Téma: Petr a Lucie – R. Rolland

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE _16_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Advertisements

Osnova rozboru uměleckého textu
Autor: Pokorná Martina
Maturita 2015.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_11
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Na stránce č. 4 jsou otázky testu. Na dalších stránkách
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Literatura na počátku 20.století
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.07 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici lyriky, její hlavní znaky a dělení. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
Téma: Romeo, Julie a tma - J. Otčenášek
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Němá barikáda – J. Drda
Téma: Stařec a moře – E. Hemingway
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
Téma: Dobytí sev. pólu - Svěrák – Smoljak
Téma: Evžen Oněgin - A. S. Puškin
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Téma: Zeď - J. P. Sartre VY_32_INOVACE_581.
Téma: Krysař – V. Dyk VY_32_INOVACE_597.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1760_ZEM Světová meziválečná próza
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
VY_52_INOVACE_PRV.3.35 _Lidské tělo_pracovní list
Téma: Slavík a růže – O. Wilde
Téma: Šťastný princ - O. Wilde
Téma: Audience – V. Havel
Téma: Bylo nás pět – K. Poláček
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Téma: Máj - K. H. Mácha VY_32_INOVACE_582.
Téma: Lakomec - Molliére
Romain Rolland Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAL VIEWEGH Život a dílo nejúspěšnějšího a nejprodávanějšího českého spisovatele současnosti.
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
1 Josef Škvorecký. 2 Josef Škvorecký (1924) Vystudoval filozofii v Praze, působil jako redaktor, spisovatel. Po r emigroval, přednášel jako univerzitní.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_279_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Znalostní test NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_23   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ JAZYK
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Odraz 1. světové války ve světové literatuře:
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_09_Kocůrková
Transkript prezentace:

Téma: Petr a Lucie – R. Rolland VY_32_INOVACE_592

Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Autor: Mgr. Jarmila Krůtová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 3., 4. Obor vzdělávání: Hotelnictví, Cestovní ruch, Obchodník Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Tematická oblast: Rozbory textů k MZ - práce se čtečkou el. knih Vytvořeno dne: Únor 2014 Anotace: Práce s výchozím textem, příprava ke společné části státní maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury (ústní část), vypracování jednotlivých úloh spojených s textem, u každé se nachází její řešení VY_32_INOVACE_592

Výchozí text pro práci Žáci si společně najdou ve svých čtečkách elektronických knih zadaný text. VY_32_INOVACE_592

Výchozí text Petr chvatně vběhl do hlubin podzemní dráhy. … Nad ním, nad temnotami těch kleneb, té krysí chodby, jíž uháněla kovová obluda hemžící se lidskými červy, tam nahoře byla Paříž, sníh, studená lednová noc, příšera života a smrti – válka. Petr byl volán na vojnu se svými vrstevníky, osmnáctiletými chlapci. Za půl roku bude vlast potřebovat jeho těla. Když oči otevřel – na několik kroků před ním, oddělena od něho dvěma cizími těly, stála dívka, zrovna přistoupivši do vozu. Napřed z ní uviděl jenom jemný profil pod stínem klobouku, světlou kadeř na pohublé tváři, světélko na líbezném líčku, krásnou linii nosu a vyklenutého rtu a pootevřená ústa, ještě teď rozechvělá spěšnou chůzí. VY_32_INOVACE_592

Úkoly k výchozímu textu 1. Zařaď text k literárnímu druhu, lit. formě a lit. žánru. Vše na základě ukázky charakterizuj. 2. Jaké je téma díla? 3. Zařaď dílo Petr a Lucie do literárně historického kontextu. 4. Popiš obecně jazykovou stránku díla. Na základě ukázky charakterizuj jazyk celého díla. 5. V textu najdi základní informace o díle (kde a kdy se příběh odehrává, hlavní postavy a jejich charakteristika). VY_32_INOVACE_592

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Lit. druh: epika Lit. forma: próza Lit. žánr: novela 2. Téma: milostná novela na pozadí války, láska mezi mladými lidmi, válka v životě dvou mladých milenců. 3. 1. sv. válka (1918, konec války) 4. Jazyk mezi dvěma mladými lidmi velmi vznešený, vytříbený, využití básnických prostředků k vykreslení charakterů postav a prostředí, detailní popisy, úvahové pasáže. 5. Paříž, podzemní dráha, Petr (18 let, za půl roku povolán do války), neznámá dívka (Lucie) - jemný profil pod stínem klobouku, světlou kadeř na pohublé tváři, světélko na líbezném líčku, krásnou linii nosu a vyklenutého rtu a pootevřená ústa, ještě teď rozechvělá spěšnou chůzí, lednový den, rok 1918 – konec války. VY_32_INOVACE_592

Výchozí text Petr Aubier bydlil u rodičů nedaleko od clunyjského parčíku. Jeho otec byl soudce, bratr o šest let starší, šel dobrovolně na vojnu hned na začátku války. Dobrá měšťanská rodina, počestní občané… … Šel po seinském nábřeží kolem Institutu…Stál zrovna dole u schodů z mostu Umění. Když zdvihl oči, spatřil tu, kterou očekával. Skicák majíc pod paží, sestupovala po schodech jako laňka. Za týden potom bloumal Lucemburskou zahradou, zalitou zlatou lahodou slunce. … Obrátil se a spatřil, že zrovna prošel kolem ní. A právě v té chvíli také ona obrátila v chůzi hlavu a s úsměvem se na něho podívala. A tu již neváhal a s rukama téměř vztaženýma spěchal k ní s nadšením tak mladickým a čistým, že na něho prostomyslně počkala. VY_32_INOVACE_592

Úkoly k výchozímu textu 1. Charakterizuj postavu Petra na základě výchozího textu. 2. Kolikrát se potkali Petr s Lucií, než spolu navázali první verbální kontakt? 3. Kde se spolu potkávali než spolu navázali první verbální kontakt? 4. V textu najdi básnické prostředky popisující atmosféru dne. VY_32_INOVACE_592

Řešení úkolů k výchozímu textu 1. Petr Aubier bydlil u rodičů nedaleko od clunyjského parčíku. Jeho otec byl soudce, bratr o šest let starší, šel dobrovolně na vojnu hned na začátku války. Dobrá měšťanská rodina, počestní občané… 2. Petr s Lucií se potkali celkem třikrát, než spolu navázali verbální kontakt. 3. První setkání proběhlo v pařížském metru, druhé setkání na mostě Umění a třetí setkání v Lucemburské zahradě. 4. zahradou, zalitou zlatou lahodou slunce - metafora VY_32_INOVACE_592

ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. Praha: Práce, 1985. Zdroje ROLLAND, Romain. Petr a Lucie [online]. Praha: Práce, 1985. http://amper.ped.muni.cz/~jonas/Jaroska/4A2012/matura/%E8e%9Atina/Knihy/23.%20Rolland%20Romain%20-%20Petr%20a%20Lucie%2840%29.pdf Další citační údaje (ISBN knihy, nakladatelství a vydavatelství) nebylo možné zjistit. VY_32_INOVACE_592