SPP 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (jaro 2007) (Mgr. Ondřej Hora) Sociální pojištění: funkce, cíle a nástroje, organizace a financování. Česká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Advertisements

GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Systémy zabezpečení ve stáří
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Úvod do systému důchodového pojištění v ČR Mgr. Terezie Pemová.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
SPP 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (Mgr. Ondřej Hora) Sociální pojištění: funkce, cíle a nástroje, organizace a financování. Česká republika. Problém.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Stáří jako sociální událost
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
Tomáš Rozsypal, A09N0169P, obor Finanční informatika a statistika.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Důchodové pojištění II.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Důchodové pojištění JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Právo sociálního zabezpečení
Důchodové pojištění I
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 8 Sociální výhody v nezaměstnanosti ve vybraných zemích EU.
Sociální zabezpečení (Veřejné finance – ekonomické souvislosti)
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
VPL 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (jaro 2016) (Mgr. Ondřej Hora, Ph.D.) Sociální pojištění: funkce, cíle a nástroje, organizace a financování.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
7. PENZIJNÍ SYSTÉM ČR Základní parametry systému.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Milan Šimek Ekonomická fakulta VŠB-TUO Dlouhodobá nezaměstnanost znevýhodněných skupin obyvatel v Moravskoslezském kraji.
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Nemocenské a další sociální dávky v ČR
PENZIJNÍ PŘIPOJIŠTĚNÍ
Správa sociálního zabezpečení
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Správa sociálního zabezpečení
VPL 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (jaro 2017) (Mgr
Rozbor schémat kompenzace příjmu v nezaměstnanosti
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Právo sociálního pojištění
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
DUM - Digitální Učební Materiál
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

SPP 102 Sociální politika - přednáška č. 7 (jaro 2007) (Mgr. Ondřej Hora) Sociální pojištění: funkce, cíle a nástroje, organizace a financování. Česká republika. Problém stárnutí v moderní společnosti, důchodové systémy - diskuse současných řešení.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 2) Sociální rizika (1/2) Vychází z koncepce tzv. sociálních rizik – tj. rizik, že nastane nějaká nepříznivá sociální událost - existují 2 roviny pohledu na problém: 1. Rovina – Percepce rizik (individuální vs. kolektivní rizika) a) kolektivní rizika - jsou podobná pro lidi ve stejné životní situaci, lidé tato rizika sdílejí b) individuální rizika – lidé jsou příliš odlišní na to, aby byla rizika podobná, lidé v obdobné životní situaci spolu soutěží, klesá ochota ke sdílení problémů (Beck)

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 3) Sociální rizika (2/2) 2. rovina - individuální vs. kolektivní ochrana před sociálními riziky – rozdílné názorové proudy podle pojetí sociální politiky – v některých zemích je upřednostňována kolektivní ochrana, jinde je více důraz na individuální zajištění Možná řešení a) sociální pojištění – založeno na sdílení těchto rizik (jedná se tedy o kolektivní pojetí ochrany) b) individuální soukromé pojištění – je založeno na individuálním výpočtu rizika c) jiná forma zajištění

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 4) Sociální pojištění – vychází z kolektivního pojetí ochrany před sociálními riziky. Cílem je ochrana jednotlivců při vzniku sociální události je založeno na principu odkládání spotřeby pro případ sociální události, kterou můžeme očekávat – je spojené se ztrátou příjmu (stáří, nezaměstnanost, nemoc, invalidita, mateřství, ztráta živitele). Financováno prostřednictvím průběžných příspěvků. Nárok nastává při vzniku dané sociální události, na kterou jsme pojištěni a splnění podmínek nároku X jinou variantou financování jsou tzv. „demogranti“ – příjemci dávek placených z daní, ale příjmově netestovaných.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 5) Přednosti využívání systému sociálního pojištění 1) mohou zde být zahrnuti i lidé, které by soukromý subjekt proti určitému riziku nikdy nepojistil (příliš velké riziko), nebo kteří by si jinou formu zajištění nemohli z finančních důvodů dovolit 2) důsledky individuálních selhání při zajištění rizik mohou mít zásadní dopady pro celou společnost (nízká porodnost, epidemie nemocí) 3) existuje-li státní garance zajištění systému vzniká silný prvek jistoty 4) často silná legitimita těchto schémat (lidé je chtějí, protože zajišťují střední třídu a poskytují životní jistoty) 5) morální hazard – (+) někteří lidé by se normálně nepojistili (raději utratí hned), tím že je sociální pojištění povinné jsou i tito lidé zajištěni X (-) sociální pojištění může v lidech vyvolávat bezstarostnost

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 6) Nevýhody využívání systému sociálního pojištění – jsou situace, kdy pojistná schémata nevyhovují. 1)protože se jedná o rizika, která nejsou v těchto systémech zahrnuta (např. ztráta bydlení) 2)rizika jsou zahrnuta, ale schémata sociálního pojištění nejsou pro určité kategorie dostatečně dostupná – řešením je potom např. sociální pomoc 3)dávka (pro některé kategorie) není dost vysoká – dvě řešení 1) posílení zásluhové složky systému (víc jsem platil, tudíž víc dostanu), 2) státní systém garantuje určitý základní životní standard pro občany a zajištění vyššího standardu je ponecháno na soukromém připojištění (které stát může podporovat) 4)zvyšují cenu práce a proto není možné pojistit takto všechna rizika 5)Někdy jsou uváděny také vysoké provozní náklady

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 7) Typy sociálního pojištění: 1) Povinné pojištění – brání před chudobou, zajišťuje základní životní standard – uplatňuje se princip občanské solidarity 2) Zaměstnanecké pojištění (např. penzijní fondy) – doplňují příjem k základní penzi – jsou vázány na pracovní poměr v podniku nebo na práci v určitém odvětví – při skončení může vybrat nebo je mu vypláceno v důchodu vypláceno podle naspořeného příspěvku 3) Dobrovolné soukromé individuální připojištění (např. penzijní). Se státním příspěvkem po celou dobu spoření + je i daňové zvýhodnění + stát stanovuje podmínky pro správu fondu a vykonává dozor nad penzijními pojišťovnami Tyto tři pilíře se v jednotlivých zemích doplňují (kombinují) a vytváří systém (model) sociálního zabezpečení

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 8) Systém sociálního pojištění v ČR – 3 typy pojišťovacích schémat Možné jsou 3 typy pojišťovacích schémat a jejich kombinace: a) povinné (většinou státem vedené systémy) b) pojištění skupin (resortní, případně podnikové) c) individuální (soukromé) Systém v ČR má 1-3 pilíře (podle typu rizika): např. zdravotní pojištění – všeobecné i oborové pojišťovny, důchodové pojištění – v ČR fungují první a třetí pilíř, ale je možné, aby zaměstnavatel a zaměstnanec přispívali na soukromé pojištění zaměstnance dotované státem Česká správa sociálního zabezpečení jako orgán státní správy vykonává působnost v oblasti sociálního zabezpečení (důchodového pojištění a nemocenského pojištění, výběru příspěvku na státní politiku zaměstnanosti) a lékařské posudkové služby. Výjimkou je v ČR tedy zdravotní pojištění, kde působí více i (nestátních) zdravotních pojišťoven.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 9) ČSSZ spravuje řadu pojišťovacích schémat zahrnujících specifické události: 1) nemocenské pojištění: a) nemocenské b) podpora při ošetřování člena rodiny c) vyrovnávací příspěvek v mateřství a těhotenství d) peněžitá pomoc v mateřství 2) důchodové pojištění: a) starobní důchody b) invalidní důchody (plné a částečné) c) pozůstalostní důchody (vdovský, vdovecký a sirotčí) 3) příspěvek na státní politiku zaměstnanosti

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 10) Vytváření prostředků sociálního pojištění – odvádí zaměstnanci, zaměstnavatelé, OSVČ, stát (za děti, seniory, nezaměstnané) schématazaměstnancizaměstnavatelceleksprávci fondu Důchodové pojištění 6.50%21.50%28.00%ČSSZ Nemocenské pojištění 1.10%3.30%4.40%ČSSZ Příspěvek na st. polit. zaměstn. 0.40%1.20%1.60%ČSSZ zdravotní pojištění 4.50%9.00%13.50%zdravotní pojišťovny

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 11) Nemocenské pojištění Výše dávky (nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, ošetřování člena rodiny) – nejčastěji jako 69 procent vyměřovacího základu (počítá se výdělek za posledních 12 měsíců) – ale jsou tam redukční hranice Peněžitá pomoc v mateřství se poskytuje maximálně 28 týdnů, popř. 37 týdnů v případě žen, které porodily více dětí současně a starají se aspoň o dvě z nich, anebo se jedná o ženy svobodné, ovdovělé, rozvedené nebo z jiných závažných důvodů osamělé, které nežijí s druhem. Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství - při převedení těhotné zaměstnankyně nebo matky do konce 9. měsíce po porodu na jinou práci ze stanovených důvodů, pokles jejího výdělku z důvodu převedení bez jejího zavinění

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 12) Podpora v nezaměstnanosti Vyplácena uchazečům o zaměstnání (také např. při vzdělávání, rekvalifikaci či péči o osobu blízkou) na základě splnění podmínek nároku – odpracováno 12 měsíců v posledních 3 letech. Podpora je 50 % první 3 měsíce, 40 % druhé tři měsíce, 60 % v případě rekvalifikace – celkem 6 měsíců s výjimkou starších pracovníků V mezinárodním srovnání je podpora poskytována spíše krátkou dobu a je poměrně skromná. U marginalizovaných pracovníků bývá obtížné obnovení nároku.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 13) Důchodové (starobní) pojištění Je nejvýznamnějším schématem sociálního pojištění – týká se největšího množství osob a je v něm nejvyšší objem prostředků, které tvoří významnou část mandatorních výdajů sociálního státu (v roce 2005 sociální výdaje tvořily 38,9 procenta výdajů státního rozpočtu, tj. 353 miliard korun – důchody celkem 247 miliard korun, z toho 179,7 miliard byly starobní důchody). – výdaje prudce rostou, také kvůli mnoha odchodům do důchodu Typy konstrukce důchodového systému: 1) Bismarckovský pojistný systém – výše důchodů závisí na zaplaceném pojistném – je stanoven procentní podíl primárního výdělku jedince – zahrnují se příjmy za určité období nebo se mohou zahrnovat příjmy za celý život – počítá s valorizací důchodu podle mezd – je stanovena minimální úroveň důchodu

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 14) 2) Beveridgovský pojistný systém – tzv. plochý (flat-rate) – výše důchodů je určena jednotně a) pro všechny osoby žijící v dané zemi (residenti) bez ohledu na příspěvky nebo b) v závislosti na délce pojištění je stanovena doba odpracovaných let pro přiznání základní (nesnížené) penze (např. ve VB 44 let pro muže a 39 let pro ženy) 3) Kombinace dvou předchozích (dvousložková konstrukce) 1. složka - je stanovena pevně pro všechny (základní důchod) – slouží jako „dno“ 2. složka – je částka stanovená v procentech z průměrného příjmu V ČR má také tyto 2 složky – a) základní výměru, která činí 1570 Kč (měsíčně), a b) procentní výměru, která činí 1,5 procenta výpočtového základu za každý rok pojištění. Je stanovena minimální částka, maximální ne, ale existují zde výrazné redukční hranice

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 15) Zvyšování důchodů (indexace, valorizace) Ekonomika není neměnná – v krátkodobém či delším časovém horizontu je třeba sociální dávky přizpůsobovat změněné ekonomické situaci – nejčastěji zvýšit (dorovnat) jejich úroveň vzhledem ke kupní síle peněz a životní úrovni obyvatelstva. Před rokem 1989 k tomu docházelo jen nárazově u nových penzí (znevýhodňovalo to tzv. starodůchodce). Valorizace se provádí podle růstu cen a mezd – u mezd je podle čisté nebo hrubé mzdy – podle hrubé mzdy je to důchodce výhodnější, protože hrubé mzdy rostou rychleji a jsou progresivně zdaněné. V ČR se uvádí poměr náhrady kolem 44 procent předchozí průměrné hrubé mzdy (v roce 2004). Je otázkou k diskusi, nakolik se mají důchodci podílet na růstu životní úrovně ve své zemi.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 16) K valorizaci dochází: a) nárazově (ad hoc) – v důsledku nějaké vnější události nebo jako důsledek dlouhodobého vývoje (V ČR při růstu cen aspoň 10 %). b) automaticky – je většinou dáno zákonem při splnění určitých podmínek buď časových nebo podle růstu mezd či cen valorizace podle vývoje cen (inflace) i mezd. V ČR valorizace při růstu cen minimálně o 2 procenta za rok (zvýšení o 100 procent) nebo pokud ve dvou po sobě jdoucích letech rostou reálné mzdy (zvýšení o minimálně 1/3 růstu mezd). c) polo-automaticky (podmínečně) – zákon umožňuje valorizovat, ale vlastní rozhodnutí ponechává na vládě – ta rozhoduje na základě současné situace (např. ekonomické, ale může i politické)

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 17) Vznik problémů v důchodových systémech Historický vývoj: Po 2. světové válce klesal věk odchodu do důchodu, zároveň se prodlužovala průměrná délka života a výrazně rostla životní úroveň, v důsledku toho postupně rostla výše důchodů – v 70. letech byla navíc vysoká inflace (představuje problém pro důchodové systémy – znehodnocuje vklady a snižuje kupní sílu důchodu). V současnosti je největším problémem zvyšování podílu osob v důchodovém věku proti ekonomicky aktivní populaci. Příčiny: - klesá porodnost, v ČR významně po roce 1989, děti v pozdějším věku, přibývá bezdětných, málo 3. dětí – dnes je pod hranicí čisté reprodukce - prodlužuje se délka života (v letech 20. století vzrostla délka života o 8 let – významně vzrostla také v některých post-komunistických zemích, kde byla dříve nízká). Očekává se nepříznivý demografický vývoj (prognóza do budoucna až 50:50) – může vést k ekonomické nerovnováze. Z tohoto důvodu je třeba situaci nějak řešit.

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 18) Co je možné dělat s důchodovými systémy (1/2) Hrozí riziko ekonomické nestability důchodových systémů a existuje předpoklad budoucího zvyšování fiskální nerovnováhy pokud nedojde ke změně. 1) úpravy nároků v rámci existujícího systému – tzv. „parametrické změny“ zvyšování věku odchodu do důchodu, zpřísnění podmínek pro předčasné důchody, přísnější zohledňování příspěvků a rozhodných období, hodnocení náhradních dob ve sníženém rozsahu atd. 2) snižování úrovně důchodů – mírně se snižuje poměr důchodu k předchozímu výdělku (poměr náhrady) – citlivá záležitost (je to politicky nepopulární opatření) – změní se způsob indexování nebo výpočtu důchodu

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 19) Co je možné dělat s důchodovými systémy (2/2) 3) změna způsobu financování důchodového systému – existují dva základní typy financování a třetí (NDC) je kombinovaný: a) průběžný systém (pay-as-you-go): postaven na mezigenerační solidaritě – to, co se vybere na pojistném, se ve stejném roce vyplácí v důchodech – většina důchodových systémů b) fondový systém: není postaven na mezigenerační solidaritě – výše penze závisí na výši příspěvků, které člověk odvede, a fondy (1 či více) je zhodnocují – tento systém byl v určité variantě zaveden jako povinný v roce 1981 v Chile – je tam garance minimálního příjmu c) kvazi-fondový systém (NDC - notional defined contribution): systém virtuálních účtů, výhodou je větší spravedlnost (ale je prakticky průběžný) – Švédsko

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 20) Výhody a nevýhody fondového a průběžného modelu: Průběžný systémFondový systém Demografická stabilita (-) rovnováha může být narušena (nízká porodnost) (+) každý si spoří na sebe, menší demograf. rizika Ekonomická stabilita (+) reaguje na shodné podmínky v 1 roce (-) rizika kapitálového trhu (zajistit výnosy) a inflace Solidarita(-) Různé generace nesou různé břemeno (události) (+) není vázán na solidaritu jiných generací Indexace(+) solidární - umožňuje zvyšování penzí (-) je z naspořené částky (kde vzít na zvýšení) Délka penze(-) přibývá důchodců, protože žijí déle (-) může vyčerpat naspořené dříve než zemře Administrativní náklady (+) nižší náklady, protože je pod správou 1 fondu (-) vícefondový systém – vytváří zisk pro správce

SPP 102 Sociální politika – přednáška č. 7 (str. 21) Řešení problémů v důchodovém zabezpečení pro ČR(?): EU převody průběžného na fondový systém spíše nedoporučuje (vzniká problém kapitálové mezery). V ČR proběhly dosud pouze dílčí, i když závažné úpravy systému: 1)Od roku 1996 došlo k oddělení důchodového fondu od státního rozpočtu (předtím se přebytků využívalo na pokrytí jiných výdajů, netvořila se rezerva). 2)Zvýšení věku odchodu do důchodu. V ČR proběhlo novelou v roce 1996, zvýšení věku odchodu z 60 na 62 pro muže a z 53 – 57 na 57 – 61 let pro ženy. 3)Zpřísnění přiznání předčasných důchodů (zkrácena doba, po kterou lze jít předčasně do důchodu, a důchod je přiznáván trvale ve snížené míře). Zřejmě není dostatečným řešením. Je tedy potřeba tzv. důchodová reforma – podklad zpracovala vláda (zájemci viz stránky MPSV).