FAIR TRADE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení společnosti
Advertisements

Rozpočet a politiky EU Milena Vicenová ČZU Praha,1. listopad 2013.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Další prostředky spotřebitelské orientace I.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Není značka jako značka
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
(NE)SPRAVEDLIVÝ OBCHOD aneb kdyby věci mohly mluvit.
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Iva Lulayová.
Biopotraviny ve školním stravování
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Sociální hnutí v občanské společnosti
Test šetrného spotřebitele. Negativní souvislosti těžby a zpracování hliníku: Plánovaný důl Juriti Velho v Brazílii na povrchovou těžbu Bauxitu si vyžádá.
Fair Trade.
Význam agenturního zaměstnávání pro flexibilitu pracovního trhu
Ekonomické dělení států světa
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
CO CO je to SKLIZENO ? Samoobslužná prodejna s opravdovými potravinami PROČ PROČ vzniklo SKLIZENO ? jako odpověď na vzrůstající poptávku zákazníků po potravinách.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ekolabeling a ekologicky šetrné výrobky
Franchise Days Prague 2012, , Corinthia Hotel Prague Farmářské potraviny v kamenných prodejnách.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Zeměpis cestovního ruchu.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Účetní systémy ve světě.. Účetní systémy se navzájem odlišují: Vymezením okruhu uživatelů účetních výkazů Mírou regulace účetnictví Vztahem mezi účetnictvím.
Celkový a mezní produkt
Chudoba jako sociální problém
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Hospodářská pozice EU, USA a Japonska ve světové ekonomice (2001) UkazatelEUUSAJaponskoSvět Teritorium (tis.km2) % světového ukazatele % plochy EU 3 973(3247)
FERRERO.
ŘETĚZY VAMBERK.
Integrovaná výrobková politika I P P. Co to je a kvůli čemu?  Iniciativa EU s cílem formulovat obecnou výrobkově orientovanou environmentální politiku;
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
Společná zemědělská politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná zemědělská politika Zemědělství obecně: Je základním sektorem ekonomiky Dnes nehraje tak důležitou.
Page 1 Energetická závislost EU - Možná řešení - Daniela Štoková.
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Praha, 5. prosince 2014 Nestlé podporuje mladé. Nestlé: jednička celosvětově i lokálně Tržby ČR&SR 2013Zaměstnanci ,3 mld CZK ,6 Světové.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Fair trade Označení materiálu:
ŠkolaSOU a ZŠ Planá Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá PředmětPotraviny a výživa Tematický okruhPotraviny.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
JEDNOTA SÍLA ÚSPĚCH. Co je to IFA? (Organizace irských farmářů) Organizace byla založena v lednu 1955 Aby promlouvala jasným hlasem za všechny irské farmáře.
Business den Ruské federace 4. října 2016, Brno. 2 | Cílových zemí podpořeného financování Realizovaných obchodů Mld. CZK objemu podpořeného.
Sociální podnikání a jeho potřeby v ČR
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
Kampaň Fairtradová města
Zahraniční obchod výměna zboží a služeb mezi státy.
Regionální seminář „sociální podnikání“ v Opavě
Společensky odpovědného podnikání
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
KVALITNÍ POTRAVINY PRO ČESKÉ ZÁKAZNÍKY! OTAZNÍKY PŘETRVÁVAJÍ
1 Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Vratislav Janda ředitel pro korporátní záležitosti Nestlé ČR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
KVALITNÍ POTRAVINY PRO ČESKÉ ZÁKAZNÍKY! OTAZNÍKY PŘETRVÁVAJÍ
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Problémy trhu práce v České republice a Evropské Unii
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ČO JE FAIRTRADE? Ponúka ekonomické a podnikateľské riešenie chudoby v rozvojových krajinách Prostredníctvom stabilných cien posilňuje miestne výrobné a.
Nabídka Férový obchůdek
Význam agenturního zaměstnávání pro flexibilitu pracovního trhu
Evropská unie VY_32_Inovace_07KR-7
Transkript prezentace:

FAIR TRADE

1/4 Co je to Fair Trade? = snaha o zlepšení životních podmínek znevýhodněných výrobců z rozvojových zemí v rámci konceptu udržitelného rozvoje = obchodní partnerství, ve kterém je zisk dělen spravedlivě mezi všechny zúčastněné strany Proč Fair Trade? Příklad: Káva je po ropě druhou nejobchodovanější komoditou na světě. Poskytuje práci 25 mil. rodin zemědělců. Trh zpracované kávy kontroluje prakticky pouze pět velkých firem (Nestlé = Nescafé; Tchibo = Jihlavanka; Kraft Foods = Jacobs, Dadák; Sara Lee = Douwe Egberts, Procter & Gamble), ty stlačují cenu vykupované kavy na minimum. Producent kávy získává pouze několik málo procent z celkového zisku. Fakta: 1,2 mld lidí je pod hranicí absolutní chudoby (1 USD/den/osoba) 15% lidí spotřebovává 77% světového HDP 11% nejchudších spotřebovává 0,6% světového HDP

Fair Trade v širších souvislostech … 2/4 Fair Trade v širších souvislostech … dostupnější drogy v západních zemích pěstování drog nuzné podmínky zemědělců pěstujících potraviny migrace práce dětí nedostatek vzdělanosti v zemích třetího světa snaha o zefektivnění ekologické problémy používání zakázaných chemických prostředků dovážené suroviny jsou méně kvalitní … levné potraviny ve skutečnosti mnohdy levné nejsou

Jaké výrobky Fair Trade jsou na trhu? 3/4 Jaké výrobky Fair Trade jsou na trhu? Káva, čaj, kakao, čokoláda, třtinový cukr, banány, koření, sušené ovoce, ovocné šťávy, med, rýže, kopací míče (FIFA), drobné řemeslné výrobky (ne vše v ČR). Fair Trade výrobky mají v Evropě 2-3% podílu na trhu (Švýcarsko – banány 30%). Některé organizace klientům a zaměstnancům kupují FT kávu (fa Volkswagen, Světová banka, Evropský parlament, některé univerzity v USA). Jak vypadá obchodní řetězec s FT výrobky a co konkrétně přináší jednotlivým účastníkům Fair Trade Labelling Organisation (FLO) = garance toho, že daný výrobek je opravdu Fair Trade výrobci  dovozce  zpracovatel  distributor  spotřebitel férová cena (vždy pokrývá náklady) lokální rozvoj, přístup k úvěru dodržování pracovních standardů ILO základní zdravotní a sociální zabezpečení zákaz dětské práce možnost volby kvalitní výrobek s garancí původu většina FT výrobků je zároveň i bio

Kde v ČR mohu Fair Trade výrobky zakoupit? 4/4 Kde v ČR mohu Fair Trade výrobky zakoupit? v síti Hypermarketů Carrefourre v celé ČR a SR (od prosince 2004) v prodejním skladě Ekumenické akademie – skladový areál U Holanů, Papírenská 116, Praha – Bubeneč (středa 8-20 hod.) v Obchůdku jednoho světa, Korunní 60 a Klimentská 18 v prodejnách Albio, Truhlářská 18, Praha 1, Dejvická 26, Praha 6, Nám. 14. října 17, Praha – Smíchov v kanceláři INEX-SDA, Senovážné nám. 24, Praha 1 (dle domluvy na klara@inexsda.cz) v kanceláři Ekumenické akademie, Na Míčánkách 1, Praha 10 v obchůdku Společnosti pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání, Panská 9, Brno … další informace www.fairtrade.cz, fairtrade@seznam.cz (Společnost pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání) www.ekumenrad.cz, ekumenrad@inexsda.cz (Ekumenická akademie) www.fairtrade.net (Fairtrade Labelling Organisations International) www.ifat.org (International Fair Trade Association) www.worldshops.org (Network of European World Shops)

FAIR TRADE II. … aneb několik málo dalších zajímavých poznámek

Ilustrace funkce Fair Trade Vývoj cen kávy Arabica na trhu … i v období, kdy je cena kávy na trhu stlačena pod výrobní hodnotu je producentům zaručen alespoň minimální zisk

Producenti (přiklad – kakao) Belize Toledo Cocoa Growers Association Bolívie El Ceibo Dominikánská republika Conacado Ekvádor MCCH Ghana Kuapa Kokoo Kamerun MACEFCOOP Kostarika APPTA Dovozci Producenti (přiklad – kakao) Belgie Magasins du Monde Oxfam Oxfam Werelwinkels Francie SolidarMonde Itálie CTM Altromercato Německo Gepa Nizozemí Fair Trade Organisatie Rakousko EZA Dritte Welt Španělsko IDEAS, Intermon Oxfam Švýcarsko Claro Velká Británie Oxfam UK, Traidcraft

Podíl FT výrobků na trhu Tab. 5: Tržní podíl FT značených produktů v evropských zemích v roce 2001 (resp. 2003) Tržní podíl Káva Čaj Banány > 4 % Švýcarsko 4 % Švýcarsko 15 % (30 %) Nizozemí 4,2 % Lucembursko 4,0 % (Velká Británie 4 %) 3 – 3,9 % Lucembursko 3,3 % Švýcarsko 3,0 % (6 %) (Velká Británie 3 %) 2 – 2,9 % Nizozemí 2,7 % Dánsko2,0 % Švédsko 1,8 % 1 – 1,9 % Dánsko 1,8 % Velká Británie 1,5 % Belgie 1,0 % Německo 1,0 % Dánsko 2,5 % Itálie 1,2 %