Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.1 Elektrický odpor – proud a měření v paralelním zapojení spotřebičů Paralelní zapojení – větvený obvod Jedná se o zapojení elektrického obvodu ze zdroje napětí, spínače, rezistorů o odporech R1, R2 spojených vedle sebe. Vytváří se tak paralelní obvod obsahující uzly, ve kterých se vodiče větví. Autor: Markéta Bauerová
𝟏 𝑹 = 𝟏 𝑹𝟏 + 𝟏 𝑹𝟐 33.2 Co už víš? Ž1 R1 R2 Ž2 U Výsledný odpor Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.2 Co už víš? Výsledný odpor Pro výsledný odpor R rezistorů o odporech R1, R2 spojených vedle sebe platí: 𝟏 𝑹 = 𝟏 𝑹𝟏 + 𝟏 𝑹𝟐 R1 R2 Ž1 Ž2 U
33.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Proud v nerozvětvené části Proud v nerozvětvené části se rovná součtu proudů ve větvích: (podle počtu větví) I = I1 + I2 I = I1 + I2 + I3
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.4 Co si řekneme nového? Proudy ve větvích Proudy ve větvích se rozdělí v obráceném poměru než odpory rezistorů: I1 : I2 = R2 : R1 I1 : I2 : I3 = R3 : R2 : R1
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.6 Něco navíc pro šikovné Zakresli schéma el. obvodu, ve kterém je zapojen : zdroj, žárovka, spínač, reostat. Máš dva vodiče - železný a hliníkový. Oba dva mají stejnou délku i průřez, který má větší odpor? Měděný vodič a hliníkový vodič mají stejnou délku, můžou mít v tomto případě i stejný odpor? Svou odpověď vysvětli. K dispozici máš tři vodiče: měděný, hliníkový, železný. Který z těchto vodičů si vezmeš jako spojovací? Svou odpověď zdůvodni.
Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.5 Procvičení a příklady Dva rezistory o odporech R1 = 10Ω a R2 = 15Ω jsou v elektrickém obvodu spojeny vedle sebe. Mezi svorkami každého z rezistorů je napětí U = 6V. Urči jejich výsledný odpor. Porovnej poměr odporů R1, R2 s poměrem proudů I1 : I2 procházejících rezistory. Řešení: a) 1 R = 1 R1 + 1 R2 = R1+R2 R1R2 R = 𝐑𝟏𝐑𝟐 𝐑𝟏+𝐑𝟐 = 𝟏𝟎∗𝟏𝟓 𝟏𝟎+𝟏𝟓 = 6 Ω b) R1 : R2 = 10 : 15 = 2 : 3 I1 = U/R1 = 6 /10 A I2 = U/R2 = 6/15 A I1 : I2 = 𝟔 𝟏𝟎 : 𝟔 𝟏𝟓 = 𝟔 𝟏𝟎 ∗ 𝟏𝟓 𝟔 = 𝟑 𝟐 I1 : I2 = 3 : 2 = R2 : R1
33.7 CLIL ČESKY ENGLISH odpor proud napětí paralelní zapojení Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 33.7 CLIL ČESKY ENGLISH odpor proud napětí paralelní zapojení spotřebič vedle sebe odvětví výsledek převrácený hodnota rovnost součet výpočet resistance current voltage parallel involvement appliance abreast branch result overturned value equality sum calculation
33.8 Test znalostí I = I1 * I2 I = I1 / I2 I = I1 + I2 I = I1 – I2 Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 33.8 Test znalostí Který vzorec je správně, když mluvíme o proudu v nerozvětvené části: I = I1 * I2 I = I1 / I2 I = I1 + I2 I = I1 – I2 Proudy ve větvích se rozdělí v obráceném poměru než odpory rezistorů. Urči správný vzorec: I1 : I2 = R2 : R1 I1 : I2 = R1 : R2 I1 : R1 = I1 : R1 I2 : I1 = R2 : R1 2. Pro výsledný odpor R rezistorů o odporech R1, R2 spojených vedle sebe platí: 1 R = 1 R1 ∗ 1 R2 1 R = 1 R1 + 1 R2 1 R = 1 R1 − 1 R2 1 R = 1 R1 / 1 R2 4. Zakresli správné zapojení elektrického obvodu ze zdroje napětí, spínače, rezistorů o odporech R1, R2 spojených vedle sebe. Správné odpovědi: c b a snímek 1 Test na známku
33.9 Použité zdroje, citace http://www.spsemoh.cz/vyuka/zae/el4.htm Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.9 Použité zdroje, citace http://www.spsemoh.cz/vyuka/zae/el4.htm http://fyzikalniulohy.cz/uloha.php?uloha=236 http://armfyzika.webnode.cz/products/zapojovani-rezistoru-a-jejich-celkovy-odpor/ http://elektross.gjn.cz/sesit/sesit2.html http://cs.wikipedia.org/wiki/Paraleln%C3%AD_zapojen%C3%AD http://vyuka.jihlavsko.cz/elektrina-proud/index.htm Kolářová R., Bohuněk J., Fyzika pro 8. ročník základní školy, ISBN 80-7196-149-3
33.10 Anotace Autor Období Ročník Klíčová slova Anotace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 33.10 Anotace Autor Markéta Bauerová Období 10/2013 – 03/2014 Ročník 8. ročník Klíčová slova El. Odpor, proud, napětí v paralelním zapojení spotřebičů Anotace Prezentace popisuje paralelní zapojení spotřebičů, el. Napětí ve větvích, výsledný odpor a obsahuje ukázky výpočtů pro odpor, proud a napětí.