, … } spor

Predikáty s aritou 1 S A E C D G B F P M H A: S \ (P  M) = (S\P)  (S\M) S(x)  (P(x)  M(x))  S(x)  P(x)  M(x) B: P \ (S  M) = (P\S)  (P\M) P(x)  (S(x)  M(x))  P(x)  S(x)  M(x) C: (S  P) \ M S(x)  P(x)  M(x) D: S  P  M S(x)  P(x)  M(x) E: (S  M) \ P S(x)  M(x)  P(x) F: (P  M) \ S P(x)  M(x)  S(x) G: M\(PS) = (M\P)  (M\S) M(x)  (P(x)  S(x))  M(x)  P(x)  S(x) H: U \ (S  P  M) = (U \ S  U \ P  U \ M) (S(x)  P(x)  M(x))  S(x)  P(x)  M(x) S A E C D G B F P M H 9

Aristoteles (a Platon) 384 – 322 Mine is the first step and therefore a small one, though worked out with much thought and hard labour. You, my readers or hearers of my lectures, if you think I have done as much as can fairly be expected of an initial start. . . will acknowledge what I have achieved and will pardon what I have left for others to accomplish.

Aristotelova logika Řecký filosof a zakladatel logiky Aristoteles zkoumal před více než 2000 lety tzv. Subjekt – Predikátové výroky a úsudky z nich vytvořené: Všechna S jsou P SaP affirmo Žádné S není P SeP nego Některá S jsou P SiP affirmo Některá S nejsou P SoP nego Všechny pojmy S, P jsou zde vždy neprázdné Z dnešního pohledu jde o fragment predikátové logiky Výrokovou logiku zkoumali v té době stoici, kteří rovněž postihli základy predikátové logiky.

Aristotelova logika: log. čtverec kladné záporné obecné SaP SeP částečné SiP SoP SaP  SoP, SeP  SiP kontradiktorické SaP |= SeP, SeP |= SaP kontrární SiP |= SoP, SoP |= SiP subkontrární SaP |= SiP, SeP |= Sop, subalterní: SiP |= SaP, SoP |= SeP neboli podřízené

Aristotelovy sylogismy Jednoduché úsudky tvořené kombinacemi tří predikátů S, P, M, kde M je zprostředkující predikát, který se v závěru neopakuje, závěr je vždy tvaru S-P I. M-P II. P-M III. M-P IV. P-M S-M S-M M-S M-S Správné módy jsou: I. aaa, eae, aii, eio (barbara, celarent, darii, ferio) II. aoo, aee, eae, eio (baroco, camestres, cesare, festino) III. oao, aai, aii, iai, eao, eio (bocardo, darapti, datisi, disamis, felapton, ferison) IV.aai, aee, iai, eao, eio (bamalip, calemes, dimatis, fesapo, fresison) Neučíme se pochopitelně nazpaměť správné módy, ale odvodíme si platnost úsudku metodou Vennových diagramů.

Aristotelova logika: sylogismy Ověříme na základě množinových úvah pomocí Vennových diagramů: Obory pravdivosti predikátů S, P, M zakreslíme jako (vzájemně se protínající) kroužky. Poté znázorníme situaci, kdy jsou premisy pravdivé, tj. Vyšrafujeme plochy, které odpovídají prázdným třídám objektů (všeobecné předpoklady) Označíme křížkem plochy, které jsou jistě neprázdné (existenční předpoklady); křížek přitom klademe jen tehdy, když neexistuje jiná plocha, ”kam by mohl přijít” Nakonec ověříme, zda vzniklá situace znázorňuje pravdivost závěru.

John Venn 1834 - 1923 Cambridge

Sylogismy a Vennovy diagramy Všechny rodinné domy jsou x [R(x)  S(x)] soukromým vlastnictvím Některé nemovitosti jsou rodinné domy x [N(x)  R(x)] Některé nemovitosti jsou x [N(x)  S(x)] soukromým vlastnictvím R S N Dle 1. premisy je prázdná množina R / S Dle druhé premisy je neprázdný průnik R a N – uděláme křížek Důležité je pořadí: nejdřív vyškrtáme prázdné plochy, pak klademe křížek

Sylogismy a Vennovy diagramy Všechny rodinné domy jsou x [R(x)  S(x)] soukromým vlastnictvím Některé nemovitosti jsou rodinné domy x [N(x)  R(x)] Některé nemovitosti jsou x [N(x)  S(x)] soukromým vlastnictvím R S N Dle 1. premisy je prázdná množina R / S Dle druhé premisy je neprázdný průnik R a N – uděláme křížek Ověříme pravdivost závěru: průnik ploch N a S musí být neprázdný. Úsudek je platný

Sylogismy a Vennovy diagramy Všichni jezevci jsou sběratelé umění x [J(x)  S(x)] Někteří sběratelé umění žijí v norách x [S(x)  N(x)] Někteří jezevci žijí v norách x [J(x)  N(x)] J S Jak však znázorníme pravdivost 2. premisy? Průnik S a N je neprázdný, ale nevíme, kam dát křížek! N ? ? Dle 1. premisy neexistuje jezevec, který není sběratel - šrafujeme Úsudek je neplatný

Sylogismy – ověření platnosti Někteří politici jsou moudří lidé x [Pl(x)  M(x)] Nikdo, kdo je moudrý, není pyšný x [M(x)  Ps(x)] Někteří politici nejsou pyšní x [Pl(x)  Ps(x)] Nejdříve vyhodnotíme všeobecnou premisu 2 ! M Ps Pl Dle 1. premisy je neprázdný průnik M a Pl: uděláme křížek Neexistuje žádné M, které by bylo Ps: škrtáme průnik M a Ps Vyhodnotíme závěr: průnik Pl a komplementu Ps musí být neprázdný: pravdivost zaručena, úsudek je platný

Sylogismy – ověření platnosti Všechna auta jsou dopravní prostředky x [A(x)  D(x)] Všechna auta mají volant x [A(x)  V(x)] Některé dopravní prostředky mají volant x [D(x)  V(x)] A D Dle 2. premisy je plocha A podmnožinou plochy V: šrafujeme V 1. Premisa - Plocha A musí být podmnožinou plochy D: šrafujeme Vyhodnotíme závěr: pravdivost není zaručena, křížek v průniku D a V není! Úsudek je neplatný

Všeobecné premisy ne |= existence Všechny skleněné hory jsou skleněné Všechny skleněné hory jsou hory | Některé hory jsou skleněné Příklad Bertranda Russella (1872-1970) Úsudek je neplatný

Sylogismy – ověření platnosti Všechna auta jsou dopravní prostředky x [A(x)  D(x)] Všechna auta mají volant x [A(x)  V(x)] Existují auta (implicitní předpoklad) x A(x) Některé dopravní prostředky mají volant x [D(x)  V(x)] A D Dle 2. premisy je plocha A podmnožinou plochy V: šrafujeme V 1. Premisa - Plocha A musí být podmnožinou plochy D: šrafujeme Dle 3. premisy uděláme křížek na plochu A Vyhodnotíme závěr: pravdivost je zaručena, křížek v průniku D a V je, úsudek je platný

Širší použití, nejen na sylogismy P1: Všichni státníci jsou politici x [S(x)  P(x)] P2: Někteří státníci jsou inteligentní x [S(x)  I(x)] P3: Někteří politici nejsou státníci x [P(x)  S(x)] Z1: ? Někteří politici nejsou inteligentní x [P(x)  I(x)] ? Z2: ? Někteří politici jsou inteligentní x [P(x)  I(x)] ? S P P1: šrafujeme S / P I P2: klademe křížek na průnik ploch S a I Z1: nevyplývá, křížek není P3: nemůžeme udělat křížek, nevíme na kterou plochu Z2: vyplývá, křížek je

3. premisa zaručuje neprázdnost množiny P, tedy (děláme křížek) Vennovy diagramy p1: Všichni zahradníci jsou zruční. x [P(x)  Q(x)] p2: Každý, kdo je zručný, je inteligentní. x [Q(x)  R(x)] (p3: Existuje aspoň jeden zahradník.) x P(x) ) --------------------------------------------------- ---------------------- z: Někteří zahradníci jsou inteligentní. x [P(x)  R(x)] P Q R 1. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině P a nebyl v množině Q (De Morgan) – tedy šrafujeme 2. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině Q a nebyl v množině R (De Morgan) – tedy šrafujeme 3. premisa zaručuje neprázdnost množiny P, tedy (děláme křížek)

Nyní otestujeme, zda křížek v diagramu odpovídá našemu závěru. Vennovy diagramy p1: Všichni zahradníci jsou zruční. x [P(x)  Q(x)] p2: Každý, kdo je zručný, je inteligentní. x [Q(x)  R(x)] (p3: Existuje aspoň jeden zahradník. x P(x) ) --------------------------------------------------- ---------------------- z: Někteří zahradníci jsou inteligentní. x [P(x)  R(x)] P Q R Křížek v diagramu, opravdu náleží průniku množin P a R, tedy odpovídá našemu závěru, proto je úsudek PLATNÝ. Nyní otestujeme, zda křížek v diagramu odpovídá našemu závěru.

Vennovy diagramy p1: Všichni studenti umějí logicky myslet. x [S(x)  M(x)] p2: Pouze koumáci umějí logicky myslet. x [M(x)  K(x)] --------------------------------------------------- ---------------------- z: Všichni studenti jsou koumáci. x [S(x)  K(x)] S M K 1. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině S a nebyl v množině M (De morgan) – tedy šrafujeme 2. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině M a nebyl v množině K (M je podmnožinou K) – tedy šrafujeme

Nyní otestujeme, zda nevyšrafované oblasti vystihují náš závěr. Vennovy diagramy p1: Všichni studenti umějí logicky myslet. x [S(x)  M(x)] p2: Pouze koumáci umějí logicky myslet. x [M(x)  K(x)] --------------------------------------------------- ---------------------- z: Všichni studenti jsou koumáci. x [S(x)  K(x)] S M K Závěr říká, že všechny prvky ležící v množině S leží taktéž v množině K. To opravdu podle diagramu platí, tedy úsudek je PLATNÝ. Nyní otestujeme, zda nevyšrafované oblasti vystihují náš závěr.

Vennovy diagramy p1: Všichni studenti logiky se učí logicky myslet. x [P(x)  Q(x)] p2: Kdo se učí logicky myslet, ten se neztratí. x [Q(x)  R(x)] --------------------------------------------------- ---------------------- z: Někteří studenti logiky se neztratí. x [P(x)  R(x)] P Q R 1. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině P a nebyl v množině Q (De Morgan) – tedy šrafujeme 2. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v množině Q a nebyl v množině R (De morgan) – tedy šrafujeme

Nyní otestujeme, zda je opravdu úsudek platný či Vennovy diagramy p1: Všichni studenti logiky se učí logicky myslet. x [P(x)  Q(x)] p2: Kdo se učí logicky myslet, ten se neztratí. x [Q(x)  R(x)] --------------------------------------------------- ---------------------- z: Někteří studenti logiky se neztratí. x [P(x)  R(x)] Poznámka: V tradiční Aristotelově logice je tento úsudek považován za platný. Avšak, ze všeobecných premis nemůžeme usuzovat na existenci! Nezapomeňte však, že dle Aristotela jsou zde všechny pojmy neprázdné. P Q R ! Závěr říká, že existuje prvek v průniku množin P a R. Diagram ale toto nepotvrzuje (není křížek), proto úsudek je NEPLATNÝ. Nyní otestujeme, zda je opravdu úsudek platný či nikoliv.

Vennovy diagramy p1: Všichni studenti logiky se učí logicky myslet. x [P(x)  Q(x)] p2: Kdo se učí logicky myslet, ten se neztratí. x [Q(x)  R(x)] Existují studenti logiky (implicitní předpoklad) x P(x) --------------------------------------------------- ---------------------- z: Někteří studenti logiky se neztratí. x [P(x)  R(x)] Poznámka: dle Aristotela jsou zde všechny pojmy neprázdné. Přidáme-li implicitní předpoklad, že existují studenti logiky, je úsudek platný. P Q R Závěr říká, že existuje prvek v průniku množin P a R. Diagram toto nyní potvrzuje (je křížek), proto úsudek je PLATNÝ. Nyní můžeme na plochu odpovídající průniku P a R dát křížek – je neprázdná

Vennovy diagramy a sylogismy p1: Žádný pták není savec x [P(x)  S(x)] p2: Někteří ptáci jsou běžci x [P(x)  B(x)] ----------------------------------- ---------------------- z: Někteří běžci nejsou savci x [B(x)  S(x)] P S 1. premisa říká, že neexistuje prvek, který by byl v průniku množin P a S – tedy šrafujeme 2. premisa říká, že průnik P a B je neprázdný – klademe křížek B Ověříme závěr: průnik P a komplementu S je neprázdný, úsudek je platný

Vennovy diagramy p1: Někteří vládci jsou krutí. x [V(x)  K(x)] p2: Žádný dobrý hospodář není krutý. x [H(x)  K(x)] --------------------------------------------------- ---------------------- z: Některá vládci nejsou dobří hospodáři. x [V(x)  H(x)] H K Pak dle 1. premisy klademe křížek na průnik V a K Nejprve 2. premisa: šrafujeme průnik H a K V Nyní testujeme závěr: průnik V a komplementu H je neprázdný. Úsudek je platný