Vznik Československa a jeho vývoj (1918 – 1929) Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1
Anotace: seznámení s právním a politickým uspořádáním v Československu, hospodářským vývojem, kulturou a vzděláním Autor: Mgr. Marie Toncrová Jazyk: čeština Datum vytvoření: říjen 2013 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: dějepis Tematický okruh: Moderní doba Téma: Vznik Československa a jeho vývoj (1918 – 1929) Očekávaný výstup: zhodnotí postavení Československa v Evropských souvislostech a jeho vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: ústava, volby, měnová reforma, poetismus, avantgarda Druh učebního materiálu: pracovní list Druh interaktivity: výklad, opakování Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 14 – 15 let, IX. třída
Vznik Československa zahraniční odboj – emigrace T. G. Masaryk, E. Beneš, M. R. Štefánik Mafie – tajná odbojová organizace požadavek československé samostatnosti, myšlenka společného státu Národní výbory – řídí politiku země 14. říjen 1918 – generální stávka 28. říjen 1918 – vyhlášena československá samostatnost
„Mužové 28. října“ Alois Rašín Antonín Švehla František Soukup Jiří Stříbrný Vavro Šrobár
1920 - 1921 Ústava Československé republiky – potvrzuje rovnost občanů před zákonem první parlamentní volby – Tusarova vláda 1921 - vznik Komunistické strany Československa
Hospodářský a sociální vývoj přechod k mírovému životu obnova probíhá zvolna a nesnadně rozdílná úroveň jednotlivých částí ČSR odchod lidí za prací do zahraničí - USA chybí domácí inteligence – Slovensko zákon o sociálním pojištění – 1924 nevyřešené otázky ve vztahu státu a katolické církve měnová reforma 1919
Kultura a vzdělání po r.1918 stát kulturu velkoryse podporuje 1923 rozhlas výrazně se zvýšil počet novin a časopisů filmová tvorba divadlo - Spejbl a Hurvínek (Josef Skupa)
Rozvoj školství problémy Slovensko a Podkarpatská Rus 1919 univerzita v Bratislavě 1920 Slovenské národní divadlo 1919 univerzita v Brně staví se školní budovy (města, obce) roste počet středoškoláků a vysokoškoláků vznik nových vědeckých a kulturních institucí (orientalistika, historie..)
Kultura literatura (A. Jirásek, A. Sova, V. Dyk, O. Březina…) J. Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka avantgardní umění – různé směry mladého umění Devětsil – umělecký svaz 1920 (V. Vančura) poetismus – odráží naději v budoucnost hudba – L. Janáček, J. Suk, J. B. Foerster malířství – Max Švabinský sochařství – J. V. Myslbek
Technika a kultura význam prostředků hromadného působení noviny, časopisy 1923 rozhlas filmová tvorba elektrické světlo zábava a sport – tělesná zdatnost tramping – nebojácnost, poctivost
České výrobky umělecké řemeslo vysoká řemeslná a estetická úroveň skláři, šperkaři, umělečtí kováři, truhláři, krajkáři, modistky bytové zařízení, prvky lidového umění ocenění na světových výstavách (Paříž..)
Test 1. Vyjmenuj alespoň tři výrobky, které proslavily ČSR ve světě. 2. Co je měnová reforma? 3. Jak se jmenuje nejvýznamnější meziválečný podnikatel, který založil továrnu ve Zlíně? 4. Kdo napsal Osudy dobrého vojáka Švejka a jaké události jsou zde popsány? 5. Kdo byl Josef Skupa? 6. Co je tramping? 7. Jak rozumíš pojmu avantgardní umění? 8. Jak se jmenuje naše pražská univerzita a kdy byla založena? 9. Ve kterých dalších městech vznikly univerzity? 10. Vyjmenuj alespoň tři „muže 28. října“.