Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Obvodové – periferní nervy
11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Obvodová NS.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava Strunatců
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Obvodová nervová soustava
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nervová soustava NOSITELÉ SIGNÁLŮ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kate ř ina Č ermáková Datum: Cílový ro č ník: 8.
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Trávící soustava - úvod
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Pohlavní soustava - muž
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Centrální nervový systém
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Nervová soustava.
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Nervová soustava l Autor : Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Obvodová nervová soustava
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
MOZEK I VY_32_INOVACE_ března 2014
VY_32_INOVACE_15_28_Smysly
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Čtyřsměrka – příbuzenské vztahy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SLUCH ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_16_28_Sluch.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
VY_32_INOVACE_12_28_Nervová soustava
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 Obvodové nervy Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: 20. 4. 2013 Cílový ročník: 8. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Orgánové soustavy Téma: Obvodové nervy Metodický list/anotace: Práce seznamuje s činností obvodového nervstva a jeho rozdělením Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žáci umějí popsat obvodové nervstvo a rozdělit do skupin Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 13 – 14 let

Typy nervových vláken Všechna nervová vlákna se dělí ne 2 základní skupiny: 1. Dostředivá (senzorická) – vedou vzruchy z receptorů do centrální nervové soustavy (mozek, mícha) 2. Odstředivá – (motorická) vedou signály z centrální nervové soustavy k výkonným orgánům (např. sval)

Mozek - opakování Koncový mozek Střední mozek Mezimozek Mozeček Varolův most Prodloužená mícha

Známe nervy: Míšní Hlavové Autonomní - útrobní

Hlavové nervy Je jich 12 párů, vystupují z mozku Čichový nerv Zrakový nerv Okyhybný nerv Okohybný nerv I. II. III., IV., VI.

VIII. Sluchově – rovnovážný nerv V. Trojklanný nerv VI. Okohybný nerv VII. Lícní nerv VIII. Sluchově – rovnovážný nerv VII. V. VIII.

IX. Jazykohltanový nerv X. Bloudivý nerv XI. Přídatný nerv XII. Podjazykový nerv IX. X. XI. XII.

Míšní nervy 31 párů Do zadních kořenů míšních vstupují dostředivé nervové vlákna Z předních kořenů míšních vystupují odstředivá vlákna

Autonomní nervy (útrobní) Řídí činnost vnitřních orgánů Ovlivňují činnost srdce, dýchání a činnost žláz s vnitřní sekrecí Dva typy: Sympatikus – podporuje činnost (např. zvyšuje tepovou frekvenci) Parasympatikus – má obecně tlumivý účinek (např. snižuje tepovou frekvenci)

Opakování - křížovka                                                                                                                                                                      

Legenda 1. Kterými kořeny vystupují odstředivé nervy? 2. Které útrobní nervy mají aktivující účinek? 3. Který nerv je X. , zasahuje po celém těle 4. Zápoj = Které útrobní nervy mají tlumící účinek Nervová vlákna vedoucí OD mozku a míchy Jiný název pro útrobní nervy Nervová vlákna vedoucí DO mozku a míchy Parasymaptikus ……………… činnost Kterých nervů je 12 párů?

Správné řešení Přední Parasympatikus Bloudivý Synapse Sympatikus Odstředivá Autonomní Dostředivá Tlumí Mozkové Tajenka: Priessnitz – najdi kdo to byl???

POUŽITÉ ZDROJE Vaněčková, I., et al. Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-428-7 Obrázky - vlastní tvorba