Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2769 Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fáze Měsíce. Zatmění Měsíce. Zatmění Slunce.
Advertisements

Fáze Měsíce.
Měsíční fáze Autoři: Adéla Vídeňská Anna Fišerová.
MĚSÍC.
ASTROFYZIKA MĚSÍC A JEHO FÁZE VY_32_INOVACE_14 - FÁZE MĚSÍCE.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Ladislav Filipi Měsíční fáze.
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Měsíc Lukáš Poledník KVA.
PLANETA ZEMĚ.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_602_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
SVĚTELNÉ JEVY – ŠÍŘENÍ SVĚTLA
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
Registrační číslo projektu
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Tvar, velikost a pohyby Země
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
DEN a NOC.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Měsíc autor VM:Ondřej Vojáček období.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Měsíc – oběžnice Země pro 5. ročník ZŠ
Měsíc Iva Ouhelová.
Měsíc.
Základní škola Benátky nad Jizerou,Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/1 Název : Inovace.
MĚSÍC Jiří Korec Kvarta 2006/07. O Měsíci…. Měsíc je jediným známým přirozeným satelitem Země Měsíc je jediným známým přirozeným satelitem Země Středová.
MĚSÍC VY_32_INOVACE_XVII-C-12.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie Datum vytvoření
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
VY_32_INOVACE_16_32_MĚSÍCE PLANET
Tematický okruh: VESMÍR Název učiva: JAK SE MĚNÍ MĚSÍC
MĚSÍC.
19.1 Světelné jevy – šíření světla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY__III/2__INOVACE__205 FYZIKA MĚSÍC.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_FYZIKA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Měsíc a jeho podoby.
Fáze Měsíce VY_32_INOVACE_46_Faze_Mesice Autor: Pavlína Čermáková
Fáze Měsíce Název : VY_32_inovace_06 Fyzika – fáze Měsíce
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Země a Měsíc Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země a Měsíce.
AUTOR: Mgr. Hana Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_49_MĚSÍC TEMA: FYZIKA
Rozdělení čoček a jejich charakteristické paprsky
Otáčení Země kolem své osy
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Zatmění Slunce a Měsíce Fáze Měsíce
Fyzika 7.ročník ZŠ Světelné jevy I. Optika Creation IP&RK.
Fáze měsíce Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: I/2: čtenářská a informační gramotnost - inovace Vypracoval/a: Mgr. Jana Presová Ověřil/a: Mgr. Jana Presová

Název výukového materiálu: Fáze Měsíce, rychlost světla - 9. ročník Vzdělávací obor: fyzika Tematický okruh: světelné jevy Téma: I.Fáze Měsíce II.Rychlost světla Stručná anotace: Prezentace shrnující nejdůležitější informace o fázích Měsíce (jejich pravidelnému střídání a vzhledu) a o rychlosti světla.

4.3. Fáze Měsíce střídání fází Měsíce vzniká v důsledku oběhu Měsíce kolem Země protože Měsíc nesvítí vlastním světlem, ale pouze odráží sluneční paprsky, vidíme pouze osvětlenou část jeho přivrácené polokoule během oběhu se tato osvětlená část mění a my tento nápadný úkaz vnímáme jako fáze Měsíce

Jednotlivé fáze:

1. Nov - stáří 0 dní Měsíce se nachází mezi Zemí a Sluncem osvětlena je jeho odvrácená strana, při pohledu ze Země je tudíž neviditelný Měsíc v Novu můžeme spatřit pouze při zatměních Slunce, kdy zakrývá sluneční disk

2. Dorůstající srpek - stáří 0 - 7,4 dní po Novu můžeme další den sledovat úzký měsíční srpek na obloze je den po dni stále větší měsíční srpek, Měsíc zapadá stále později a přibývá (dorůstá) tvarem připomíná písmeno D

3. První čtvrť - stáří 7,4 dní Měsíc má podobu písmene D, vychází již v poledne a zapadá kolem půlnoci na rozhraní světla a tmy se nacházejí zajímavé útvary poblíž středu měsíčního disku

4. Dorůstání: stáří 7,4 - 14,8 dní Měsíc je stále dorůstá a svítí po větší část noci

5. Úplněk - stáří 14,8 dní Měsíc dorostl do úplňku - je osvětlená celá polokoule přivrácená k Zemi Měsíc zpravidla vychází hned po západu Slunce když je Měsíc v úplňku, může za určitých okolností nastat zatmění Měsíce – pokud se Měsíc dostane do stínu Země

Měsíc v úplňku

6.Couvající Měsíc - stáří 14,8 až 22,1 dní Měsíc "couvá„ vychází stále později a zapadá až po východu Slunce je osvětlena část připomínající písmeno C

7. Poslední čtvrť - stáří 22,1 dní je osvětlena přesně polovina přivrácené části Měsíce (z celého povrchu je to ¼), má podobu písmene C Měsíc vychází až kolem půlnoci a zapadá někdy kolem poledne

8. Ubývající srpek - stáří 22,1 až 29,5 dní před svítáním se nad východním obzorem objevuje srpek ubývajícího Měsíce den po dni vychází Měsíc později a je ho čím dál míň, tvar má podobný písmeni C, říkáme, že couvá pak nastává Nov a začíná nový cyklus měsíčních fází

Jiný pohled na fáze Měsíce

4.4. Rychlost světla světlo se pohybuje velmi rychle rychlost závisí na prostředí, kterým právě prochází (čím řidší je prostředí, tím větší je rychlost) ve vakuu je tato rychlost největší, a to přibližně asi: c = km/s = m/s stejnou rychlostí se ve vakuu šíří i televizní a rozhlasové signály v ostatních prostředích je rychlost světla menší!!!

Rychlost světla je definována přesnou hodnotou m/s m/s

Index lomu Index lomu látky udává, kolikrát je rychlost světla v látce menší než rychlost světla ve vakuu. Index lomu je kladné číslo, větší než jedna. vakuum1led1,31 voda1,33olej1,47 – 1,50 sklo1,51 – 1,76diamant2,42

Cvičení:

Zdroje informací (obrázky a texty): Učebnice fyziky pro základní školy –R. Kolářová, J. Bohuněk, I. Štoll, M. Svoboda, M. Wolf, nakladatelství Prometheus 2001 –K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 –J. Maršák, nakladatelství Kvarta Praha 1993 Pracovní sešit k učebnici fyziky –K. Rauner, V. Havel, M. Randa, nakladatelství Fraus 2007 Přehled učiva fyziky –S. Pople a P.Whitehead, nakladatelství Svojtka&Co Fyzika - přehled učiva základní školy –J. Vachek, nakladatelství SPN 1978 Fyzika I. a II. –Z. Horák a F. Krupka, nakladatelství SNTL/ALFA, 1976

Pohled do vesmíru –C. Scottová, nakladatelství Fragment 2006 Věda – hranice poznání –C. A. Ronan, nakladatelství Knižní klub 1997 Chemie. Fyzika, astronomie –Překlad J. Braun, P. Anderle, I. Haverlík, nakladatelství Albatros 1978

Internetové zdroje: encyklopedie – wikipediewikipedie