Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Advertisements

Veřejná podpora – smysl regulace jejího poskytování
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Řešení protisoutěžních opatření ze strany orgánů veřejné moci Mgr
Volný pohyb zboží.
Veřejné podniky a státní monopoly
Úvod do práva na ochranu hospodářské soutěže Civilizace vznikají reakcí tvůrčích jedinců na výzvy, předkládané zvláště obtížnými situacemi.. Arnold Toynbee.
Stlačování marží (odmítnutí dodávek) v telekomunikacích Daniel Donath 12. listopadu 2010 Svatomartinská konference – poslední trendy a vývoj soutěžního.
Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup
1 Kupní síla a ekonomická závislost Josef Bejček Mezinárodní konference „Aktuálne otázky slovenského a európskeho súťažného práva“ Bratislava,
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Hospodářská soutěž v EU III. Dominantní postavení JUDr.
1 RPM Česká praxe Robert Neruda místopředseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Poslední trendy a vývoj soutěžního práva Brno, 12. listopadu 2008.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Kartel jako trestný čin v České republice Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 12. listopadu 2008,
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Ještě jedna novela OHS Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Poslední trendy a vývoje soutěžního práva Judikatorní mezníky uplynulého roku Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 11. listopadu 2008, Brno.
Koncept řízené péče v legislativním návrhu MZ ČR PhDr. Lucie Bryndová, Mgr. Henrieta Maďarová, M.S. České zdravotnické fórum Darová u Rokycan,
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
1 Role české energetiky (doma a) na evropském trhu Petr Karas, ředitel Ústavu pro energetiku při Vysoké škole finanční a správní v Praze.
Soutěžní právo.
1 Co nového v hospodářské soutěži? Více ekonomický přístup Milan Brouček hlavní ekonom Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE.
SVATOMARTINSKÁ KONFERENCE 11. – 12. LISTOPADU 2010 ODBOR VÝROBY A SLUŽEB.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
PROBLÉMY ČESKÉHO TRHU S ENERGIEMI Martin Pecina Předseda Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
ELEKTROENERGETIKA Z POHLEDU SOUTĚŽNÍHO ÚŘADU Robert Neruda ředitel Sekce hospodářské soutěže Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dohody a dominance , PF MU Michal Petr.
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2010 Úřad a Vy Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
RWE na trhu s plynem v ČR a Evropě
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Hospodářská soutěž v EU II. Dohody a dominance
Právo hospodářské soutěže
ANTIMONOPOLNÍ PRÁVO EU A CHOVÁNÍ PODNIKŮ Seminář
Monika Matysová.  1) existence trhu  2) existence nabídky/poptávky Hospodářská soutěž: soupeření dvou a více hospodářských subjektů na straně nabídky/poptávky.
Společná obchodní politika EU (CCP) – právní rámec VŠFS seminář 2015.
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
V soutěžních vztazích Stát, samosprávné územní jednotky Osoby, které si zvolily obchodněprávní režim závazku podle § 262 odst. 1 účastníci závazkových.
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Základy koncernového práva MV608K Právo obchodních společností 1.
Dr. Frank Schadlich/ Ing.Jiří Petr
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ A PRÁVO EU
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Připravované změny ve VaVaI. Obsah prezentace Posuzování výzkumných organizací Novela zákona č. 130/2002 Sb.
Veřejné služby a veřejná podpora Plzeň 4. května2012 JUDr. Hynek Brom 1. místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
KONKURENCE A REGULACE Cíle: Vysvětlit proč a jak je konkurence na trh omezována.
Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & spol. Karolíny Světlé 301/8, Praha 1 tel.: , fax:
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Ochrana hospodářské soutěže J. Bejček. Část I. Hospodářská soutěž a východiska její regulace Hospodářská soutěž a východiska její regulace.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Problematika zadávání vodohospodářských projektů v ČR Mgr. Hana Šachová.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
Úvod do práva existenční ochrany hospodářské soutěže
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
Spojování podniků a funkce Komise na vnitřím trhu EU
Hospodářská soutěž v EU
Společné a koordinované politiky EU
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Subjekty obchodněprávních vztahů
KOLIZNÍ PROBLEMATIKA ZÁVAZKŮ ZE SMLUV
Vývoj trhu s elektřinou v ČR versus působení velkých hráčů
Transkript prezentace:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Struktura prezentace I.Pojem dominantní postavení II.Analýza tržní síly III. Zneužívání dominantního postavení IV. Snaha o „více ekonomický“ přístup

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže I. Dominantní postavení obecně Právní úprava Právní úprava  § 10 – 11 ZOHS  čl. 82 SES Podnik, který získá na trhu „nezávislé“ postavení se musí chovat, jako by tomu tak nebylo – nesmí toho zneužívat, má zvláštní povinnost vůči ostatním podnikům a spotřebitelům Podnik, který získá na trhu „nezávislé“ postavení se musí chovat, jako by tomu tak nebylo – nesmí toho zneužívat, má zvláštní povinnost vůči ostatním podnikům a spotřebitelům

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Pojem „dominantní postavení“ ZOHS: Dominantní postavení na trhu má soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích ZOHS: Dominantní postavení na trhu má soutěžitel nebo společně více soutěžitelů (společná dominance), kterým jejich tržní síla umožňuje chovat se ve značné míře nezávisle na jiných soutěžitelích nebo spotřebitelích EU: 85/76 Hoffmann – La Roche EU: 85/76 Hoffmann – La Roche podnik je v situaci, kdy může bránit existenci účinné soutěže na relevantním trhu, tedy jestliže mu je dána možnost chovat se vůči svým konkurentům, svým odběratelům a konečně i vůči spotřebitelům ve významné míře nezávisle.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ad dominantní postavení Dominant není vystaven tržním tlakům (competitive constraints) Dominant není vystaven tržním tlakům (competitive constraints) … a tedy disponuje podstatnou tržní silou (significant market power) … a tedy disponuje podstatnou tržní silou (significant market power) … a díky ní dokáže zvýšit na delší dobu ceny nad tržní úroveň … a díky ní dokáže zvýšit na delší dobu ceny nad tržní úroveň

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Analýza tržní síly Dominantní postavení se odvozuje od tržní síly  tržní podíl (viz)  překážky vstupu na trh (faktické i právní)  postavení odběratelů (buyer power)  hospodářská a finanční síla  stupeň vertikální integrace  …

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Tržní podíl  Základem správné vymezení relevantního trhu  Velikost podílu  Velmi vysoký – prakticky nevyvratitelná domněnka dominance  Nad 50 % - domněnka dominance, není-li vyvrácena specifickými okolnostmi  Pod 40 % - v českém právu domněnka ne-dominance (v komunitárním právu 25 %)  Nutnost dynamického pohledu a sledování tržních podílů konkurentů a tendencí jejich vývoje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Kolektivní dominantní postavení omezený počet soutěžitelů, transparentnost, podobné tržní podíly)  na oligopolních trzích ( omezený počet soutěžitelů, transparentnost, podobné tržní podíly)  podniky jednají jako kolektivní jednotka  tři podmínky prokázání (T-342/99 Airtours):  transparentnost  udržitelnost v čase (odvetné opatření)  chybějící silná reakce ze strany spotřebitelů či konkurentů  minimální aplikační zkušenosti

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže II. Zneužívání dominance Zakázáno nikoliv dominantní postavení, ale jeho zneužívání  koncept „zvláštní odpovědnosti“ dominanta – nesmí jednat způsobem, který je přípustný u nedominanta ordoliberální přístup – dominant má jednat způsobem, jako by jím nebyl, trh je narušen již jeho přítomností

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ad Zneužívání dominance

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ad Zneužívání dominance

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Formy zneužívání  vylučovací (exclusionary): omezování soutěže (konkurence), eg.  predátorské ceny  odmítnutí obchodování (+ doktrína essential facility) vykořisťovací (exploitative): těžení výhod ze závislosti ostatních podniků a spotřebitelů, eg. nepřiměřené ceny vázání

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Demonstrativní výčet  přímé nebo nepřímé vynucování nepřiměřených nákupních nebo prodejních cen anebo jiných nerovných obchodních podmínek;  omezování výroby, odbytu nebo technického vývoje na úkor spotřebitelů;  uplatňování rozdílných podmínek vůči obchodním partnerům při plnění stejné povahy, čímž jsou někteří partneři znevýhodňováni v hospodářské soutěži;  podmiňování uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Další příklady „ze života“  Microsoft – informace o interoperabilitě (WG), vázání (WMP)  Jednání „quite life“ (Škoda automobilová)  Odmítnutí uzavřít smlouvu bez udání důvodu (Eurotel)  Přístup na nádraží (ČSAD Liberec)  Omezení dodávek závislému odběrateli (VPO)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže III. Více ekonomický přístup  Komise kritizována za příliš formalistický přístup  Snaha umožnit i dominantům efektivně konkurovat a plnohodnotně se účastnit soutěže

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Příklad České dráhy  Dominant na trhu železniční přepravy velkých objemů substrátů  Selektivní snižování cen za účelem vyloučení konkurence  ??? povoleno, protože není predátorské ???  ??? zakázáno, protože brání rozvoji konkurence ???

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Diskusní materiál  Vydán 2005, jen vylučovací praktiky  Analytický přístup Komise k vylučovacím praktikám  Ne ochrana slabších konkurentů, ale blaha spotřebitele  … takže vyloučení méně efektivních podniků není zakázáno