Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/
7., 8. a 9. ročník Mgr. Jana Říhová
VV přísudková VV přísudková VV podmětná VV podmětná VV předmětná VV předmětná VV přívlastková VV přívlastková VV doplňková VV doplňková VV příslovečná VV příslovečná Pozor Pozor Graf Graf Použitá literatura Použitá literatura
Otázka: jaký nahrazuje jmennou část přísudku věty řídící Spojovací výrazy: jaký kdo jako Věta: Dobrý kamarád je takový, aby se na něho dalo spolehnout.
Otázka: kdo, co Spojovací výrazy: kdo co že aby Věta: Kdo nesouhlasí, ať zvedne ruku.
Otázka: pádové otázky, kromě prvního a pátého pádu Spojovací výrazy: kdo co kde kam že aby Věta: Říká, že nemůže přijít.
Otázka: jaký který čí Spojovací výrazy: že aby zda který jenž jaký kdo co kde kam kdy Věta: Pes, který štěká, nekouše.
Otázka: jak jaký Spojovací výrazy: jak jaký kterak Věta: Viděli jsme Blanku, jak přibíhá domů.
viz samostatná prezentace
Příklady: Radila mu, aby si všechno dobře rozmyslel. Koho co radila => VV předmětná Bylo třeba, aby si všechno dobře rozmyslel. Kdo co bylo třeba => VV podmětná Opakovala svou připomínku, aby si všechno dobře rozmyslel. Jakou připomínku => VV přívlastková Žádal o posunutí termínu, aby si všechno dobře rozmyslel. Proč, za jakým účelem žádal posunutí termínu => VV příslovečná účelová
1H2V 1V 2H Viděl, že Petr spadl.Že nepřijde, řekl až dnes. 1H 2H že 2V – předmětná (koho co viděl) že 1V – předmětná (co řekl) 1H 1 2V 1H 2 Dům, který si prohlížel, patřil mezi památky. 1H 1 …. 1H 2 který 2V – přívlastková ( jaký dům)
Mgr. Miroslava Horáčková a kol.: Český jazyk pro 7. ročník ZŠ, III. Díl – Přehledy, tabulky, rozbory, cvičení, Alter 1999