ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0434 NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR: Ivan Nývlt TEMATICKÁ OBLAST: Dějepis NÁZEV DUMu: Umělecké směry počátku 20.století – výtvarné umění a architektura. POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:14 KÓD DUMu: IN_D14_ DATUM TVORBY: 20.12.2012 ANOTACE (3.ROČNÍK): Tento DUM přináší přehled uměleckých směrů počátku 20.století a vybraných – reprezentativních – představitelů a jejich uměleckých děl, a to hlavně v oblasti výtvarného umění. Studenti následně dle typických rysů daného směru na konkrétních ukázkách poznávají a analyzují jednotlivá umělecká díla. METODICKÝ POKYN:
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20.STOLETÍ VÝTVARNÉ UMĚNÍ A ARCHITEKTURA
Obecná charakteristika Přelom 19.a 20.st.je ve znamení odpoutání se od tradic, hledání nového výrazu (nejen) ve výtvarném umění. Umělci inspirováni krajinou a jejím sepětím s člověkem. Umělci často – zejména tradiční měšťanskou společností – vnímáni jako destruktoři, bohémové, zosobnění vzdoru. Většina z nich dojde ocenění až po smrti. V technice malby vítězí experiment (viz.pointilismus, ale i pastózní nanášení barev, vrstvené barvy atd.)
Jednotlivé směry Impresionismus – imprese = vjem, vnímání reality skrze všechny smysly, v malířství logicky jde hlavně o vjemy zrakové. Základem pro vnímání přírody, ale i všeho okolního se stává barevná skvrna. Pointilismus – odvozen od impresionismu, základem ztvárnění se stávají body, tečky, navíc co možná v nejčistších sestavách barev. Fauvismus (čti fóvismus) – „le fauve“ = francouzsky šelma. Takto pojmenován po 1.výstavě fauvistických umělců v r.1905. Znakem je explozivní barevnost. Expresionismus – od „exprese“ = vyjádření citového rozpoložení (nejen umělce samotného, ale expresivně má působit i dílo samotné). Futurismus – future = budoucnost. Ve výtv.umění rozfázovanost zobrazovaného, geometrické linie, dynamika. Kubismus – cube, kubus = „kostka“. Průnik prostorů a tvarů, jejich vzájemné prolínání, vše spjato přísně geometrickými liniemi.
Reprezentativní představitelé jednotlivých směrů IMPRESIONISMUS – Claude Monet, Édouard Manet, Edgar Degas, Auguste Renoir (Francie), Joseph William Turner (Velká Británie), Antonín Slavíček (Čechy). POINTILISMUS – George Seurat (Francie). EXPRESIONISMUS – Paul Cézanne, Paul Gaugin (Francie), Vincent van Gogh (Nizozemí), Edvard Munch (Norsko). FAUVISMUS – Henri Matisse (Francie), Václav Špála, Emil Filla (Čechy). FUTURISMUS – Umberto Boccioni (Itálie). KUBISMUS – Pablo Picasso (Španělsko), George Bracque (Francie), Bohumil Kubišta, Otakar Kubín (Čechy). Poznámka – málokterý ze zde jmenovaných umělců zůstal naprosto věrný jednomu jedinému uměleckému směru (např. Filla prošel kubismem, expresionismem,…)
Ukázky výtvarných děl – Édouard Manet – „Snídaně v trávě“
Ukázky výtvarných děl – Georges Seurat – Port – en - Bessin
Ukázky výtvarných děl – Vincent van Gogh – „Hvězdná noc“
Ukázky výtvarných děl – Umberto Boccioni – „Hluk ulice“
Bohumil Kubišta – „Hypnotizér“
Shrnutí Přelom 19. a 20.století je dobou „-ismů“. Umělci tvoří podle sebe, nikoliv podle tradic. Experimentují i s výtvarnými technikami.
Zdroje Vlastní práce autora.
Obrázky THE YORCK PROJECT, DVD-ROM, 2002. wikimedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Edouard_Manet_024.jpg MUSEUM OF MODERN ART. wikipedia [online]. [cit. 9.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Georges_Seurat_-_Port-en-Bessin_-_Entrance_to_the_Harbor.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 16.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:VanGogh-starry_night.jpg THOMAS REID. wikipedia [online]. [cit. 16.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Boccioni_Noise.jpg AUTOR NEUVEDEN. wikipedia [online]. [cit. 23.1.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bohumil_kubista_Hypnotiser.jpg