MT praxe.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

Schopnost zvířat léčit
ohroženým domácím násilím
MUZIKOTERAPIE Prožitkový seminář 30. listopadu 2011 Jitka Kučerová
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
MT praxe. Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických.
Muzikoterapie.
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví v Moravskoslezském kraji
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
osob s mentálním postižením
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Specifické potřeby a služby pro dospělé a seniory
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
ARTETERAPIE.
Modely mentální retardace
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Canisterapie přispívá k rozvoji hrubé a jemné motoriky, podněcuje verbální i neverbální komunikaci, rozvoj orientace v prostoru, nácvik koncentrace, rozvíjí.
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Kam kráčíš komunito ? Změny terapeutických komunit v měnícím se světě. Bratislava 2008 Dr. Martina Richterová Těmínová.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
REMINISCENCE v Domově pro seniory Reynkova Havlíčkův Brod Bc. Martina Moravcová, DiS.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
HORIZONT ZLÍN Workshop
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Gerontopsychologie v praxi
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Investiční záměr Zlínského kraje Veřejné projednání obec Loučka
Seminář ke speciální pedagogice 1
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Péče o osoby s afázií.
Věk sám o sobě není důvodem zvýšené potřeby péče.
Mezioborový přístup v SP východiska, podmínky, metody
KOMPETENCE TERMÍN : Oprávněnost, způsobilost, pravomoc
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Základní pojmy speciální pedagogiky
Muzikoterapie.
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Muzikoterapie.
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní rámec, DEFINICE, cíle, principy, oblasti působení
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

MT praxe

Úrovně MT praxe Pomocná – k různým cílům v obasti edukace, komunikace a rozvoje osobnosti Rozšiřující – k posílení výsledků léčebných a terapeutických postupů Intenzivní – má významnou roli v terapeutickém plánu klienta Primární – má nepostradatelnou úlohu v naplnění hlavních terapuetických potřeb klienta

Oblasti praxe Didaktická oblast – školy, speciální školy, dětské domovy, domovy pro seniory, kojenecké ústavy, diagnostické ústavy, léčebné komunity Pomoc k získání vědomostí a dovedností pro funkčí a nezávislý způsob života pro sociální adaptaci k naplnění potřeb klienta pro terapii Možné přístupy: MT ve spec.ped., MT hudebními aktivitami, Modely „Volná improvizace“, „Orffova MT“ atd.

Oblasti praxe Medicínská oblast – kliniky, nemocnice, rehabilitační centra, hospice Cílem je zlepšit, obnovit či udržet zdraví ovlivnit somatická onemocnění Možné přístupy: hudba jako prostředek ke zvládání bolesti a úzkosti, rehabilitační MT, paliativní MT atd.

Oblasti MT praxe Léčebná oblast – specializovaná centra a soukromé praxe Jde o využití vlastností zvuku, vibrací a hudby s cílem Obnovení harmonie uvnitř jednotlivce nebo mezi jednotlivcem a okolím Možné přístupy: vibroakustická terapie, mantrické meditace, léčba gongy, řízená imaginace a hudba, kreativní MT

Oblasti MT praxe Psychoterapeutická oblast – poradenská centra, psychiatrické léčebny, soukromé terapeutické praxe Cíle: Změny v oblasti emocí Schopnost seberealizace Změny v oblasti vztahů, spirituality atd. Možné přístupy: podpůrná hudební psychoterapie, transformativní hudební psychoterapie

Oblasti MT praxe Volnočasová oblast – střediska sociální péče, ústavy, domovy, komunity Cíle: aktivizace jedinců podpora zdraví a sebevědomí naplnění volného času zvýšení kvality života Možné přístupy: volnočasová MT, hudba v herní terapii

Oblasti MT praxe Ekologická oblast – komunity, pracoviště, různé skupiny a jejich prostředí Cíle: Podpora zdraví Rozvoj komunikace Podpora vztahu člověka k prostředí Možné přístupy: tradiční či aktuální ozdravné rituály, komunitní MT zaměřená na vztahy sociokulturních skupin

Vznik specifických potřeb MT reaguje podle specifických potřeb. Abnormalita – odchylka od běžného stavu Deficit – ztráta celistvosti Omezení – snížení běžné výkonnosti a sociální interakce Postižení – trvalé působení vady nebo omezení Nemoc – porucha rovnováhy organismu s prostředím Ohrožení – některé okolnosti mohou způsobit deficit či nemoc Syndrom – zdravotní problém definovaný určitými symptomy Trauma – poškození vzniklé vlivem vnější události Znevýhodnění – ztížené podmínky života a možnosti zvládat požadavky okolí

Zaměření na potřeby klienta Komunikace techniky naslouchání, vyjadřování, motivace ke komunikaci, motoriky mluvidel, neverbální komunikace Kognitivní funkce/školní dovednosti techniky pro orientaci v čase a prostoru, poznávání blízkých osob, zvládání školního kurikula, koncentraci pozornosti

Zaměření na potřeby klienta Senzomotorické funkce techniky na procvičení zraku, sluchu, hmatu, hrubé a jemné motoriky, sebevyjádření pohybem Emoce techniky na vyjadřování pocitů, konfliktů, odreagování, podporu sebevědomí, kreativity, vyrovnání se ztrátou

Zaměření na potřeby klienta Sociální dovednosti techniky na uvědomování si okolí, navázání a ukončení vztahu, přivítání a rozloučení, pocit sounáležitosti, sebereflexe a náhled, respekt k druhým, kontrola agresivního a impulsivního chování, budování důvěry ve skupině, budování týmu Chování techniky na odstraňování nežádoucího chování a rozvíjení žádoucího, následování pokynů, schopnost nápodoby, přizpůsobení

Zaměření na potřeby klienta Relaxace a antistresové dovednosti techniky zvládání stresu, pomáhající k akceptaci omezení či postižení, obnově vnitřní rovnováhy, zdrojů pro motivaci Spiritualita techniky pro osobnostní růst, autenticitu, meditaci, aktualizaci smyslu života

Zaměření na potřeby klienta Jiné cíle techniky na snížení bolesti, soběstačnosti při denních činnostech, ovlivňování fyziologických funkcí, reminiscenci životních zkušeností, smysluplné naplnění volného času, hudební dovednosti

Struktura MT jednotky Pevnou a jasnou strukturu potřebují především Autisté Mentálně retardovaní Psychotici Děti s ADHD Podporuje orientaci, integritu

Struktura MT jednotky Pravidelná frekvence Návaznost Délka individuální MT 20-60 min Délka skupinové MT 45-90 min

Struktura MT jednotky Tradiční struktura Navázání kontaktu Warming-up Verbální komunikace, vstupní rituály, reflexe aktuálního stavu Warming-up Hlavní náplň Relaxace Reflexe Sdílení prožitého, závěrečný rituál

Způsoby MT intervence

Prostředky MT technik Hra na tělo Tleskání Pleskání rukama o jiné části těla Dupání Luskání Zvuky prstů na napnuté líce Zvuky rty a jazykem – hvízdání, foukání, mlaskání, nadechování, vydechování atd.

Prostředky MT technik Hlas Řeč – rytmizace slov, šepot, výkřiky, citoslovce Kreativní zpěv – vokalizace, tónování, mantry, alikvótní zpěv Píseň – reprodukce, reprodukce s variacemi, kompozice, melodizace říkadel, kontaktní písně,

Prostředky MT technik Hudební nástroje Tradiční laděné nástroje – klavír, kytara Orffův instrumentář Etnické nástroje Nástroje vlastní výroby Kompenzační pomůcky a alternativy běžných nástrojů