13. Multiprodukční firma Osnova přednášky Tvorba cen více komodit prodávaných jednou firmou Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma Transferové ceny
Analýza vzájemného vztahu poptávek Mezní příjmy v případě nabídky 2 zboží: MRA = ∂TR / ∂QA = ∂TRA /∂QA + ∂TRB /∂QA MRB = ∂TR /∂QB = ∂TRB /∂QB + ∂TRA /∂QB Zboží jsou křížové komplementy, pokud: ∂TRB /∂QA > 0 Zboží jsou křížové substituty, pokud: ∂TRB /∂QA < 0
Vybrané tržní strategie v případě prodeje více komodit jednou firmou Firma nabízí substituty - „spící“ patenty - zdražení jednoho výrobku stimuluje poptávku po ostatních komoditách - základní výrobek a jeho varianty Firma nabízí komplementy - snížení ceny „základního“ produktu - expandující monopol
Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma ve variabilní proporci
Tvorba cen více komodit, jež vyrábí jedna firma ve fixní proporci
Transferové ceny: úvod
Transferové ceny: firma Firma = TRF – TCA – TCB d / d Q = MRF – MCA – MCB MRF – MCA – MCB = 0 MRF = MCA – MCB
Transferové ceny: divize Závod A (výrobce) A = PT Q – TCA d A / d Q = PT – MCA = 0 PT = MCA Závod B (prodejce) B = TRF - PT Q – TCB d B / d Q = MRF - PT – MCB = 0 PT = NMR
Transferová cena: určení Divize maximalizují zisk za podmínek: PT = MCA PT = NMR Z čehož plyne podmínka pro určení optimální výše transferové ceny: MCA = NMR
Určení transferové ceny při neexistenci vnějšího trhu meziproduktu
Transferová cena při existenci vnějšího konkurenčního trhu meziproduktu
Transferová cena při existenci vnějšího nedokonale konkurenčního trhu meziproduktu