DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Advertisements

Přehled událostí v ČSR po r.1945
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 9.
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_444.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ319 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Evropská integrace Poválečný vývoj v Evropě
Německá otázka. Stavba berlínské zdi
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Demokracie a její hodnoty
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl17
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. Fr. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 16Číslo.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
III/2 9.B XVI dějepis Únor 1948, demise, generální stávka, Ústava 9. května IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Komunistický převrat 1948.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_454.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_01_Evropská unie Název školy: Základní škola a Mateřská škola Křetín, okres Blansko, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
EVROPA VE 30. LETECH (I.) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa.
KRAJE ČR mapky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
PRACOVNÍ LISTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Fišerová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
VYŠŠÍ X NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA NIŽŠÍ UPEVNĚNÍ SLOVA VYŠŠÍ CVIČENÍ
TRÉNUJEME PAMĚŤ HRAČKY Prezentace zaměřená na trénink paměti.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 16. ČSR 1945 – 1948 Název sady: Osobnosti a události českých a světových.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_17_DĚJEPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
České bankovky a kdo je na nich vyobrazen
VY_32_INOVACE_08_Nebezpečí nového válečného konfliktu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Digitální učební materiál:
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
PUZZLE P Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Kde bydlí Honzík? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Československo po 2. světové válce 2. polovina 40. let
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
České bankovky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: DUM č. 3/2 – 4/12 Sada: Světové dějiny po roce 1945 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Svejkovská. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Vývoj Francie po r TÉMA: Vývoj Francie po r. 1945 PŘEDMĚT: dějepis – moderní poválečné dějiny KLÍČOVÁ SLOVA: Charles de Gaulle, komunisté, čtvrtá republika, pátá republika, indočínská válka, Němci ve francouzských legiích, Alžírsko, Pařížský květen 1968 JMÉNO AUTORA: Mgr. Marcela Svejkovská

Zopakuj si, v jaké situaci byla Francie během druhé světové války. Obr. 1

Obr. 2

Po válce Charles de Gaulle předsedou vlády r. 1945, ale neshody s komunisty a sociálními demokraty; 1946 podává demisi. V jaké pozici působil de Gaulle během druhé světové války? USA podmiňují hospodářskou pomoc neúčastí komunistů ve vládě. Obr. 3

Francouzská komunistická strana Stalinistická; vyhrála první poválečné volby 1945 s 26 % hlasů v prvním kole a poprvé vstoupila do vlády; 1947 (začátek „studené války“) – byli z vlády vytlačeni; militanti strany často ve střetu s policií a úřady (např. nezákonné vylepování plakátů během války v Alžírsku a Indočíně).

Čtvrtá republika = politický režim ve Francii mezi lety 1946–1958 velmi nestabilní: vystřídalo se 20 vlád a 2 prezidenti; vláda sociálních demokratů a komunistů; vznik nové ústavy.

Vincent Auriol prezidentem 1947–1954 Obr. 4

René Coty prezidentem 1954–1959 Obr. 5

Marshallův plán vlna stávek podporovaných komunisty – vládu museli opustit; podmínka poskytnutí americké pomoci; čerpaly se potraviny, stroje, pak teprve peníze – již za 2 roky znatelné ozdravění fr. ekonomiky. Obr. 6

Indočínská válka 1946–1954 mezi francouzskou koloniální správou a komunistickou Ligou za nezávislost Vietnamu; Francouzi propustili a znovu vyzbrojili japonské válečné zajatce; Vietnamci volí partyzánskou válku; Francouzi používají napalm; končí odchodem Francouzů z Vietnamu.

Němci ve francouzských legiích do roku 1954 – 35 000 Němců (mnoho členů Waffen SS, SS, Wehrmachtu) – vyhýbali se odsouzení za válečné zločiny – prosluli mimořádnou krutostí; propagandisticky využito komunisty při jednáních francouzského parlamentu o opuštění Indočíny.

Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10

Alžírsko: 1954–1962 válka za nezávislost Alžírska na Francii; brutální chování francouzských vojáků na alžírském území; povstání bylo velmi dobře připraveno – jeho vůdci si zemi rozdělili na 6 oblastí (vilájí); francouzská armáda v početní převaze, proto byl boj proti ní veden nejprve partyzánskou válkou v horách a poté i teroristickými útoky ve městech; nasazeno přes půl mil. fr. vojáků – přesto neschopni válku ukončit; de Gaulle donucen veřejným míněním k vyjednávání a následnému uznání samostatného Alžírska (5. 7. 1962).

Obr. 11: Barikády v Alžíru, 1960

Obr. 12: Zatčení vůdci alžírské strany

Obr. 13: Pařížský památník alžírské války

Hrozba občanské války všeobecná nespokojenost občanů; války v Alžírsku a Indočíně; 1958 – de Gaulle zvolen prezidentem ustanovil pátou republiku; původně proti alž. Samostatnosti; později: držení této země jen z ideologických důvodů je nerozvážné, drahé a nebezpečné…

Pátá republika systém platný od r. 1958 do současnosti; ústava uděluje prezidentovi větší moc (do r. 2002 sedmiletý mandát), prezident disponuje vyšší výkonnou mocí; od r. 1962 všeobecná a přímá volba prezidenta.

Pařížský květen 1968 stát paralyzován lidovými bouřemi; studentské nepokoje – násilné vyklizení studenty obsazené Sorbonny; týdenní generální stávka; vliv: maoismu, trockismu, anarchismu, … obdobný vývoj v celé západní Evropě; kulturní, politické a ekonomické reformy. Obr. 14

Sartre ad. levicoví intelektuálové u Che Guevary na Kubě Obr. 15

François Mitterrand v 60. a 70. letech sjednotil fr. levici, spoluzakladatel fr. socialistické strany; fr. prezidentem 1981–1995; důraz na sociální zabezpečení, vysoký růst daní; zlepšuje vztahy s Německem. Obr. 16

Jean-Marie Le Pen od r. 1984 sílí vliv Le Penovy Národní fronty; zároveň klesají preference komunistů. Obr. 17

Leden 1987 země paralyzována měsíční železničářskou stávkou. Obr. 18

Maastrichtská smlouva 1992, hl. iniciátorem F. Mitterand; mění název Evropského společenství na Evropskou unii; zavádí nové formy spolupráce (obrana, spravedlnost, sociální systém).

Čím si vysvětluješ masivní příklon k levici v západních demokraciích Čím si vysvětluješ masivní příklon k levici v západních demokraciích? Jaké problémy musela Francie řešit v období po druhé světové válce? Připomeň si význam Pavla Tigrida a jeho časopisu Svědectví. Jeden z prezidentů svojí politikou zavdal příčinu k následujícímu četnému stávkovému hnutí. Který? Zjisti, jakou měrou se dnešní Francie angažuje v rámci EU.

Literatura KUKLÍK, Jan a Jan KUKLÍK. Dějepis pro gymnázia a střední školy. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, c2002, 215 s. ISBN 80-723-5175-3. MAUROIS, André. Dějiny Francie. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 495 s. ISBN 80-710-6098-4. PEČENKA, M.; LUŇÁK, P. Encyklopedie moderní historie. Praha: Libri, 1998. ISBN 80-85983-46-X. VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 9 pro základní školy: nejnovější dějiny. 1. vyd. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 2009, 159 s. ISBN 978-807-2354-283. www.wikipedie.cz

Obrázky Obr. 1: Bundesarchiv, Bild 183-H28708 / CC-BY-SA. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-H28708,_Paris,_Eiffelturm,_Besuch_Adolf_Hitler.jpg> Obr. 2: STS Chvojkovice-Brod. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mapa_Francie.PNG> Obr. 3: Rama. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:De_Gaulle-OWI.jpg> Obr. 4: Abbie Rowe. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:VincentAuriol.png> Obr. 5: JJ Georges. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ren%C3%A9_Coty_en_1948.JPG> Obr. 6: Jaman99. [cit. 2013-07-02]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marshall_Plan.svg> Obr. 7: [cit. 2013-07-02]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HD-SN-99-02042.JPEG> Obr. 8: PIX. [cit. 2013-07-02]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:HD-SN-99-02043.JPEG>

Obr. 9: Warner Pathé News. [cit. 2013-10-30] Obr. 9: Warner Pathé News. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:French_indochina_napalm_1953-12_1.png> Obr. 10: [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:F4U-Corsair.JPG> Obr. 11: Christophe Marcheux. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Semaine_des_barricades_Alger_1960_Haute_Qualit%C3%A9.jpg> Obr. 12: [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Khider_-_Lacheraf_-_A%C3%AFt_Ahmed_-_Boudiaf_-_Ben_Bella.jpg> Obr. 13: Sebb. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Paris_-_Memorial_de_la_guerre_d_Algerie_et_des_combats_du_Maroc_et_de_la_Tunisie.jpg> Obr. 14: Gerald Holtom. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Peace_symbol.svg> Obr. 15: Alberto Korda. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:N%C3%BA%C3%B1ez-Beauvoir-Sartre-Che_Guevara.jpg> Obr. 16: [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Reagan_Mitterrand_1984_(cropped).jpg> Obr. 17: Manuel. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jean-Marie_Le_Pen_479834203_5030701e77_o.jpg> Obr. 18: Sese Ingolstadt. [cit. 2013-10-30]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:TGV-Duplex_Paris.jpg>