ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
OSV jako samostatný předmět Mgr. Jana Trojanová koordinátorka tvorby ŠVP Gymnázium INTEGRA BRNO.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Sdružená/komunitní škola brno
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Základní škola a mateřská škola Třebíč, Na Kopcích 342
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Jihlava mluví o vzdělávání, listopad 2013 Vzdělávání, hodnocení, respektování PhDr. Lucie Dobešová.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
STŘEDNÍ PEDAGOGICKÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA KRNOV
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Průřezová témata.
Pedagogika & DIDAKTIKA
Projekt Inkluzívní škola. Kurikulární reforma Možnosti Motivace učitelů Dovednosti Tradice.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
Pedagogická komunikace
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vzdělávací programy pro primární školu
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Alternativní škola Institut pro podporu inovativního vzdělávání.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Nové přístupy ke vzdělávání a mezinárodní zkušenosti Institutu pro veřejnou správu Praha PhDr. Zdenka Procházková, MPA Institut pro veřejnou správu Praha.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Jak se děti učí 2. Podmínky učení
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Konstruktivismus Zora Syslová.
Kurikulum: obsah školní edukace
Komunikace učitele se žáky
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká

„ANGAŽOVANÝ“ franc. původu: osobní, činná účast, aktivní zájem na něčem Ve škole: žák má sám (z vlastní vůle) potřebu poznávat učit se (vzdělávat se) dobrovolně, bez jakéhokoliv donucení či jiného způsobu negativní motivace

ANGAŽOVANÉ UČENÍ typ výchovně vzdělávací činnosti (srv. autentické učení) práce má pro žáka smysl, úkoly ho lákají, baví, chce je vykonat, vyzkoušet, rozhoduje o výsledcích, které jsou nesrovnatelně lepší

KRITIKA TRADIČNÍHO POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ A. Nerespektování osobnosti B. Zaměření na aktuální výkon C. Soustředění se na chybu

D. Nevhodné způsoby předávání informací E. Preferování encyklopedické paměti F. Převaha imperativní atmosféry

G. Centrem školy je učitel, nikoliv žák H. Vyloučení vzájemné spolupráce CH. Neuspokojování potřeb žáka

PRINCIPY ANGAŽOVANÉHO UČENÍ (srv. S. Kovaliková) Princip samostatného myšlení a kolektivní spolupráce (skupinové vyučování, úprava učebny…) Princip angažovanosti a zodpovědnosti za svěřené úkoly(role učitele a žáka, tvorba podmínek pro učení, volba úkolů, práce s cíli, zpětná vazba)

Princip uplatnění pozitivní motivace (ocenění, očekávání pozitivního výkonu dítěte, skupinový tlak) Princip dobrovolnosti a uvědomělé tvořivé činnosti (rozšířené základní učivo, respektovat  základní fyziologické potřeby, smysl domácích úkolů)

Princip pochopení učiva všemi žáky Princip řešení náročných problémových úkolů ( přemýšlet, vymýšlet, sestavovat algoritmy pro řešení, problémové učení, „co?“ a „Kolik?“ nahradit formulacemi „JAK?“ A „PROČ?“

Princip převahy kladného hodnocení (víš,nevíš,pět, objektivita, pohoda, nervozita, podrážděnost, nechuť, výhrůžky, tresty, stres) Princip respektování osobnosti

Princip funkčního využívání méně obvyklých pedagogických situací (učení ve spánku, brainstorming, učitelovi pomocníci, utajení výsledků, chyba v postupu, hudba, humor a smích aj.) Princip otevřeného systému výchovy a vzdělávání (výchova vzdělavatelných lidí, idea celoživotního vzdělávání)

PAU – Klub přátel angažovaného učení Občanské sdružení, jehož cílem je přispívat k vnitřní reformě školství a zavádění inovací do škol. Pořádá letní školy, kursy, semináře, dílny pro učitele a setkání učitelů s odborníky

LITERATURA Červenka, S. Angažované učení: Praha: Vydal T. Houška, 1992. Červenka, S. Učit se, učit se, učit se. Praha: Strom, 1993. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Olomouc: VUP, 1998. Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová,D., Kopřivová, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005

Kovaliková, S. Integrovaná tématická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. Kolektiv 25 autorů. Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. Praha: Step by Step ČR a RWCT, distribuce Strom, 2003. Kasíková, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.

přeji hezký den a angažovaný přístup ke studiu i k životu Děkuji za pozornost, přeji hezký den a angažovaný přístup ke studiu i k životu