Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Advertisements

REAKCE ALKOHOLŮ účinkem alkalických kovů tvoří alkoholy soli zvané alkoholáty nebo alkoxidy, 2 R-OH + 2 Na → 2 R – O - Na+ + H2 alkohol.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ ALKOHOLY A FENOLY.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Alkoholy.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
RZ Jsou sloučeniny vzniklé:Jsou sloučeniny vzniklé: Záměnou vodíku v uhlovodíku –OH skupinou –OH (hydroxylovou)
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Hydroxyderiváty.
Kyslíkaté deriváty Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 28
Alkoholy a Fenoly.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Alkoholy a fenoly.
Hydroxyderiváty alkoholy fenoly Nestálá uspořádání - enol formy
Nejdůležitější produkty organické chemie
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Kyslíkaté deriváty Hydroxyderiváty: -OH Ethery: R-O-R
HYDROXYSLOUČENINY R - OH ALKOHOLY Ar - OH FENOLY R - O - R ETHERY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Digitální učební materiál
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Písemka lineární uhlovodíky
Karboxylové kyseliny Opakovací otázky VY_32_INOVACE_G2 - 11
CHEMIE 9. ROČNÍK ALKOHOLY A FENOLY
Elektronická učebnice – II
ALKOHOLY A FENOLY II..
Deriváty uhlovodíků - halogenderiváty
Alkoholy VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Alkoholy Výskyt: Dělení: Podle počtu OH skupin: jednosytné a vícesytné
Otázky na opakování Aromatické uhlovodíky VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání.
Halogenderiváty uhlovodíků
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 17 Alkoholy TEMA: Chemie - Alkoholy.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků. 1.Hydroxyderiváty 2.Karbonylové sloučeniny 3.Karboxylové kyseliny.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
1 Alkoholy názvosloví, příprava, vlastnosti, užití Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
ALKOHOLYFENOLY. DEFINICE Karboxylové sločeniny jsou deriváty uhlovodíků, které obsahují karboxylovou skupinu - COOH.
Ch_037_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Ch_037_Deriváty uhlovodíků_Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - alkoholy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola:
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků Alkoholy – vznikají náhradou jednoho nebo více atomů vodíku v molekulách uhlovodíků skupinou - OH Tvoření názvů: - k názvu.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
H YDROXYDERIVÁTY Alkoholy Fenoly Bc. Miroslava Wilczková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_17.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_13_CH 9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: ORGANICKÁ.
 V molekule uhlovodíku je vodík nahrazen skupinou –NH 2  Příklady:  aminomethan: CH 3 NH 2  diaminoethan: CH 2 NH 2  aminobenzen: C 6 H 5 NH 2.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_10_CH9_polyoly TémaPolyoly.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ARENY. DEFINICE * Areny jsou uhlovodíky, které obsahují v molekule alespoň jedno benzenové jádro. * Starší název aromatické uhlovodíky.
DERIVÁTY UHLOVODÍKU- HYDROXYDERIVÁTY
METHANOL Autoři: Lenka Novotná Klaudie Lelovičová Renáta Kučerová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
HYDROXYDERIVÁTY VY_32_INOVACE_24_477
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
Alkoholy Chemie pro 9.ročník ZŠ.
Chemie 9. ročník ALKOHOLY. chemie 9. ročník ALKOHOLY.
Kyslíkaté deriváty uhlovodíků - hydroxyderiváty
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
názvosloví, příprava, vlastnosti, užití
Co patří místo otazníku? Vyberte z možností 1: - 6:
Kyslíkaté deriváty deriváty obsahující vázané atomy kyslíku dělí na:
Transkript prezentace:

Alkoholy Otázky na opakování. VY_32_INOVACE_G2 - 09 Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.

1) Čím se alkoholy liší od uhlovodíků? Atom vodíku je nahrazen charakteristickou skupinou –OH.

2) Jakou mají koncovku v názvu? Mají koncovku –ol.

3) Jakou obsahují charakteristickou skupinu? Charakteristická skupina -OH

4) Jaký vzorec má methanol (methylalkohol, dřevný líh)? CH3OH

5) Vlastnosti methanolu. Bezbarvá kap., prudce jedovatá, vzniká při suché destilaci dřeva

6) Nebezpečí methanolu. Je prudce jedovatá – oslepnutí, smrt (60ml, děti 8ml). Lze snadno splést s ethanolem.

7) Použití methanolu. Rozpouštědlo, při výrobě bionafty – palivo, palivové články budoucnosti (do notebooků).

8) Jaký vzorec má ethanol (ethylalkohol = líh)? CH3-CH2OH

Vzniká kvašením ovocných cukrů a šťáv, následně se destiluje. 9) Jak vzniká ethanol? Vzniká kvašením ovocných cukrů a šťáv, následně se destiluje.

10) Z čeho se ethanol průmyslově vyrábí? Průmyslově se vyrábí kvašením bramborového škrobu.

11) K čemu se ethanol používá? Rozpouštědlo, palivo, alkoholické nápoje.

Ethanol má omamné účinky a působí návykovitě. 12) Nebezpečí ethanolu. Ethanol má omamné účinky a působí návykovitě.

13) V čem se udává množství alkoholu v krvi? Promile.

14) Co jsou to fenoly? Fenoly jsou odvozeny od arénů, skupina – OH se váže na benzenové jádro.

15) Nakreslete strukturu fenolu. C6H5OH

16) Čím je fenol nebezpečný? Je to žíravina a toxická látka.

17) K čemu se fenol používá? Výroba barviv, plastů, dezinfekcí.

18) Co to jsou vícesytné alkoholy? Jsou alkoholy, které obsahují více skupin –OH.

19) Napiš vzorec např. butanolu, ethandiolu, propantriolu ... butanol CH3-CH2 -CH2-CH2OH ethandiolu CH2OH-CH2OH propantriolu CH2OH-CHOH-CH2OH

20) Co je to z chem. hlediska ethylenglykol? Ethandiol CH2OH-CH2OH.

21) K čemu se ethylenglykol používá? Nemrznoucí směs do chladičů aut, výroba plastů.

22) Pod jakým názvem se prodává nemrznoucí směs do chladiče aut? Např. Fridex.

23) Co je to z chem. hlediska glycerol (glycerin)? Propantriol CH2OH-CHOH-CH2OH.

24) Jak se glycerol vyrábí? Vyrábí se rozkladem tuků.

25) Jaký alkohol je základem pro výrobu dynamitu? Glycerol.

26) K čemu se glycerol ještě používá? Nemrznoucí směs do chladičů aut, výroba plastů, přidává se do krémů a mastí – zadržuje vlhkost, výroba dynamitu.

27) Kdo dynamit vymyslel? Alfréd Nobel.

28) Jaké látky se používají do nemrznoucích směsí? Glycerol, ethylenglykol.