DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Individuální psychologie
Advertisements

EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
OSOBNOST ČLOVĚKA TYPY OSOBNOSTÍ.
Individuální psychologie (samostatná psychologická škola Alfreda Adlera významně ovlivněná psychoanalýzou)
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Psychologie osobnosti a sociální psychologie. Alfréd Adler (1870 – 1937)  Zakladatelem druhé vídeňské psychologické školy  Za základní význam v životě.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Emoce (city).
Temperament.
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Psychoanalytické /Psychodynamické teorie
Motivační témata a životní příběhy
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
Alfred Adler Svatava Krejčová C4A.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
pochází z rodiny maďarského židovského obchodníka narodil se 7. února roku 1870 ve Vídni jako druhé ze šesti dětí jako dítě byl v ohrožení života, když.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Socializace Kejřová.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Temperament, charakter, motivace
Sociální psychologie.
Periodizace lidského vývoje
Zameranie na psychodynamické sily:
Nevědomí.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Dějiny psychologie současná psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti Markéta Jeníčková

OSOBNOST Celek duševního života, souhrn duševních dějů Souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků tvořící individualitu konkrétního člověka Označení individuálního utváření psychiky – vědomá a nevědomá, stálé složky – psychické fenomény (jevy) : Psychické procesy (poznávací, procesy paměti, motivační) Psychické stavy (dočasné, trvalé, stavy pozornosti) Psychické vlastnosti (temperament, charakter)

DETERMINANTY PSYCHIKY PODMÍNĚNOST LIDSKÉ PSYCHIKY Vnější činitelé (sociální podmíněnost) – určeno sociálním prostředím (vztahy k lidem v okolí, náboženství, společenské normy, kultura, výchova, četba); opírají se o Pavlova (slintající pes), behaviorismus – chování člověka je podmíněno podněty z vnějšího prostředí, kulturní přístup – zkoumání vlivu sociálních faktorů na chování a prožívání

Vnitřní činitelé (biologická podmíněnost) – určeno samotným organismem člověka (pohlaví, hormony, věk, vzhled, dědičnost); v souladu – dítě má dispozice pro hraní fotbalu, má i podporu rodičů; v nesouladu – dítě nemá vlohy, rodiče ho nutí; opírají se o psychodynamický přístup – Freudova psychoanalýza, učení Adlera a Junga, zájem o nevědomé vnitřní procesy, gestalt psychologie – duševní dění je tvoření celku

RŮZNÁ POJETÍ TEORIE OSOBNOSTI SIGMUND FREUD (1856-1939) – zakladatel psychoanalýzy, hlavní roli přisuzuje pudům -> především LIBIDU (sexuální pud), teorie ledovce – vědomí (jedinec si část této osobnosti plně uvědomuje), podvědomí (zapomenuté nebo vytěsněné zážitky), nevědomí (mimo oblast uvědomování, sny, přeřeky) Struktura osobnosti – SUPEREGO (nad-já, na principu rozumovosti a mravů, morálka, hodnoty, v opozici ID, jací bychom měli být v ideálním případě, v podvědomí), ID (na principu pudů, instinktů a tělesných potřeb, nutno ho zkrotit, v nevědomí), EGO (mezi póly ID a SUPEREGA, na principu reality, střet našich přání a hodnot, ve vědomí)

Teorie pudů – vrozené, patří k ID, v emočním se prezentují skrze afekty, v kognitivním jako představy, pud života – k přežití, pud vlastní záchovy, např. sexuální pud (zaměřený na bezohledné dosažení slasti, spjat s částmi těla a s představami, měl by vést k intimnímu životu a zachování rodu) Psychosexuální vývoj osobnosti – vývoj LIBIDA, 5 stádií, posun zón, které jsou zdrojem uspokojení: 1) Orální fáze (0-18 měsíců) – libost získávána sáním, kousáním, žvýkáním 2) Anální (2-3 roky) – zdrojem uspokojení je anální oblast, schopnost ovládat vylučování 3) Falické stádium (3-6 let) – zájem přenesen na genitálie; Oidipův komplex – erotický vztah syna k matce, Elektřin – dcery k otci 4) Latentní (6-10 let) – socializace, nové autority, pozornost přesunuta na společnost 5) Genitální (od puberty do smrti) – změna hormonů, těla, sexuální vzrušení

CARL GUSTAV JUNG (1875-1961) – představitel analytické psychologie, větší důraz na vliv okolí, osobnost se vyvíjí celý život, v nevědomí vidí tvůrčí princip Rozdělení nevědomí – osobní = povrchnější vrstva, obsahuje komplexy, získané, závislé na osobní minulosti člověka; kolektivní = hlubší vrstva, vrozená a zděděná, obsahuje archetypy (animus, anima – zákl. archetypy lidského chování) Dvojí kategorie povahy – introvert = zaměřený do nitra, plachý, nejistý; extrovert = otevřený, aktivní, společenský

ALFRED ADLER (1870-1937) – představil individuální psychologie, nejdůležitější motivační faktor je seberealizace, důležité je učení, jedním ze základních cílů jedince je zařadit se do společnosti, zkoumání dětí (lhaní, pomočování) Komplex méněcennosti – začátek v dětství, dítě je závislé na druhých, cítí se méněcenné vůči mocnějším členům rodiny, přestává si věřit, překonávání komplexu -> realizace „životního plánu“ jedince, považován za pozitivní Usilování o nadřazenost – hlavní motivační síla života, snaha dosáhnout převahy Komplex nadřazenosti – tendence přehánět své tělesné, intelektuální a sociální dovednosti Pozice dítěte v rodině – na každého sourozence jsou kladeny jiné nároky, jiná péče, komplex prvorozeného vůči druhorozenému

ERNST KRETSCHMER (1921-1994) – psychiatr neurolog, určitý typ člověka má tendenci získat určitou poruchu: Piknický (Cyklotimní) typ – kulatá hlava, tělesně podsaditý, malé tělo, vyklenuté břicho, otevřený, společenský, cholerik, sklon k maniodepresím (střídání nálad bez vnější příčiny) Astenický (Leptosomní) – vysoký, štíhlý, úzká ramena, uzavřený, idealista, málo přizpůsobivý, ohrožen schizofrenií (bludné představy, halucinace, rozpad osobnosti) Atletický (Viskózní) – široká ramena, úzký pas, vyvinuté svaly, silný krátký krk, klidný, přizpůsobivý, snížená inteligence, mentální demence

Zdroje: Maturitní otázka číslo 2, dvě různé verze