Manipulativní experimenty na úrovni společenstva – kde odpověď je mnohorozměrná, typicky druhové složení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mnohorozměrná statistická analýza dat
Advertisements

Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Faktory a jejich uspořádání
Další modely ANOVY.
Power analysis aneb Co to vlastně znamená P0.05 (Podle Scheiner & Gurevitch 2001: Desing and analysis of ecological experiments.
Monte Carlo permutační testy & Postupný výběr
Skupina ekologie populací a společenstev
Chováme králíčky Liší se tato tři králičí plemena hmotností?
SB029 Dodatek k přednáškám Základy analýzy dat a SPSS
Statistika schématicky Tomáš Mrkvička. Základy znáte Konfidenční intervaly Porovnání 2 či více výběrů Regresní modely Základy časových řad.
Mechanismy druhové koexistence - tři “klasická“ vysvětlení
Matice distancí v mnohorozměrné analýze. Distanční matice – proč se objevují? Vzdálenosti mezi objekty v terénu Vzdálenosti mezi taxony ve fylogenetickém.
Faktory a jejich uspořádání
Obecný lineární model Analýza kovariance Nelineární modely
Jak správně interpretovat ukazatele způsobilosti a výkonnosti
Korelace a kauzalita
Porovnání středních hodnot: t-test, ANOVA, Tukeyho m.v.p.
Úvod do gradientové analýzy
Jan Lepš, katedra botaniky, JčU, České Budéjovice
Míry podobnosti Klastrová analýza Metoda TWINSPAN
Experimentální design
Diverzita a fungování ekosystémů Lepším fungováním myslíme: Mají větší produktivitu Jsou schopny lépe zachycovat živiny Lépe zajišťují ekosystémové funkce.
Experimentální design. Experimenty vs. Observační studie Manipulativní experimenty: jediná možnost jak prokázat kauzální závislost ALE Časová a prostorová.
Úvod do gradientové analýzy
Lineární regrese.
Lineární regresní analýza
Závislost dvou kvantitativních proměnných
Diverzita a fungování společenstev Ondřej Mudrák.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ODDS RATIO Relationships between categorical variables in contingency table Jiří Šafr jiri.safr(AT)seznam.cz updated 29/12/2014 Quantitative Data Analysis.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
V. Analýza rozptylu ANOVA.
Klasifikace Míry (ne)podobnosti (Dis)similarity measures, Resemblance functions Shluková analýza - Cluster analysis TWINSPAN.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Species abundance patterns Jan Klečka. Typy modelů (nejedná se o úplný výčet) 1) Statistické modely Log-series (Fisher et al. 1943) Log-normal (Preston.
Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií PSY252 Statistická analýza dat II Seminář 7 - Reliabilita.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník 1 Arabské číslice.
Gradientová analýza II
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jan Šerek PSY252 Statistická analýza dat II
PSY117/454 Statistická analýza dat v psychologii II Seminář 7 - 8
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
COMMUNITIES Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Tvůrce anglické verze: Mgr. Milan Smejkal Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Možnosti biostatistiky RNDr. Karel Hrach, Ph.D. Ústav zdravotnických studií UJEP Biomedicínský výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích ( )
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Have to Název sady: Project 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
GE - Vyšší kvalita výuky
Dvoufaktorová analýza rozptylu
GE - Vyšší kvalita výuky
4. cvičení
Quantifiers.
SEM J.Hendl a P. Soukup.
Jiří Šafr FHS UK, SOÚ AV ČR, v.v.i. jiri.safr(zavináč)seznam.cz
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Parciální korelace Regresní analýza
Present tenses Mgr. Lucia Púčková VY_32_Inovace_19 PL-3
Lineární regrese.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Manipulativní experimenty na úrovni společenstva – kde odpověď je mnohorozměrná, typicky druhové složení

Separujeme efekt (korelovaných) environmentálních proměnných Variation partitioning (není typické pro manipulativní experimenty, ale v přírodě nejsme schopni kontrolovat všechno) A B A in addition to B B in addition to A A or B Častěji užíváme v observačních studiích - v experimentech se snažíme vyhnout korelovaným prediktorům, ale...

Vliv hnojení dusíkem na společenstva plevelů Dose of fertilizer Cover of barley Weed community Pysek P. & Leps J. (1991):Response of a weed community to nitrogen fertilizer: a multivariate analysis. J. Veget. Sci. 2:

Vliv hnojení dusíkem na společenstva plevelů Dose of fertilizer Cover of barley Weed community

Základní otázky: Má hnojení vůbec nějaký efekt? (ať už přímý, nebo zúprostředkovaný – tj přes efekt pokryvnosti ječmene) Problém korelovaných prediktorů: * Je zde přímý efekt hnojení (který nemůžeme vysvětliv pomocí vlivem pokryvnosti ječmene)? * Je zde efekt pokryvnosti ječmene – tj efekt, který nem,ůžeme vysvětlit dávkou hnojiva?

Mnohonásobná regrese: test celého modelu (AOV) & test parcialních efektů [plus možný test marginalních effektů] – v Canoco5 simple a conditional effect

Note: in this Figure, CaseR scores are used instead of CaseE

Variation partitioning Dose Dose in addition to Cover Cover in addition Dose A Cover or Dose Cover

adjusted

Variation partitioning - n.b. In lineárních metodách, trace (all the eigenvalues together) = 1, takže eigenvalue přímo udává část vysvětlené variability dotyčnou osou V unimodálních metodách, trace je vyšší než 1, takže podíl variability zjistíme jako podíl dotyčného eigenvalue a trace.

Variation partitioning - n.b. Varation může být rozděleno i mezi více než 2 proměnné (nicméně, pro více než 3 proměnné už je to zcela nepřehledné) Užitečnější: logické skupiny proměnných Množství vysvětlené variability skupinou je pozitivně závislé na množství proměnných (na df) ve skupině

Effect of dominant species, moss and litter on seedling germination Úplné znáhodněné bloky Spacková I., Kotorová I. & Leps J. (1998): Sensitivity of seedling recruitment to moss, litter and dominant removal in an oligotrophic wet meadow. Folia Geobot. Phytotax. 33:

Just of historical interest (the FORTRAN format etc.)

Standardization by samples – nejen technická záležitost, zcela mění interpretaci výsledků Grubb theory of regeneration niche: jen rozdíl ve analýze se “standardize by sample norm” podpoří teorii Když užijeme “standardize by sample norm” dva snímky jsou identické

If there are very different eigenvalues of the two displayed axes, then the “Focus scaling on” really plays a role! Note: centroids are scaled as samples on interspecies correlation on intersample distances

Hierarchical structure each whole-plot is subdivided into 25 split-plots

Seedlings - nested design [seme96su.spe, seme96su.env]

Permutations of the whole-plots

Opakovaná pozorování a faktoriální design [fertilization, mowing, dominant removal] 3 replikace, dohromady 24 ploch

Ohrazení (

Molinia caerulea Nardus stricta

Species diversity and “interesting plants” (e.g. red list species) concentrated in “traditional”, i.e. mown, unfertilized Dactylorhiza majalis Senecio rivularis

Carex pulicaris C. hartmanii 14 Carex species

Čas V repeated measures – čas je faktor (ale, můžeme užít lineární a polynomiální trendy – kontrasty) V Canoco se můžeme rozhodnout, jestli kvantitativní, nebo faktor Když kvantitativní, znamená to, že očekáváme časový lineární (nebo alespoň rozumně monotonní) trend!

Interakce – prosté násobení dvou hodnot Time0123 Control00000 Treatment10123 Time Control Treatment Note: env. variables (incl. interactions) jsou centrovány a standardizovány, ale až po vypočtení interakcí) Baseline: time=0

Time as A.D. Time Control Treatment Time Control Treatment

Time vs. Time * Treatment Time: 0, 1, 2, 3 and 2000, 2001, 2002, 2003 – po centrování a standardizaci, obě serie jsou identické Time * treatment interaction – když nejřív spočítám interakci a pak standardizuju, tak výsledky jsou velmi rozdílné pro čas 0, 1, 2, 3, a 2000, 2001, 2002, 2003!

Plottime1time2time3time4meantime1time2time3time Orig. dataAfter „subtraction“ of the effect of covariate Proč používáme plotID jako kovariátu? Od každé hodnoty odečteme průměr dané proměné přes celý sledovaný čas, a tím získáme vlastně jen časový trend.

Principal response curves triangles - mown circles unmown full symbol - fertil. open symbol - unfert. solid line - control broken l. - removal

Further use of ordination scores Do we need PIC here?