Publicistický styl Znaky a útvary.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Sloupek.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Písemná práce z CJL.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk. ŽURNALISTIKA  popisuje novinářské povolání i produkty této činnosti, které přinášejí informace o aktuálním společenském.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Písemná práce Základní informace.
1.
Transkript prezentace:

Publicistický styl Znaky a útvary

PUBLICISTICKÝ STYL RYSY JAZYK USTÁLENOST AUTOMATIZACE ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE INFORMATIVNÍ FUNKCE PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE USTÁLENOST AUTOMATIZACE OŽIVENÍ, AKTUALIZACE KONTRASTNÍ SPOJENÍ TITULKY SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE

masové sdělovací prostředky tisk rozhlas a televize

stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla ZPRÁVA, OZNÁMENÍ stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla oznámení – událost se připravuje

KOMENTOVANÁ ZPRÁVA informace o události hodnocení ocenění vysvětlení

ÚVODNÍK závažné společenské nebo politické otázky v novinách na čelním místě hodnocení i komentář zamyšlení nad řešením

GLOSA krátká poznámka k denním událostem stručný výklad

SLOUPEK osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne

ČLÁNEK základní fakta problém, událost, dění ze světa i domova připojena úvaha

REFERÁT z latiny referere = přináším zprávu průběh konferencí, přednášek, sjezdů školní referáty přesné citace

KRITIKA referát nebo kritický posudek událostí kulturního života kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér

RECENZE kritický posudek nových knih

FEJETON zpracovává zajímavá témata lehčí a zábavnější tón př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana

REPORTÁŽ uvádí čtenáře přímo do prostředí iluze, že jsme svědky událostí cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)

INTERVIEW řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky) součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty

PUBLICISTICKÉ VÝRAZY pozor na fráze ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci. Krajina je tady vonná a šťavnatá. Zpomalování rozvoje podnikání. Nedodržování platných předpisů. pozor na fráze

ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE: příklady různých forem publicistického stylu jazykové výrazy zajímavé titulky časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci………. fantazie při prezentaci

Zdroje: Vlastní tvorba www.office.microsoft.com