Temperované ladění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Advertisements

Výuka českého jazyka na naší škole.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Ladění Štěpánka Kubínová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Anotace Žák dokáže popsat a zařadit výstupní zařízení HW Autor Petr Samec Jazyk Čeština Očekávaný výstup Dokáže definovat typy výstupního zařízení HW Speciální.
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
DPS 2008 Didaktika matematiky
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Stupnice Štěpánka Kubínová.
Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků
Jak se mění frekvence ve stupnici?. Jak vnímáte stupnici? zkusme si ji zahrát nebo zazpívat většinou jako schody nebo přímku – jejím grafem je zápis v.
Tón, jeho výška a barva.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Samohlásky a souhlásky
Název úlohy: 7.21 Střídavý proud s indukčností
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Definice rovnoměrného pohybu tělesa:
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Výuka informatiky Gymnázium Šlapanice.
Skládání kmitů.
Klavír Veronika Kordasová.
Střídavé napětí a střídavý proud
malý exkurz do dějin hudební akustiky
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
17. ROVNOMĚRNÝ POHYB PO KRUŽNICI II. – Frekvence, perioda
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 15. část.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
TÉMA: Intervaly ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Stupnice Tematická oblast
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Význam matematiky v hudbě
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost VY_32_INOVACE_D2 – 16.
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tóniny Tematická oblast
Rozdelenie intervalov
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Zvukové jevy.
ZVUK.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Transkript prezentace:

Temperované ladění

Co je interval? POMĚR FREKVENCÍ DVOU TÓNŮ pro fyzikální účely nevhodná je muzikantská definice: vzdálenost dvou tónů

Velikost intervalů závisí na použitém ladění: Přirozené ladění používají ti, kdo mohou výšku tónu korigovat sluchem Zpěváci Hráči na smyčcové nástroje Temperované ladění je nutné například u klavíru, kde bychom při změně tóniny museli celý nástroj přeladit

Přirozené ladění: Frekvence tónů v intervalech jsou v poměru malých celých čísel

Temperované ladění: Frekvence tónů v oktávě jsou stále v poměru 2 : 1, například 880 Hz : 440 Hz Oktáva je však rozdělena na 12 stejných půltónů Abychom se po 12 půltónech dostali na poměr 2 : 1, musí být každý následující půltón násobek předchozího

Srovnání temperovaného ladění s přirozeným interval počet půltónů čisté temperované velká sekunda 2 10 : 9 = 1,11… 22/12 = 1,12246 malá tercie 3 6 : 5 = 1,2 23/12 = 1,1892 velká tercie 4 5 : 4 = 1, 25 24/12 = 1,25992 kvarta 5 4 : 3 = 1,33… 25/12 = 1,33483 kvinta 7 3 : 2 = 1,5 27/12 = 1,4983 velká sexta 9 5 : 3 = 1, 66… 29/12 = 1,68179 malá septima 10 9 : 5 = 1,8 210/12 = 1,7818 oktáva 12 2 : 1 = 2 212/12 = 2

Závěr mezi sloupcem čistého a temperovaného ladění je v poměrech frekvencí vidět malé rozdíly takto vzniklé malé nelibozvuky jsou však rovnoměrně rozmělněny a nepůsobí rušivě, takže temperovaně naladěný klavír hraje „čistě“

Úkol: s pomocí signálového generátoru z programu Scope si jednotlivé intervaly zahrajte pro základní tón 440 Hz v temperovaném a čistém ladění uslyšíte rozdíl?