Publicistický styl Znaky a útvary
PUBLICISTICKÝ STYL RYSY JAZYK USTÁLENOST AUTOMATIZACE ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE INFORMATIVNÍ FUNKCE PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE USTÁLENOST AUTOMATIZACE OŽIVENÍ, AKTUALIZACE KONTRASTNÍ SPOJENÍ TITULKY SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE
masové sdělovací prostředky tisk rozhlas a televize
stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla ZPRÁVA, OZNÁMENÍ stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla oznámení – událost se připravuje
KOMENTOVANÁ ZPRÁVA informace o události hodnocení ocenění vysvětlení
ÚVODNÍK závažné společenské nebo politické otázky v novinách na čelním místě hodnocení i komentář zamyšlení nad řešením
GLOSA krátká poznámka k denním událostem stručný výklad
SLOUPEK osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne
ČLÁNEK základní fakta problém, událost, dění ze světa i domova připojena úvaha
REFERÁT z latiny referere = přináším zprávu průběh konferencí, přednášek, sjezdů školní referáty přesné citace
KRITIKA referát nebo kritický posudek událostí kulturního života kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér
RECENZE kritický posudek nových knih
FEJETON zpracovává zajímavá témata lehčí a zábavnější tón př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana
REPORTÁŽ uvádí čtenáře přímo do prostředí iluze, že jsme svědky událostí cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)
INTERVIEW řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky) součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty
PUBLICISTICKÉ VÝRAZY pozor na fráze ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci. Krajina je tady vonná a šťavnatá. Zpomalování rozvoje podnikání. Nedodržování platných předpisů. pozor na fráze
ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE: příklady různých forem publicistického stylu jazykové výrazy zajímavé titulky časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci………. fantazie při prezentaci
Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com