Byzantská říše 7. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Základní škola Zlín, Komenského.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověká Kréta 6. ročník.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Velkomoravská říše 7. ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Byzantská říše Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Husitské zbraně 7. ročník.
Období raného středověku
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Peisertová, A. (přeložila): První slova slov. Nakladatelství BUVIK, Bratislava Wilkesová,
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Raně středověké umění.
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Řecko-perské války 6. ročník.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
JIŽNÍ EVROPA.
Jagellonci 7. ročník.
Peloponéská válka 6. ročník.
Objevné plavby 7. ročník.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
BYZANTSKÁ ŘÍŠE Byzantská říše vznikla po rozdělení Římské říše na území Říše …………. Zahrnovala zejména Malou Asii a ……….. poloostrov.
Starověká Palestina 6. ročník.
Úvod do vyučování dějepisu
Starověké Řecko 6. ročník.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Byzantská říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Franská říše 7. ročník.
Starověká Mezopotámie
Byzantské umění.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Byzantská říše.
Arabská říše 7. ročník.
Byzantská říše Důležité pojmy
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Byzantská říše Petr Procházka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_7.1.4 Byzantská říše
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Byzantská říše Byzantská říše
Rozpad a zánik říše římské
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Digitální učební materiál
Byzantská říše.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_13
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Druhé centrum křesťanství Konstantinopolis (Cařihrad, dnes Istanbul)
Byzantská říše.
VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA. VY_32_INOVACE_58 BYZANTSKÁ KULTURA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Byzantská říše 7. ročník

Byzantská říše Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola 2008. Válková, V.: DĚJEPIS 7 – středověk a raný novověk pro základní školy. SPN Praha 2007.

OBSAH: Rozdělení říše římské Úvodní představení Název říše Konstantinopol Vláda císaře Justiniána Césaropapismus Císařovna Theodora Daně Povstání NIKÁ Budoucnost říše Byzantská kultura a vzdělanost Chrám Hagia Sofia Kostel San Vitale v Ravenně

Rozdělení říše římské - 395 n. l. západořímská východořímská engel.ic.cz/germani/rimska_rise_4.stoleti.jpg

Rozdělení říše římské - 395 n. l. západořímská 476 n. l. zanikla barbarská království východořímská trvá jako Byzantská říše do 15. století airborn.webz.cz/legiones.html

legitimní pokračovatelkou římské říše na rozdíl od západořímské se nerozpadla existence téměř tisíc let rozsah: Egypt, Sýrie, Malá Asie, Řecko airborn.webz.cz/img/byzanc.jpg

Název „byzantská“ dostala východořímská říše Název říše Název „byzantská“ dostala východořímská říše podle řecké osady Byzantion. Tady založil císař Konstantin hlavní město říše - Konstantinopolis. upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/... konstantinopol.navajo.cz/

slovanské označení – Cařihrad dnešní turecký Istanbul Konstantinopolis slovanské označení – Cařihrad dnešní turecký Istanbul www.nejvetsimesta.cz/.../tr-istanbul_5.jpg www.resortistanbul.com/.../Levent_istanbul.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Konstantinopol

Vláda císaře Justiniána „Je lepší přemoci nepřítele inteligencí a lstí než silou.“ jeden z nejvýznamnějších císařů (6. století) prostý původ neobyčejně vzdělaný krutý dával přednost vyjednávání tuhá centralizace říše www.cojeco.cz/.../ilustrations/3bdc905f2dc4b.jpg

Justinián chtěl obnovit římskou říši v jejím původním rozsahu CÉSAROPAPISMUS Justinián chtěl obnovit římskou říši v jejím původním rozsahu  k tomu potřeboval řadu reforem = CORPUS IURIS CIVILIS (Soubor občanského práva) – uzákoněno => jednota církve a státu (císař je zároveň nejvyšší představitel církve) img4.rajce.idnes.cz/d0406/3/3051/3051990_a3cf...

Vláda císaře Justiniána Jeho vojsko dobylo celé pobřeží Středozemního moře - Severní Afriku, Sicílii, Apeninský poloostrov a část Pyrenejského poloostrova. upload.wikimedia.org/.../Byzanc-Justinián.png

Justiniánova manželka pocházela z nejnižších vrstev Císařovna Theodora Justiniánova manželka pocházela z nejnižších vrstev konstantinopolské společnosti (herečka) velice inteligentní velký vliv na muže www.znojemskarotunda.com/images/rav_thec.jpg

na stavební činnost  obyvatelstvo se začíná bouřit Daně na dobyvačné války na obranu na stavební činnost  obyvatelstvo se začíná bouřit www.guide-martine.com/.../history_byzantine3.jpg

největší povstání v Konstantinopoli r. 532 Povstání NIKA největší povstání v Konstantinopoli r. 532 název podle hesla povstalců NIKA (=Zvítězíš) původ – jako rozmíška mezi přívrženci dvou klubů – „Zelených a modrých“ povstání téměř povahy občanské války krvavě potlačeno Byzantská mince justinian-i.navajo.cz/justinian-i-5.png

od 11. století říše začíná ztrácet území získaná Justiniánem Budoucnost říše od 11. století říše začíná ztrácet území získaná Justiniánem v 11. století na ni začali útočit Turci  obsadili velkou část jejího území, včetně hlavního města roku 1453 byzantská říše zanikla Turci byli po více než čtyři století vážnou hrozbou pro celou Evropu. www.modrykamen.sk/getpicture.php?id=243675

Byzantská kultura a vzdělanost Byzantici byli mnohem vzdělanější než obyvatelstvo ostatní Evropy existovala celá řada škol písemnictví – náboženská literatura, kroniky architektura – výstavné chrámy a paláce = vzor v řeckém a římském stavitelském umění www.komenskeho66.cz/materialy/dejepis/7%20byz...

Chrám Hagia Sofia www.2blowhards.com/archives/Hagia%20Sophia.jpg maka.webzdarma.cz/statnice/foto/hagiasofia.gi

postavit císař Justinián. Minarety přistavěli Turci v 15.-16. století. Chrám Hagia Sofia V 6. století jej nechal postavit císař Justinián. Minarety přistavěli Turci v 15.-16. století. www.ingema.net/foto_na_www/ha_hagia_so2.jpg

Stavebně-historický průzkum sekundárních přístaveb chrámu www.ccma.cz/sophia1.jpg

obrazy (ikony) s náboženskými výjevy miniatury mozaiky obrazy (ikony) s náboženskými výjevy miniatury sochy s náboženskými výjevy Ježíš Kristus (mozaika z 12. století, Hagia Sofia) byzantska-architektura.navajo.cz/byzantska-ar... leccos.com/pics/pic/byzantske_vytv._umeni.jpg ist.pavelj.cz/grafika3/ist052m.jpg

Kostel San Vitale v Ravenně Císař Justinián s korunou na hlavě drží v ruce paténu – mešní misku, určenou pro posvěcenou hostii. Po císařově pravici ztělesňují dvorní hodnostáři a ozbrojená stráž moc pozemskou, po jeho levici arcibiskup Maximián a duchovenstvo představují moc duchovní. img4.rajce.idnes.cz/d0406/3/3051/3051990_a3cf... www.znojemskarotunda.com/images/rav_jusc.jpg

Na protější straně apsidy císaře Justiniána doplňuje císařovna Theodora. Od ostatních postav se odlišuje čelenkou a šperky z drahých kamenů. Poskytuje obraz královny, ztělesňující absolutní moc, obraz neuchopitelné záře a nádhery takřka nadpozemské. Obklopena svým průvodem je připravena vstoupit do chrámu. Tři králové zobrazení na výšivce jejího pláště připomínají akt darování: císařovna drží v rukou kalich na mešní víno, který chce chrámu věnovat.

Téma: Byzantská říše – 7. ročník Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional SMART Notebook Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Autor: Mgr. Věra Sýkorová ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)